برندسازیتبلیغات و بازاریابی

برندینگ یا برندسازی چیست؟

در این مقاله تیم دیپیا قصد دارد شما مخاطبین عزیز را با برندسازی آشنا کند. برندسازی یک پروسه بسیار مهم در زمینه شناسایی یک محصول توسط مخاطب است.

برندینگ(Branding) یا برندسازی چیست؟

برند یک نام، نشان یا مؤلفه متمایزکننده است که در شناسایی یک شرکت یا محصول از سایر موارد مشابه به مخاطب کمک می کند. در واقع، امروزه دیگر صرفاً خود محصولِ ملموس تنها دلیل برای خرید مردم نیست؛ بلکه محصول تنها بخشی از برند است و مردم عملا برند را خریداری می کنند. به عنوان مثال، آیا حاضرید قوطی نوشابه ای را خریداری کنید که هیچ نام و نشانی از یکی از برندهایی که می شناسید و به آن اعتماد دارید ندارد؟

بازار پر از محصولات مشابه است؛ برای اینکه بتوان محصولی را متمایز نشان داد باید به آن هویت(Identity) بدهیم. استفاده از مواردی مانند نام، نماد یا لوگو، رنگ های خاص و مؤلفه های دیگر در راستای همین هویت بخشیدن به محصول است. در واقع، از این طریق تلاش می کنیم تا به محصولمان شخصیت بدهیم و برای آن در ذهن مشتری جایگاه ویژه ای را ایجاد کنیم.

در واقع این طور می توان گفت که برند شما در ذهن مشتریانتان وجود دارد. به زبان ساده، برند برداشت کلی یک مشتری با توجه به تک تک تعاملاتی است که با شما، شرکتتان و محصولاتتان داشته است.

برندینگ یا برند سازی فرآیند ایجاد و تقویت برداشت مثبت نسبت به شرکت یا محصولات آن در ذهن مخاطب هدف است؛ به عبارت دیگر، برندینگ فرآیندی است که از طریق ایجاد و شکل دادن به برند در ذهن مشتریان، به شرکت، محصولات یا خدمات آن معنا می دهد. برندینگ یک استراتژی است که شرکت های مختلف آن را با هدف کمک به مردم در جهت شناسایی سریع محصولات و سازمان خود و دادن دلیلی به آن ها برای انتخاب محصولشان (در رقابت با رقبا) تدوین می کنند.

برندینگ(Branding) یا برندسازی چیست؟

برای آشنایی با چیستی بازاریابی به ادامه مطلب مراجعه کنید.

 

مزایای برندینگ یا برندسازی

به دلیل تأثیر مهمی که برندسازی بر کل شرکت دارد، برای هر کسب وکاری لازم و ضروری است. از جمله مهم ترین منافع برندینگ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- برندینگ، آگاهی و توجه نسبت به #کسب وکار را افزایش می دهد: مهم ترین خاصیت برندینگ برای هر کسب وکار، افزایش آگاهی مردم و معروفیت کسب وکار است.

2- برندینگ، ارزش کسب وکار را بالا می برد: برندینگ با شناساندن هرچه بیشتر و تقویت جایگاه برند، آن را به فرصت جذاب تری برای سرمایه گذاری تبدیل می کند.

3- برندینگ باعث جذب مشتریان جدید می شود: برندینگ باعث مثبت تر شدن هر چه بیشتر برداشت و تداعیات مردم نسبت به برند می شود و با تقویت حس اعتماد مردم احتمال خرید و ارجاع دیگران را افزایش می دهد.

4- برندینگ عاملی در جهت تقویت رضایتمندی و افتخار کارکنان به کسب وکار است: طبیعتاً شخصی که برای برندی کار می کند که شناخته شده تر است و مردم بیشتر به آن علاقه مند هستند، رضایت و علاقه بیشتری نسبت به کار خود دارد. این رضایت به نوبه خود باعث ایجاد حس تعلق و اشتیاق به کار و در نتیجه، افزایش بهره وری می شود.

