انواع بازاریابیتبلیغات و بازاریابی

بازاریابی

بازاریابی یکی از مهمترین کارهایی است که یک تجارت یا کسب و کار می تواند انجام دهد. بازاریابی نه تنها باعث ایجاد آگاهی از برند می شود بلکه می تواند باعث افزایش فروش، رشد مشاغل و جذب مشتری شود. بسیاری از کارکردهای اصلی تجارت وجود دارد که ناشی از یک برنامه بازاریابی خوب است.

آیا می دانید مشتریان شما چه می خواهند؟ یا به نظر شما آیا مشتریان به محصولات شما اعتماد دارند؟

جواب این سؤالات مربوط به بازاریابی است. اینکه تجارت یا کسب و کارخود را چگونه بازاریابی می کنید، تعیین می کند که آیا شرکت موفق خواهد بود یا خیر.

پس همانطور که می بینید بازاریابی از اهمیت بالایی برای هر کسب و کاری برخوردار است. از همین رو ما در این مقاله تلاش کرده ایم که تا حد امکان مباحث کاملی در رابطه با موضوع بازاریابی در اختیار شما خوانندگان قرار دهیم.

بنابراین با ما همراه باشید تا در ادامه با مطالبی در مورد تعریف بازاریابی و تاریخچه آن، تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن، استراتژی های بازاریابی و تفاوت آن با تبلیغات و برند و انواع بازاریابی آشنا شوید. همچنین ما تلاش کرده ایم که با بیان مطالبی درباره فروش مباحث مربوط به یک بازاریابی درست و حرفه ایی را کامل کرده و ارائه دهیم.

لازم به ذکر است که با توجه به اهمیت صنایع دستی در ایران، در قسمتی از این مقاله تلاش کرده ایم تا تاثیر بازاریابی را در رشد و توسعه بازار صنایع دستی کشور بیان کنیم.

بازاریابی چیست؟

بازاریابی به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که یک شرکت برای ارتقاء خرید یا فروش یک محصول یا خدمات انجام می دهد. بازاریابی شامل تبلیغات، فروش و تحویل محصولات به مصرف کنندگان یا مشاغل دیگر است.

متخصصانی که در بخش های بازاریابی و ارتقاء یک شرکت کار می کنند به دنبال جلب توجه مخاطبان بالقوه و کلیدی از طریق تبلیغات هستند. در واقع هدف تبلیغات جذب و حفظ مخاطبان و مشتریان است و ممکن است شامل عبارات جذاب یا شعارها، بسته بندی های به یاد ماندنی یا طرح های گرافیکی و … باشد.

بازاریابی چیست؟

تاریخچه بازاریابی

امروزه بازاریابی به عنوان ترکیبی از استراتژی و فناوری شناخته می شود، با این وجود همیشه اینگونه نبوده است. تاریخچه بازاریابی همانطور که می دانیم با آغاز تلاش برای فروش کالاها و خدمات شروع شده است.

تلاش برای تحقق این امر ممکن است به اندازه تاریخ تمدن قدیمی باشد. برخی معتقدند که این کار با تلاش برای ارائه کالاها به روشی معین برای تجارت آغاز شده است. احتمالا تلاش برای ایجاد ارتباطات اقناعی برای فروش کالاها و خدمات از زمان های باستان به ویژه در چین و هند وجود داشته است. این فعالیت ممکن است در آن زمان به عنوان یک تجارت بازاریابی شناخته نشده باشد، اما در اینجاست که ایده بازاریابی شروع به توسعه می کند.

اما مفهوم و ایده های بازاریابی در معنای امروزیشان، از زمان انقلاب صنعتی آغاز شد. این دوره ازاواخر قرن هیجدهم میلادی آغاز و تا قرن نوزدهم ادامه داشت. انقلاب صنعتی دوران تحولات سریع اجتماعی بود که با نوآوری در صنایع علمی و فناوری ایجاد شد.

از دهه 1960 با اشباع بازارهای بسیاری از صنایع، برای جذب و حفظ مشتریان نیاز به متخصصان در زمینه بازاریابی به وجود آمد. این در شرایطی بود که مدیریت بازاریابی ظرافت لازم را برای موفقیت تجارت داشت. مدیران بازاریابی شروع به برنامه ریزی استراتژیک کردند.

