برندسازیتبلیغات و بازاریابی

طراحی لوگو

در چند سال اخیر مقوله لوگو و طراحی یکی از مهم ترین و اساسی ترین مراحل آغاز یک کسب و کار موفق تبدیل شده است. از آنجایی که لوگو هویت یک برند را نشان می دهد. گامی بسیار موثر در معرفی برند، اهداف، خدمات و محصولات آن به مخاطبان و جلب نظر آنان می باشد. از این رو طی سالیان گذشته مدیران شرکت های تجاری و صاحبان کسب و کارهای مختلف همواره به لوگو و طراحی حرفه ایی آن توجه بسیار ویژه ای دارند. از این رو با توجه به اهمیت لوگو در دنیای تجاری امروزی ما در این مقاله قصد داریم، اطلاعات و مطالبی در مورد لوگو، اهمیت طراحی آن و چگونگی طراحی یک لوگو به مخاطبان ارائه نمائیم.

تاریخچه طراحی لوگو

اولین آرم که توسط تاریخ دانان و محققان باستان شناسی و کشف شده است، مربوط به دوران یونان باستان است. در آن زمان از کلمه آرم استفاده می شد که این واژه ریشه یونانی دارد.

یونیان برای دریافت پیام های پنهانی خود در قلمرو پادشاهی از آرم یا لوگو استفاده می کنند. همچنین برای معرفی بهتر قوانین هم از لوگو استفاده می کردند. بسیاری از سکه های به جا مانده از دوران یونان و روم باستان دارای لوگوهایی مربوط به پادشاهان عصر خود هستند. آنها با هدف های مختلفی از لوگو استفاده می کردند.

آشوری ها به عنوان اولین سازندگان فولاد نیز استفاده زیادی از لوگو کرده اند. در میان چینی ها، مصر و بابل نیز برای برقراری ارتباط با یکدیگر از لوگو استفاده می کردند. لوگوها به شکل کلماتی بود که می توانست پیام آنها را منتقل کند. اگر کمی به جلوتر بیایم، در قرن 13 و 14 میلادی هم لوگوها مورد استفاده قرار گرفته اند. در این دوران از علائم تجاری برای کار صنعت گری، بازرگانی و کشاورزی استفاده می شد. استفاده تجاری از لوگوها از همین زمان آغاز شد. برای مثال کشاورزان با استفاده از تمبرهایی که با آهن داغ درست می کردند، روی گاوهای خود حک می کردند تا آنها را از گاوهای دیگر کشاورزان متمایز کنند.

اولین لوگوهای تجاری استفاده شده، در زمان گسترش شهرها در اروپا نمایان شد. در این زمان کسب و کارهای کوچک با استفاده از نماد، نوع کسب وکار خود را به مخاطبان نشان می دادند. در سال ۱۳۸۹ میلادی، پادشاه وقت انگلستان، (ریچارد دوم) دستور به استفاده از لوگوها برای کارگاه های تولید آبجو داد. دلیل این قانون نه بهبود وضعیت کسب و کار ها از طریق استفاده لوگو و برند، بلکه جلوگیری از اشتباهات رایج در تغذیه از آب به جای آبجو بود. اما در هر حال، تصویب قانون مذکور به پیدایش لوگو و برند انجامید و هر کارگاه برای متمایز کردن خود از کارگاه های دیگر، لوگویی خاص را طراحی کرد.

تاریخچه طراحی لوگو

اهداف طراحی لوگو

مخاطبان همیشه به طراحی لوگو هر برند توجه خاصی دارند ، چرا که در بیشتر موارد لوگو، به مهم ترین یا یکی از مهم ترین فاکتورهای محرک برای مشتری در جهت تشویق به خرید و استفاده از محصولات برند بدل می گردد .

طراحی لوگو بدون دستیابی به تفکرات مخاطب هویتی از خود ندارد. طراحی لوگو یک ابزار است در دست برند و مخاطب برند ، ابزاری برای دست یابی به هدف نهایی. به عبارتی طراحی لوگو یک کلید است که ابتدا با آن درب گنجینه فکر مخاطب گشوده شده و سپس با باز کردن گارد او ، می توانیم محصول خود را به مخاطب معرفی و او را به مشتری تبدیل نماییم .

