ایده های مدمد و طراحی لباس

مانتو سنتی

مانتو یا روپوش، لباس گشادی است که روی لباس های دیگر پوشیده می شود. امروزه مانتو در ایران، کارکردهای اداری، فرهنگی، مذهبی و حتی سیاسی دارد. امروز در ایران بعد از شال و روسری، مانتو پر تکرارترین آیتم در استایل بانوان ایرانی است و نمی توان آن را از استایل روزمره یک بانوی ایرانی حدف کرد. اما تاریخچه حضور مانتو در استایل بانوان ایرانی، به کمتر از یک قرن می رسد و با وجود این، به نظر می رسد که این فرم مدرن از پوشاک بانوی ایرانی ممکن است با محدودیت هایی در تنوع رو به رو شده باشد.

در هر منطقه از ایران، فرهنگی حاکم است و بانوان ایرانی در تمام اعصار گذشته مطابق با قانون شرع و فرهنگ غالب محل زندگی شان سبکی از لباس محلی و سنتی را خلق کرده اند. لباس های سنتی بانوان ایرانی از تنوع گسترده ای در طرح، نقوش، پارچه و نوع دوخت بهرمند هستند. در دهه گذشته و در راستای تلاش برای تنوع بخشی به پوشش روزانه بانوان ایرانی، زیبایی های لباس های محلی بانوان این سرزمین با طراحی مانتوهای معمول همراه شده اند و مانتوی سنتی را خلق کرده اند.

مانتوی سنتی در واقع لباسی است که از قوانین طراحی و دوخت مانتو با الهام از لباس های سنتی و محلی زنان ایرانی در طرح، نقش و دوخت پیروی می کند. تنوع بالای مانتوهای سنتی باعث شده که بتوان از آ ن ها در هر نوع مراسم و گردهمایی استفاده کرد. بنابراین مهم نیست که شما به یک میهمانی خودمانی یا قرار دوستانه می روید و یا قصد حاضر شدن در یک مراسم رسمی یا باشکوه را دارید، در هر حال استفاده از مانتو مناسب موقعیت با طرح سنتی، انتخابی صحیح است.

تعریف مانتو سنتی

مانتو سنتی، مانتوهایی هستند که طرح های سنتی، نقوش و تزیینات سنتی روی آنها طراحی و دوخته می شوند، یا مانتوهایی که از پارچه هایی با طرح سنتی دوخته شده و یا مانتو هایی که به صورت دو تکه یا چند تکه از ترکیبی از پارچه های سنتی و پارچه های ساده دوخته و تهیه شده اند و قول خیاط ها خرج کار از پارچه سنتی تهیه شده.

منظور ما از پارچه های سنتی، پارچه هایی اند که با طرح ها و نقوش یا نقاشی های ایرانی اصیل مثل طرح کاشی، طرح فرش و قالی و گلیم ، طرح ها بته جقه و شمسه و لاله عباسی که همه از نقوش اسلیمی هستند و یا پارچه هایی از نقاشی های گل و مرغ، مینیاتور یا نگارگری که از نقاشی های اصیل ایرانی به شمار می روند یا پارچه های ترمه و دیگر پارچه های سنتی می باشند.

تعریف مانتو سنتی

مدل های مانتو سنتی

مانتوهای سنتی بر خلاف سایر مدل های مانتو از تنوع بالایی در طرح، رنگ و مدل برخوردارند و دسته بندی آن ها کار ساده ای نیست. اما بیشتر مانتوهای سنتی موجود در بازار مانتوی ایران را می توان در یکی از دسته های زیر جای داد.

مانتو با اِلمان های سنتی

بسیاری از مانتوهایی که تحت عنوان مانتوی سنتی شناخته می شوند، در واقع مانتویی با دوخت و طراحی مدرن و معمولی هستند که در تزیین آن ها از المان هایی سنتی استفاده شده است. این المان ها می توانند قطعه هایی از پارچه هایی با طرح های محلی و سنتی باشند و یا از هنر های محلی همچون سوزن دوزی زنان بلوچی ریشه گرفته باشند.

اگر به مد و لباس علاقه دارید می‌توانید مقاله‌ی مد و لباس در ایران را مطالعه کنید.

اگر به طرح های سنتی علاقه مند هستید اما استایلی اسپرت و مدرن دارید، توصیه به شما تهیه مانتویی است که دارای طراحی و دوخت تماما مدرن است اما در دوخت آن از پارچه ای با طرح تماما سنتی و محلی استفاده شده است.