مزایای برندینگ یا برندسازی

اگر علاقه به خواندن مقاله ضرورت بازاریابی در صنایع دستی دارید می‌توانید بر روی لینک کلیک کنید.

عناصر برندینگ یا برندسازی

برندینگ صحیح متضمن درک مفاهیمی تحت عنوان عناصر برندینگ (Branding Elements) است که در اینجا به چند تا از آن ها اشاره خواهیم کرد:

1- نام برند:

بخشی از برند که به آن هویت گفتاری می دهد؛ دقیقاً مانند اسم یک انسان.

2- صفات برند:

ویژگی ها و خصوصیات یک برند؛ ارزش های اصلی برند. به عنوان نمونه، برای اینکه یک برند قدرتمند باشد باید دارای ویژگی هایی مانند انسجام، جذابیت، اعتبار و ثبات باشد.

3- تداعیات برند :

تداعیات برند آن دسته از صفات برند است که با تصور برند به ذهن مشتری خطور می کند.

4- هویت برند :

احساسی که سازمان نسبت به برند خود دارد. اساساً هویت برند دیدگاهی است که شرکت نسبت به برند خود دارد و می خواهد همان دیدگاه را در ذهن مخاطب ایجاد کند.

5- تصویر:

تصویر یا تصوری است که از برند در ذهن مشتریان وجود دارد؛ به عبارت دیگر، درک یا برداشت آن ها از برند است.

6- شخصیت برند:

برندها هم به مانند انسان ها طرز رفتار و سخن گفتن خاص خودشان را دارند. اساساً شخصیت برند ویژگی های شخصیتی و انسانی برند است؛ مانند صداقت، تجمل گرایی، مهرورزی و موارد مشابه.

6- صدای برند :

روش سخن گفتن برند با مشتریان خود. انسجام، استمرار و تمایزی که در صدا یا لحن برند وجود دارد باعث می شود که مشتری بتواند برای آن جایگاه خاصی در ذهن خود (در مقایسه با رقبا) در نظر بگیرد. صدای برند به برند شخصیت می دهد.

7- جایگاه یابی برند :

جایگاه برند در مقایسه با رقبا کجاست؟ جایگاه برند، موقعیت خاص برند در بازار یا ذهن مشتری است و در جایگاه یابی تلاش می کنیم تا جایگاه برند را تقویت کرده و تثبیت کنیم.

8- تجربه برند :

تجربه مشتریان و مصرف کنندگان در هنگام جستجو، خرید یا استفاده از برند. تجربه برند مواردی مانند پاسخ ها و احساساتی که برند در تعاملات مشتری با خود به وی انتقال می دهد را در بر می گیرد.

9- آگاهی از برند:

میزان آشنایی مصرف کنندگان با برند.

10- یادآوری برند:

یادآوری برند به معنای توانایی مشتریان برای به خاطر آوردن برند در هنگامی است که محصولات مرتبط با آن ذکر می شود. به عنوان مثال، هنگامی که از نوشابه صحبت می کنیم فوراً به یاد کوکاکولا می افتیم.

11- شناخت برند :

شناخت یا تشخیص برند، به توانایی مصرف کننده در شناسایی برند در موقعیتی اشاره دارد که درباره برند از وی سؤال می شود یا محصولات آن برند به او نشان داده می شود. به عنوان مثال، یک محصول به شما نشان داده می شود و از شما می پرسند که آیا آن را قبلاً دیده اید یا اسمش را به خاطر می آورید یا خیر.

12- ارزش برند :

منظور از ارزش برند، ارزشی است که ورا و ماورای محصولات ملموس خود دارد. به زبان ساده، مشتری برای دریافت محصول برند حاضر است که چه مقدار پول بیشتری بپردازد؟

13- ارزش ویژه برند :

تأثیر برند در تصمیم مشتری برای خرید؛ ارزش ویژه برند مجموعه ای از نقاط قوت و ضعف مرتبط با برند است که به ارزش ارائه شده توسط یک محصول اضافه کرده یا از آن کم می کند. از طریق ارزش ویژه برند و به واسطه تداعیات، رویکرد و نظر مشتری نسبت به برند، کسب وکار تحت تأثیر قرار می گیرد. تخمین ارزش ویژه برند کار دشواری است.