اهداف طراحی لوگو:

  • طراحی لوگو برای دستیابی به سود مالی شرکت

طراحی لوگو باید به گونه ای صورت پذیرد که نهایتا منجر به سودآوری برای شرکت گردد. این یک اصل پایه محسوب می گردد که لوگوی طراحی شده نهایتا با جذب مخاطب و جلب اعتماد ، بتواند منجر به افزایش فروش محصولات و خدمات برند شده و شرکت را در ادامه فعالیت خود یاری رساند .

  • طراحی لوگو و برندینگ

شعار تبیلغاتی یعنی یک متن تاثیر گذار ، که مشتری را به یک مجموعه عوامل ارزش آفرین مورد نظرش مرتبط می سازد . در این موارد لوگو و شعار در کنار هم خط حمله برند محسوب می گردند و تأثیر و سود مورد نظر مخاطب را تضمین می کنند . به عبارتی با درج یک شعار موثر در کنار لوگو ، اگر هر دو مورد شعار و لوگو به صورت اصولی کار شده باشند ، شما تمام راه های فرار پیش روی مشتری از انتخاب برندتان را خواهید بست !

  • طراحی برای معرفی برند

در معرفی برند ، سعی بر این است که مصرف کننده را وادار به شناخت و تجربه جدید نموده و در حقیقت به هنگام مشاهده طرح یک لوگوی جدید ، به قدری مجذوب باشد که مخاطب و بیننده لوگو پس از دستیابی به یک احساس خوب ، عزمش را در انتخاب محصول جذم کند .

  • رویا پردازی!

طراحی لوگو، به مخاطب کمک می کند تا واقعیات دنیای بیرونی را به تخیلات دنیای درون خویش نزدیک و حتی گاهی دو موضوع متناقض را به یکدیگر تبدیل نماید . مخاطب ، همواره درمورد هیجاناتی مانند قدرت ، بزرگی ، موفقیت ،عشق و خیال پردازی می کند. احساس وابستگی به یک لوگو و انتخاب برند آن از سوی یک مخاطب گاهی به این دلیل است که وی از طریق آن لوگو و برند می تواند تخیلات خود را به واقعیت نزدیک تر نموده و یا به نحوی تفکر و عمل نماید که در زندگی واقعی ، جسارت انجام آن عمل یا ذهنیت را ندارد و یا در یک نگرش کلی نمی خواهد هزینه انجام آن کار و تفکر را بپردازد.

هدف از طراحی لوگو چیست؟

اصول طراحی لوگو خوب و حرفه ای چیست ؟

از آنجایی که طراحی لوگو، یکی از حوزه های مهم در طراحی گرافیک و یکی از مشکل ترین زمینه ها برای حرفه ای شدن می باشد. بنابراین لازم است تا در طراحی لوگو و آرم، اصول طراحی حرفه ایی را به صورت کامل رعایت کرد.در ادامه سعی می شود اصول یک طراحی حرفه ایی را بیان کنیم. در اینجا به 6 اصل مهم در طراحی لوگو می پردازیم.

  1. لوگو باید ساده باشد.
  2. لوگو باید در یادها بماند.
  3. لوگو باید مدرن باشد و محدود به زمان نباشد.
  4. لوگو باید تناسب هندسی داشته باشد.
  5. لوگو باید چندمنظوره باشد.

برای آشنایی با طراحی گرافیک و برندسازی صنایع ستی بر روی لینک کلیک کنید.