مانتو سنتی به شکل لباس محلی

بسیاری از مانتوهای سنتی موجود در بازار، در واقع شکلی مدرن شده از لباس های محلی بانوان ایرانی در مناطق مختلف است، به شکلی که بتوان از آن ها در سایر مناطق و در مناسبات روزمره استفاده کرد.

اگر به پوشش محلی منطقه محل زندگی تان علاقه دارید، پیشنهاد به شما انتخاب این دسته از مانتوهای سنتی است چرا که با انتخاب مانتو سنتی که با الهام از پوشش محلی محل زندگی شما دوخته شده است هم ارتباط خود را با فرهنگ محل زندگی تان تعمیق می کنید و هم از مزایای یک مانتوی مدرن همچون راحتی در مناسبات روزمره بهرمند می‌شوید.

مانتو سنتی به سبک محلی

مانتو سنتی به شکل پیراهن پوشیده با المان های سنتی

اما دسته دیگری از مانتوهای سنتی را می توان پیراهن های پوشیده ای دانست که یا با پارچه هایی با بافت نخی و سنتی دوخته شده اند و یا در تزئین آنها از اِلمان های سنتی استفاده شده است. این دسته از مانتوهای سنتی بهترین انتخاب برای روزهای گرم تابستان هستند.

مانتو سنتی با طرح های غیر ایرانی

شاید برایتان جالب باشد بدانید که بسیاری از مانتوهایی که تحت عنوان مانتوی سنتی می شناسیم، با الهام از فرهنگ سایر کشورها طراحی و دوخته شده اند. از جمله پرتکرارترین طرح های مانتوی سنتی، طرح ها و رنگ های هندی است.

طرح های اصیل ایرانی استفاده شده در مانتوی سنتی

یکی از پرتکرارترین طرح های سنتی ایرانی مورد استفاده در طراحی و دوخت مانتوی سنتی، طرح سوزن دوزی بلوچی است. رنگ و شکل های هندسی در این طرح ها از اهمیت بالایی برخوردارند. این هنر در بسیاری از مناطق ایران رایج است اما عمدتا با نام سوزن دوزی بلوچی شناخته می شود و اما طرح های دیگر به کار رفته در طراحی مانتو سنتی طرح هایی از قبیل خوشنویسی، نقاشی، ترمه و … است که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

  • مانتو سنتی طرح مینیاتور

مینیاتور(Miniature) با ریشهٔ لاتین، به تصویری از تاریخ باستان یا دست نویس آراست های قرون وسطی گفته می شود؛ نمونه ای ساده که برای تزئین کتاب ها در آن دوران با کمک رنگ دانه های گرم تهیه می شد. به طور کلی از اوایل سده های میانه تا ورود به مرحله دوم، دورهٔ جدیدی آغاز کنندهٔ ریشه شناسی موشکافانه برای شناخت مفهوم کلی و رهایی از سردرگمی به وجود آمد و نتیجهٔ آن استفاده از این سبک در تصویرسازی های کوچک و مینیاتور چهره شد، هر چند که از زمان های دورتر نیز استفاده های کم و جزئی می شد.

  • مانتو سنتی طرح نگارگری

نقاشی یا نگارگری ایرانی که به اشتباه مینیاتور نیز خوانده می شود شامل آثاری از دوره های مختلف تاریخ اسلامی ایران است که بیشتر به صورت مصورسازی کتب ادبی (ورقه و گلشاه، کلیله و دمنه، سمک عیار، و )، علمی و فنی (التریاق، الادویه المفرده، الاغانی، و )، تاریخی (جامع التواریخ، و )، و همچنین، برخی کتب مذهبی، همچون، خاوران نامه می باشد.

  • مانتو سنتی طرح ترمه

ترمه، نوعی پارچه گران بهای بافته شده از الیاف بسیار لطیف است که از صنایع دستی نساجی نفیس ایران می باشد. نقش های منحنی مانند بته جقه و گل های شاه عباسی در رنگ های مختلف در ترمه به کار می رود. ترمه با طرح های بسیار متنوعی در نقاط مختلف ایران بافته می شود و ترمه یزد به زیبایی بسیار معروف است.

  • مانتو سنتی طرح بته جقه

بُته جـِغّه، نقش سرو سرافکنده که نشانه ایران و ایرانیان است. بته جغه نقشی است که در تاریخ هنرهای سنتی همیشه مورد توجه بوده و در تزیین انواع صنایع دستی به ویژه پارچه، قالی و گلیم، کاشی، سفال، شال بافی، نساجی، خاتم، تشعیر و زربافی در اندازه ها و اشکال گوناگون سهم زیادی دارد. همچنین به شکل زیوری است که از پر درنا یا کلنگ یا مرغ ماهیخوار سازند و بر کلاه نهند و بیشتر بهادران و دلیران بر سر گذارند.