عناصر برندینگ یا برندسازی

انواع برندینگ یا برندسازی

برندینگ یا برندسازی انواع مختلفی دارد که از جمله مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- برندینگ اسمی: در این نوع از برندینگ، شرکت برای بازاریابی و فروش محصولاتش از قدرت نام برند خود استفاده می کند. معمولاً استفاده از این نوع برندینگ برای شرکت های مطرح و جاافتاده مناسب خواهد بود. در این روش شرکت مزبور می تواند از لوگو، شعار یا رنگ های خاص برند خود کمک بگیرد. به عنوان نمونه، شرکت هایی مانند کوکاکولا، اپل و مرسدس بنز محصولات خود را با تمرکز بر نام برند خود عرضه می کنند.

2- برندینگ منفرد: گاهی شرکت های بزرگ محصولاتی را عرضه می کنند که مستقل از شرکت مادر، برند خاص خودشان را دارند. به عنوان مثال، ماست سِوِن محصولی است که برندینگ آن تقریباً به صورت مجزا از شرکت تولیدکننده آن انجام شده است.

3- برندینگ نگرشی (Attitude Branding): در برندینگ نگرشی، خود محصول در ماهیت و تجربه ای که رقم می زند محو می شود. به عنوان مثال، برند نایکی (Nike) در سال 2015 میلادی به عنوان یکی از ارزشمندترین برندهای ورزشی سال انتخاب شد. همین خبر باعث شد که این برند، فارغ از نوع و کیفیت محصولات خود با ورزش و کیفیت تداعی شود. برندینگ اپل نیز از نمونه های بارز این نوع از برندینگ محسوب می شود.

4- برندینگ بدون برند: برندینگ بدون برند یک روش مینیمالیست و خاص است که معمولاً برای محصولات ساده ای انجام می شود که طراحی نسبتاً ثابتی دارند. در این روش مهم ترین مؤلفه در برندینگ سادگی است.

5- توسعه برند: برندینگ به وسیله توسعه برند هنگامی اتفاق می افتد که یک برند وارد یک بازار جدید می شود. به عنوان مثال، اگر یک شرکت تولیدکننده کفش ورزشی وارد حوزه تولید لباس ورزشی شود، به طور خودکار هویت برند خود را به محصولات جدیدش انتقال می دهد.

6- برندینگ برندهای فروشگاهی:

برندهای فروشگاهی یا لیبل شخصی برندهایی هستند که معمولاً عرضه آن ها محدود به سوپرمارکت های خاص است (مثل ماست های خانگی). این برندها با عرضه محصولات ارزان تر و باکیفیت تر تلاش می کنند تا با تولیدکنندگان بزرگ رقابت کنند.

7- برندینگ از طریق جمع سپاری (Crowdsourcing): در این روش برای شکل دادن به برند از مردم کمک گرفته می شود؛ لذا مشتریان فرصتی برای حضور در فرآیند نام گذاری برند پیدا می کنند و همین باعث جلب علاقه شخصی آن ها به محصول خواهد شد.

مؤلفه های مهم در برندینگ یا برندسازی

پیش از هرگونه سرمایه گذاری بر روی برندینگ لازم است که از عوامل مهم و مؤثر بر برند و برندینگ آگاه باشید. از جمله مهم ترین عوامل مؤثر در برندینگ موفقیت آمیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- هدف و نیت شرکت: هیچ بعید نیست که هدف برند خود را چیز ساده ای مانند تمایل به کسب درآمد یا موفق شدن در نظر بگیرید؛ اما شرکت های موفق در برندینگ نیروی محرکه ای دارند که از این موارد ساده و بدیهی فراتر می رود و باعث تمایز آن ها از رقبایشان می شود.