در راستای برنامه ریزی استراتژیک دنیای بازاریابی در دهه 1990 شروع به تغییر کرد و شرکت ها شروع به تولید یک محصول یا خدمات ویژه نمودند و فوراً مارک و برند مخصوص خود را توسعه دادند. برخی از شرکت های دارای برند توانستند سهم بازار خود را با بیش از 49 درصد بهبود بخشند. و در نتیجه برند سازی استراتژیک به طور جدی شروع شد.

در ادامه با تکامل وب، وب سایت ها تبدیل به یکی از ابزاری اساسی برای تجاری سازی شدند. وبلاگ ها اکنون بخشی از اکثر کمپین های بازاریابی و به ویژه بازاریابی محتوا هستند.

تاریخچه بازاریابی

بازاریابی و هدف آن چیست؟(کلیک کنید)

بازاریابی سنتی

تقریبا بازاریابی سنتی در سراسر جهان توسط مردم مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین جای تعجب نیست که همه با این مفهوم آشنا باشند. در این نوع از بازاریابی بیشتر روی فروش یک محصول یا کالای خاص تمرکز می شود و از رسانه های متنوعی نیز برای تبلیغ یک برند استفاده می گردد.

به این دلایل، درک بازاریابی سنتی آسان تر است و شرکت ها در توضیح محصول یا خدمات خود برای گروه های سنی مختلف هیچ مشکلی نخواهند داشت. همچنین با مخاطبان محلی بهتر کار می کنند. زیرا می توانند در یک شهر یا منطقه متمرکز شوند. علاوه بر این، آنها بدون اتصال به اینترنت قابل دسترسی بوده و برای استفاده مجدد نگهداری می شوند.

برخی از متداول ترین استراتژی های بازاریابی سنتی شامل موارد زیر است:

  1. کارت بازرگانی: این نوع استراتژی بازاریابی سنتی راهی سریع برای یک شرکت یا فرد برای انتشار اطلاعات خود است.
  2. تبلیغات تلویزیونی و رادیویی: هزاران نفر هر روز به رادیو وصل می شوند، بنابراین تبلیغات محصول یا خدمات از طریق این کانال هنوز هم کار می کند.
  3. بروشور: بروشورها برای جلب توجه مخاطبان گسترده طراحی شده اند. آنها معمولاً از رنگ های پر جنب و جوش برای انتقال پیام یا نمایش تصویری استفاده می کنند که خواننده به راحتی می تواند از آن یاد کند.
  4. بیلبوردها و علائم: استفاده از تابلوهای تبلیغاتی در فضای باز و علائم تجاری راه های خوبی برای تبلیغ مشاغل به رانندگان روزانه، مسافران و افرادی است که در شهر قدم می زنند.
  5. ایمیل مستقیم: این استراتژی بازاریابی سنتی برای گسترش آگاهی از یک محصول یا خدمات خاص به یک بازار هدف خاص استفاده می شود. از یک سرویس نامه پستی برای ارائه قطعات چاپی تبلیغاتی مانند کارت پستال ، بروشور و نامه استفاده می شود.

تفاوت بازاریابی سنتی و مدرن

امروزه یکی از مباحث متداول در بازاریابی، استفاده از بازاریابی سنتی در مقابل بازاریابی مدرن است و اینکه کدام یک در شرایط بازاریابی فعلی برای تجارت و کسب و کار مناسب تر است. امروزه به لطف دسترسی به اینترنت، اکثرمشاغل از منظره دیجیتال برای دستیابی به مخاطبان گسترده تری استفاده می کنند. اما، این بدان معنی نیست که بازاریابی سنتی به طور کامل از بین می رود. زیرا هنوز هم شرکت هایی وجود دارند که از استراتژی های بازاریابی سنتی استفاده می کنند.

امروزه انتخاب هر کدام از دو نوع بازاریابی چه سنتی و چه مدرن برای بسیاری از صاحبان مشاغل که قصد پیاده سازی استراتژی بازاریابی را دارند، که برای برندشان بهترین کارآیی را داشته باشد، چالش برانگیز است. بر کسی پوشیده نیست که بازاریابی سنتی در برابر آزمایش زمان مقاومت کرده است، اما چشم پوشی از جذابیت بازاریابی مدرن نیز دشوار است. در ادامه با بحث در مورد تضادهای دو استراتژی بازاریابی می توان به صاحبان مشاغل در تصمیم گیری کمک نمود.