  • مانتو سنتی طرح کاشی

کاشی به قطعه سنگی مصنوعی گفته می شود که طول و عرض آن مختلف بوده و ضخامت آن چند میلی متر است، و یک روی آن دارای سطحی شیشه ای بوده و کاملاًّ صاف و صیقلی می باشد. کاشی محصولات سفالین و سرامیکی است که در ساختمان کاربرد و اهمیت ویژه ای دارد مانند حمام ها، توالت ها، آشپزخانه ها و آب ریزگاه های عمومی و غیره. کاشیبرای تزئینات داخل و خارج ساختمان و همچنین برای بهداشت و عایق رطوبت به کار می رود. واژه کاشی از نام شهر کاشان اقتباس شده که از اوایل دوران اسلامی به عنوان مرکز صنعت سفال سازی مشهور بود.

  • مانتو سنتی طرح اسلیمی

از انواع طرح های تذهیب است ، طرح های تذهیب عبارتند از: اسلیمی، ختایی و تشعیر اما طرح های اسلیمی شامل طرح هایی است که این نقوش از خطوط منظم هندسی تشکیل شده است.

  • مانتو سنتی طرح گل و مرغ

گل و مرغ سبکی در نگارگری ایرانی است. گل و مرغ نماد موهبت الهی و تجلی ظریف و لطیف آفریدگار است. گفتگوی عاشقانه گل و مرغ نیز به تسبیح گویی خداوند و ذکر حق تشبیه می شود. گل مقام معشوق را دارد و پرنده (مرغ)، عاشق. درنگارگری گل و مرغ ایجاد هارمونی بین عناصر نقاشی بسیار ظریف است. لازم نیست حتماً پرنده نیز در اثر ترسیم شود اما در صورت حضور به حالت انتظار صبورانه برای شکوفایی گل و عشقبازی با او است. پرنده گاه با اوج گیری و حالت سرمستی، خود را از عالم ماده جدا کرده و حالت صعود به سوی عالم غیرمادی دارد.

  • مانتو سنتی طرح فرش

قالی یا فرش نوعی گستردنی بافته شده از الیاف پنبه(cotton)، پشم(Wool) و در بعضی موارد ابریشم(Silk) است که معمولاً برای پوشش زمین به کار می رود. به دست بافتهٔ پُرزدار و گره دار قالی اطلاق می شود. از آنجا که قالی و فرش همیشه نقش های زیبا بر خود داشته اند، امروزه به جنبهٔ تزئینی آن نیز توجه می شود. از سال ۱۳۹۳ به بعد شهر کاشان به عنوان پایتخت فرش جهان معرفی گردید. هم اکنون بیش از ۱۲۰۰ کارخانه تولید فرش ماشینی و ۷۰۰ کارگاه تولید فرش دستبافت در منطقه کاشان مشغول به فعالیت می باشد.

  • مانتو سنتی طرح گلیم

گِلیم یا پَلاس یکی از انواع صنایع دستی زیراندازی و پوششی است که از ابریشم، موی بز، پشم گوسفند یا دیگر چهارپایان اهلی بافته می شود. گلیم به شکل سنتی اش، معمولاً برای پوشاندن زمین، دیوار یا رواندازی برای حیوانات باربر استفاده می شود ولی امروزه به عنوان یک پوشش مدرن برای خانه های شهری نیز خریداری می شود.

  • مانتو سنتی طرح خوشنویسی

خوشنویسی یا خطاطی به معنی زیبانویسی یا نوشتن همراه با خلق زیبایی است و فردی که این فرایند توسط او انجام می گیرد خوش نویس نام دارد، به خصوص زمانی که خوش نویسی حرفهٔ شخص باشد. گاهی درک خوشنویسی به عنوان یک هنر مشکل است. به نظر می رسد برای درک و لذت بردن از تجربه بصری خوشنویسی باید بدانیم خوشنویس افزون بر نگارش یک متن، سعی داشته اثری هنری با ارزش های زیبایی شناختی خلق کند.

چگونگی انتخاب و خرید مانتو سنتی

قبل از اینکه به خرید یک مانتو با طرح و مدل سنتی اقدام کنید، لازم است با مواردی همچون انواع مدل های مانتو سنتی و انواع طرح های استفاده شده در مانتوی سنتی آشنایی داشته باشید. که در قسمت قبل به طور کلی توضیح داده شد. همچنین برای اینکه رضایت شما از خریدتان بالا برود، لازم است مواردی همچون بودجه کنار گذاشته شده برای خرید و استایل خود را هم در نظر داشته باشید و همین طور نحوه خرید خود را نیز باید انتخاب کنید. در ادامه این نوشته به این مباحث پرداخته می شود.