1. لوگو باید ساده باشد

لوگو مناسب به لوگویی می گویند که ساده باشد و بتواند پیام را سریع به مخاطب منتقل کند و در عین سادگی و خلوت بودن تاثیرگذار نیز باشد. یک لوگو حرفه ای دارای المان های کمی، که به سادگی قابل شناسایی است پس عناصری که نقشی در کلیت طرح ندارند را دور بریزید. لوگوهای پیچیده با رنگ ها، فونت ها و عناصر تزئینی متنوع و بسیار می تواند باعث حواس پرتی بیننده شود در حالیکه یک طرح ساده نیازی به توضیح کارشناسی ندارد و حتی بینندگان معمولی نیز می توانند فوراً پیام لوگو را بفهمند.

در نتیجه اولین و مهم ترین اصل در طراحی لوگو، خودداری از پیچیدگی و ساده کردن طرح لوگو تا حد امکان است. طراح باید اطمینان حاصل کند که مخاطبان می توانند پیام کسب و کار را از طریق طرح لوگو بفهمند.

2. لوگو باید در یادها بماند

لوگو باید طوری باشد که مخاطب با یک نگاه، لوگو را بشناسد و به خاطر بیاورد. یک طراحی لوگو حرفه ای و عالی ، نیاز به ایجاد یک حس طنین انداز در کاربران با نگاه اول دارد تا آن را به نشانی به یاد ماندنی تبدیل کند. مردم فقط در حد یک نگاه فرصت دارند تا لوگو شما را به خاطر بیاورند پس لوگو مثل یک نماد باید خاص باشد تا با یک نگاه ساده به آسانی به خاطر آورده شود و بیننده بتواند عناصر اصلی را توصیف کند. درک یک لوگو پیچیده، شلوغ، با المان های زیاد برای بیننده ها دشوار است و در نتیجه فراموش می شود.

3. لوگو باید مدرن باشد و محدود به زمان نباشد.

لوگو باید مدرن و امروزی باشد اما نباید طوری باشد که بعد از پنج سال احمقانه بنظر برسد. مدرن بودن با مطابق مد بودن فرق دارد. اگر شما مطابق مد جلو بروید لوگو شما بعد از مدتی قدیمی و از مد افتاده به نظر می رسد. پس دقت کنید رویکردی کلی مدرن باشد نه مدی و عناصر خاصی مثل رنگ ها و رویه ها را در لوگو به کار ببرید.

4. منحصر به فرد بودن لوگو

طراحی لوگو شما آنقدر باید قدرت باشد که توانایی حضور در بازار را داشته باشد و بلافاصله توسط مخاطبان شما تشخیص داده شود. یک راه بسیار مناسب برای انجام این کار، عدم استفاده نشان های عمومی، تصاویر و یا آیکون های تکراری است. در حالی که طرح باید معرف کسب و کار شما باشد اما در عین حال نشان دادن محصول یا خدماتی که شما فراهم می کنید در آرم الزامی نیست.

5.انعطاف پذیر بودن طرح

یک طراحی لوگو قوی و حرفه ای کسی است که بتواند به خوبی و بدون تغییر ماهیت و هدف خود در سراسر رسانه های مختلف جای بگیرد. به عنوان مثال قرار گیری آرم یک کمپانی در وب سایت رسمی آن شرکت ، باید توسط مشتریان، فوق العاده به نظر برسد.

همچنین این نشان باید مشتریان بالقوه ای که کارت تجاری شما را دریافت می کنند و یا آرم شما را بر روی یک تابلوی تبلیغاتی بزرگ می بینند، تحت تاثیر قرار دهد. این به این معنی است که نشان شما باید طوری طراحی شود که در هر کانال تبلیغاتی به خوبی جای بگیرد و مشکلاتی از قبیل ترکیب بندی ضعیف، کیفیت نامناسب و یا دیگر مشکلات مقیاسی را نداشته باشد.