بازاریابی مدرن

در حالی که کانون بازاریابی سنتی محصول یا خدمات شرکت است، بازاریابی مدرن مشتری گراتر است. مشاغلی که این استراتژی را اتخاذ می کنند، همیشه رضایت مصرف کنندگان خود را بیش از هر چیز دیگری ملاک قرار می دهند، بنابراین می توانند خواسته ها و نیازهای منحصر به فرد مخاطبان خود را برطرف کنند.

از آنجا که بازاریابی مدرن از یک بستر دیجیتال استفاده می کند، قابل تنظیم تر است. همچنین می تواند به راحتی با تغییرات سازگار شود، بنابراین مشکلی در پیگیری آخرین روند بازاریابی نخواهد داشت. بعلاوه، با هر وسیله ای نیز قابل دسترسی است، به این معنی که شرکت ها شانس بالاتری برای دستیابی به مخاطبان جهانی دارند. همه این عوامل به ایجاد وفاداری، اعتماد مشتری و همچنین شناخت برند در سراسر جهان کمک می کند.

برخی از استراتژی های بازاریابی مدرن عبارت اند از:

  1. بازاریابی ایمیلی: بازاریابی از طریق ایمیل یک استراتژی خارق العاده برای تبلیغ یک محصول است.
  2. تبلیغات اینترنتی: تعداد زیادی وب سایت و سیستم عامل آنلاین وجود دارد که مایل به نمایش تبلیغات با قیمت هستند. به عنوان مثال تبلیغات گوگل و تبلیغات ویدیویی YouTube ، دو بستر تبلیغاتی بزرگ هستند که می توانند یک محصول یا خدمات خاص را برای مخاطبان با هدف بالا تبلیغ کنند.
  3. استفاده از سایت های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر و اینستاگرام. وب سایت های رسانه های اجتماعی ابزاری برای تجزیه و تحلیل داده های داخلی دارند که مارک ها را قادر می سازد تا در موفقیت، مشارکت و تبلیغات تبلیغاتی خود مراقب باشند.

کدام استراتژی بازاریابی را باید انتخاب کنید؟

بازاریابی سنتی و بازاریابی مدرن دارای مجموعه ای از مزایای خاص خود هستند، اما بسته به نیاز کسب و کار، ممکن است یکی از دیگری بهتر باشد. برای دانستن اینکه کدام مفهوم متناسب با اهداف آنهاست، صاحبان مشاغل باید قبل از اجرای استراتژی بازاریابی ابتدا به سؤالات زیر پاسخ دهند:

  1. بودجه و اهداف آنها چیست؟
  2. مخاطب مورد نظر آنها چه کسانی هستند ؟
  3. آنها در کدام صنعت مشغول به کارند؟

استراتژی بازاریابی

استراتژی بازاریابی چیست؟

استراتژی بازاریابی برنامه ریزی بلند مدت از اهداف تجاری است که شرکت می خواهد به آن برسد. برای دستیابی به این مهم، باید اقدامات ویژه ای را برای تحکیم اعتبار محصولات و خدمات یا افزایش فروش در بازار به خوبی انتخاب نمود. استفاده از فرصت ها برای یافتن بازار هدف و ایجاد توانایی وفاداری مشتریان به سازمان بسیار مهم است تا جایگاه شرکت قوی تر شود.

برای دستیابی به موقعیت در بین مشتریان و تحقق وفاداری در رابطه مشتری و سازمان، مهم است که چگونه می خواهید محصول یا خدمات خود را در بازار جای دهید. روشی برای ایجاد فرصت های فروش و همچنین راهی برای برقراری ارتباط با مشتریان، خطوط عملیاتی مهمی است که امکان دستیابی به بازار هدف را از طریق کانال های مناسب فراهم می کند.