2- انسجام و یکپارچگی: پس از انتخاب هدف به عنوان نیروی محرکه شرکت باید بر اصول بنیادین خود تمرکز داشته باشید و همواره انسجام هویت برند خود را به نحوی حفظ کنید که از دید مخاطب آشنا به نظر برسد. توجه داشته باشید که آمار نشان می دهد که برندهایی که این اصل را رعایت می کنند 4 برابر در مبحث آگاهی از برند موفق تر هستند. برای ایجاد انسجام باید هر کاری که برای برندینگ انجام می دهید را ارزیابی کنید و از خودتان بپرسید که آیا با تصویری که می خواهید از برند خود ارائه کنید هماهنگی دارد یا خیر. به علاوه، با تدوین یک راهنما یا مجموعه ای از قواعد می توانید خط مشی خود را مشخص کنید.

3- ارتباط عاطفی: مشتریان در تصمیم گیری برای خرید بیشتر از آنکه منطقی باشند به عواطف و احساسات خود تکیه می کنند. توجه به عواطف عاملی است که برندینگ خوب را به برندینگ عالی تبدیل می کند. اگر بتوانید روشی برای ارتباط عمیق تر با مشتریان پیدا کنید، می توانید حجم و کیفیت تعاملات را افزایش دهید و به روابط پایدارتری شکل بدهید.

4- توانمندسازی و کمک گرفتن از کارکنان: علیرغم نقش مهم مشتریان در برندینگ، کارکنان شرکت شما هم گروه دیگری هستند که غالباً نقش آن ها در این زمینه نادیده گرفته می شود. طبیعتاً اگر چندین نفر درباره یک شرکت سخن واحدی داشته باشند، اثر آن به مراتب از یک صدا بیشتر خواهد بود. به علاوه، آمار حاکی از آن است که کمک گرفتن از کارکنان شرکت می تواند تا 561 درصد دامنه دسترسی به پیام های برندینگ و بازاریابی(Marketing) را افزایش دهد؛ ضمن اینکه حمایت کارکنان به این معنی است که آن فرهنگ و ارزش هایی که داعیه آن ها را دارید عملاً در شرکت شما وجود دارد.

مؤلفه های مهم در برندینگ یا برندسازی

فرآیند برندینگ یا برندسازی

برندینگ را می توان به روش ها و از مسیرهای مختلفی انجام داد. ما در اینجا به یک فرآیند 8 مرحله ای اشاره می کنیم که اگرچه به طور خلاصه و به زبان ساده بیان شده، اما تمامی آنچه که برای برندینگ مؤثر باید انجام بدهید را به خوبی پوشش می دهد:

1.مشخص کنید که هدف برندینگ دقیقاً چیست (برندینگ محصول یا سازمان؟) و آیا هدف فقط یک برند است یا یکی از برندهای سازمان.

2. برای گردآوری همه اطلاعات لازم درباره محصول و بازار رقابتی آن تحقیق کنید.

3. با تعریف آنچه که برند شما را منحصر به فرد می کند و خلأهایی که در بازار و در ذهن مشتریان پر خواهد کرد، جایگاه آن را مشخص کنید.

4. با مشخص کردن آنچه که برند شما نمایانگر آن است، مزایای خاصی که ارائه می کند، ارزشی که وعده آن را می دهد و تصویری از آن که در همه چیز، از پیام های بازاریابی گرفته تا طراحی محصول و تجربه مشتری باید جاری و ساری باشد برندتان را تعریف کنید.

5. به هویت برند خود شکل بدهید. در این قسمت باید مواردی مانند لوگو یا نماد، طرح وب سایت، طراحی محیط داخلی و خارجی، پوشش کارکنان، بسته بندی محصول، نوع رنگ ها، شکل ها و حتی فونت مورداستفاده و موارد مشابه را مشخص کنید.

هنرمند شهرت رو در دیپیا پیدا کن

دیپیا اولین سایت کاریابی هنرمندان

اینجا پروژه بگیر یا خودت رو معرفی کن

سخن آخر

در این مقاله قصد داشتیم شما مخاطبین عزیز را با فرآیند های برندینگ و انواع برند سازی آشنا کنیم .تیم دیپیا امیدوار است از این مقاله لذت برده باشید .

مقالات مرتبط

589 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button