6. گویا بودن نشان

اگرچه طراحی لوگو شما ممکن است به طور مستقیم نشان دهنده ی محصولات و یا خدمات شما نباشد، اما به طور یقین باید هدفی در مورد ارزش ها و فرهنگ شرکت شما را منعکس کند. در حالت ایده آل فرهنگ شرکت شما ، افکار و عقاید مخاطبان شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

7. آموزنده بودن طرح

طراحی آرم قوی برای یک شرکت ، لزوما نباید انعکاسی دقیق از کاری که کمپانی شما انجام می دهد منتقل نماید، اما باید آن طرح یک تجربه آموزشی برای مخاطبانتان در بر داشته باشد. نگاه به لوگوی شما باید به مخاطبان در درک نام تجاری شما کمک نماید، یا با انتقال آنچه که شما انجام می دهید، یا نشان دهنده ی فرهنگ شرکت شما باشد و یا خدماتی که شما برای مصرف کنندگان ارائه می دهید را به نمایش بگذارد.

8. هم رنگی ، هم سیاه و سفید باشد

اگرچه رنگ بخش مهمی در طراحی یک طرح خوب تلقی می شود، اما ممکن است رنگ همیشه در دسترس مخاطبان شما نباشد. اگر نشان شما به صورت سیاه و سفید از جذابیت بالایی برخوردار نباشد، شما ممکن است توجه بخشی از مخاطبین خود را از دست بدهید.

در نتیجه آرم شما باید به گونه ای طراحی شود که هم در شرایط رنگی و هم در شرایط سیاه و سفید (مانند مهر رسمی شرکت یا اوراق فکسی) جذاب باشد و توجه کاربران را به خود جلب نماید.

لوگویی که طرح میکنید باید چند منظوره باشد یعنی باید به طرق مختلف و در محیط های متفاوت استفاده شود.از جمله:

  • روی تیشرت
  • روی کیف های کمری
  • روی خودکار، جاکلیدی
  • روی بطری های آب
  • روی بنرهای افقی و عمودی
  • روی پس زمینه های سیاه و سفید
  • در سایز بسیار بزرگ و بسیار کوچک

اصول طراحی لوگو خوب و حرفه ای چیست ؟

 

ترند های 2021 لوگو:

1. Minimalism

2. Over lapping

3. Responsive

4. Gradient

5. Negative space

6. Geometric shape

7. Muted color

8. Creative letter

9. Glitch

10. Kooky characters

11. Authentic portraiture

12. Black and white

13. Custom fonts

14. Vivid colors

ترند های 2020 لوگو:

1. Flat Logos

2. Minimal Logos

3.Multi-layered Logos

4. Stacked Text Logos

5. Monogram Logos

6. Vintage Logos

7.Animated Logos

آموزش طراحی لوگو حرفه ای رایگان (ادامه مطلب)

هنرمند شهرت رو در دیپیا پیدا کن

دیپیا اولین سایت کاریابی هنرمندان

اینجا پروژه بگیر یا خودت رو معرفی کن

به عنوان نکته ی آخر، از آنجا که لوگو یکی از مهمترین عوامل معرف و شناسایی هویت هر برندی می باشد. برای موفقیت در کسب و کار، داشتن یک لوگوی حرفه ایی و قدرتمند بسیار مورد توجه و اهمیت است. بنابراین بایستی لوگو و آموزش طراحی آن را جدی گرفت. زیرا این لوگو است که می تواند برند و کسب و کار شما را معروف کند و یا باعث نابودی آن شود. امیدوارم از خواند این مقابه در مجله دیپیا لذت برده باشید.

مقالات مرتبط

12 Comments

  1. Excellent post. I was checking continuously this weblog and I’m inspired! Extremely useful info particularly the closing phase 🙂 I maintain such info a lot. I was seeking this particular information for a long time. Thank you and good luck.

  2. What’s Happening i am new to this, I stumbled upon this I have found It positively helpful and it has helped me out loads. I’m hoping to give a contribution & assist different users like its aided me. Good job.

  3. A person essentially help to make significantly posts I would state. That is the very first time I frequented your website page and to this point? I amazed with the analysis you made to create this actual publish amazing. Wonderful job!

  4. I absolutely love your blog and find a lot of your post’s to be exactly I’m looking for. Do you offer guest writers to write content available for you? I wouldn’t mind producing a post or elaborating on a number of the subjects you write with regards to here. Again, awesome website!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button