چگونگی انتخاب و خرید مانتو سنتی

بودجه خرید مانتو سنتی

قبل از اینکه بپرسید از کجا مانتوی سنتی بخرم و خرید مانتو را به شکل آنلاین یا حضوری انجام دهید، به این فکر کنید که مایل هستید برای تهیه یک مانتوی سنتی به چه میزان هزینه کنید؟ برای اینکه بتوانید جوابی صحیح به این سوال بدهید، به این فکر کنید که از مانتو در چه مناسبت هایی قرار است استفاده کنید و چقدر برای شما ارزش خواهد داشت؟

استایل شخصی شما چیست؟

بسیار مهم است که قبل از خرید مانتوی سنتی به استایل شخصی تان دقت کنید. شما قرار است که این مانتو را حداقل یکبار استفاده کنید و با آن در جمعی حضور پیدا کنید. قطعا انتخاب مانتویی خارج از استایل شما که روحیات شما را منعکس نکند، انتخاب مناسبی نخواهد بود. پس قبل از اینکه بپرسید از کجا مانتوی سنتی بخرم؟ از آگاهی به استایل شخصی تان اطمینان حاصل کنید.

اندام شما چه حقایقی را به شما می گوید؟

احتمالا شما هم موافقید که افراد با سایزهای مختلف، نیازمند طرح های مختلف لباس هستند تا به کمک طراحی مناسب بتوانند نقاط ضعف اندامشان را جبران کنند. همانطور که به افراد لاغر و قدبلند توصیه می شود از استفاده از رنگ های تیره پرهیز کنند، لازم است افرادی که اندامی درشت دارند و پلاس سایز هستند، از پارچه هایی که طرح های درشت دارند فاصله بگیرند.

بنابراین قبل از پیدا کردن جواب این سوال که از کجا مانتوی سنتی بخرم، لازم است که به خوبی با نقاط ضعف و قوت اندامتان آشنا شوید و اصول کلی انتخاب لباس مناسب برای اندامتان را رعایت کنید.

از کجا مانتو سنتی بخرم؟

این یک حقیقت است که گسترش دسترسی به تکنولوژی انتخاب های روزانه ما را افزایش داده است. یکی از این انتخاب ها که موجب آسایش بیشتر در زندگی ما شده است، امکان خرید آنلاین است. بنابراین اگر قصد خرید مانتوی سنتی دارید، به شما پیشنهاد می‌دهیم که خرید آنلاین مانتوی سنتی را هم مد نظر قرار بدهید. شما می توانید برای خرید اینترنتی مانتو مقاله زیر را بخوانید. همچنین فیک بودن پیج اینستا یا فروشگاه اینترنتی را خیلی با دقت چک کنید.

برای خرید اینترنتی مانتو سنتی کلیک کنید.

مزایای خرید اینترنتی مانتوی سنتی چیست؟

خرید اینترنتی مانتوی سنتی یک انتخاب مناسب است و جایگزین خوبی برای خرید از فروشگاه هاست. یکی از مزایای این شیوه خرید این است که محدودیت زمانی خاصی برای انجام آن ندارید. در هر ساعتی از شبانه روز، تنها کافی است به یک تلفن همراه هوشمند و اینترنت دسترسی داشته باشید و به سادگی مدل های مختلف را مقایسه کنید و با بودجه و سلیقه تان تطبیق بدهید.

اگر حس می کنید که انتخاب های شما در شهر محل زندگیتان محدود است و ممکن است نتوانید مانتوی مورد نظرتان را در محل سکونت تان تهیه کنید، خرید اینترنتی مانتوی سنتی به شما کمک می کند بدون خارج شدن از شهر محل سکونت خود، حق انتخاب هایتان را افزایش بدهید و مانتوی سنتی زیبا و سازگار با سلیقه و روحیاتتان را تهیه کنید.

هنرمند شهرت رو در دیپیا پیدا کن

دیپیا اولین سایت کاریابی هنرمندان

اینجا پروژه بگیر یا خودت رو معرفی کن

سخن آخر

امکان مقایسه سریع قیمت هم یکی دیگر از مزایای خرید اینترنتی است. شما به سادگی و تنها با یک جستجو و بررسی چندین سایت، فروشگاه و اپلیکیشن خرید اینترنتی لباس، می توانید قیمت ها را مقایسه کنید و با بودجه خود تطبیق بدهید. در فروشگاه های اینترنتی همیشه مانتوهای سنتی زیبا که با بودجه شما هم خوانی داشته باشد وجود دارد. ممنون از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید.

مقالات مرتبط

3 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button