در بازاریابی چهار عنصر مهم وجود دارد که ترکیب انها یک بازاریابی موفق را تشکیل می دهد، که برای ایجاد استراتژی بازاریابی موفق و افزایش فروش و سود باید مورد توجه و استفاده قرار گیرند. این عناصر عبارتند از:

  1. استراتژی های محصول
  2. استراتژی های قیمت گذاری
  3. استراتژی های توزیع
  4. استراتژی های تبلیغاتی

چگونه یک استراتژی بازاریابی تدوین کنیم؟

اغلب اوقات موفقیت یا عدم موفقیت یک شرکت نتیجه مستقیم یک استراتژی بازاریابی موثر یا نه چندان مؤثر است. بنابراین ، انتخاب استراتژی بازاریابی متناسب با محصول شرکت از اهمیت حیاتی برخوردار است. از این رو برای تدوین یک استراتژی بازاریابی درست و موفق باید چند گام مهم را برادشت که عبارت اند از: 1- تصمیم گیری در مورد مخاطبان خود و شناخت کامل آنها، 2- ایجاد پروفایل فرآیند روانشناختی، 3- انتخاب یک نوع استراتژی بازاریابی براساس مخاطب هدفتان و روندی که قصد دارید آن را طی کنید، 4- و در آخر فعالیت های بازاریابی خود ارزیابی کنید تا از تاثیرگذاری آن مطمئن شوید.

تاثیر بازاریابی بر افزایش فروش

با توجه به اهمیت روز افزون بازاریابی در دنیای امروز، در حال حاضر بازاریابی تاثیر عمده و ویژه ای بر افزایش و رشد فروش و در نهایت سودآوری بیشتر برای شرکت ها و تولیدکنندگان دارد. از همین رو ما در ادامه سعی کرده ایم با بیان روش هایی، تاثیر بازاریابی در رشد و افزایش فروش را بیان کنیم.

یک بازاریابی درست و حرفه ایی در درجه اول باعث افزایش آگاهی از برند یا محصول تولیدی شما می شود. برای افزایش آگاهی مشتریان از محصول خود می توانید از وبلاگ ، نشریات مطبوعاتی، شرکت در کنفرانس ها، روی دادها،نمایشگاه ها، وبینارها و … استفاده کنید.

در ادامه با تشکیل یک تیم فروش قوی یک بازاریابی موفق داشته باشید. یک تیم فروش قوی در افزایش فروش و سودآوری بسیار موثر و دارای نقش مهم و کلیدی است.

در مرحله بعدی باید بعد از جذب مشتری تلاش کنید با جلب و افزایش اعتماد آنها، مشتریان را حفظ و در نهایت افزایش دهید. اینجاست که بازاریابی می تواند ارتباط موثری با مشتریان وفادار ایجاد نماید و با استفاده از روش های موثر و مفید، وقت خود را برای توسعه فرصت های تجاری جدید آزاد و به بهترین شکل به مشتری یابی یرداخته و با جذب مشتریان بالقوه آنها را در مرحله بعد حفظ و تبدیل به وفادارترین مشتریان نماید .

در نهایت یک استراتژی بازاریابی تدوین و اجرا نمائید. احتمالاً مهمترین چیز در موفقیت کسب و کار شما تدوین و استقاده از استراتژی های موثر بازاریابی است. استراتژی بازاریابی شما همان چیزی است که شما ارائه می دهید، چه کسی آن را پیشنهاد می کنید و چگونه آن را پیشنهاد می کنید.وقتی وقت خود را صرف استراتژی بازاریابی می کنید، قصد دارید موفقیت آینده شغلی خود را تعیین کنید. شما مطمئن می شوید که نیازهای مشتریان و آنچه را که می خواهند درک می کنید و می دانید که چگونه با آنها ارتباط برقرار کنید تا آنها آنچه را ارائه می دهید درک کنند.

تاثیر بازاریابی بر افزایش فروش

فروش چیست؟

فروش معامله ای بین دو یا چند طرف است که در آن خریدار کالاها، خدمات یا دارایی های ملموس یا نامشهود را در ازای پرداخت پول دریافت می کند. در بعضی موارد دارایی های دیگر به فروشنده پرداخت می شود. در بازارهای مالی، فروش نیز می تواند توافقی باشد که یک خریدار و فروشنده در رابطه با قیمت تضمین می کنند. در مجموع فروش در اصل یک قرارداد بین خریدار و فروشنده کالای خاص یا خدمات مورد نظر است.

فروش شخصی

فروش شخصی شیوه ای از فروش است که در آن فرد به فرد فروشندگان با مشتریان برخود دارند. در واقع یک نفر که فروشنده است سعی می کند مشتری را در خرید یک محصول متقاعد کند. این روشی تبلیغاتی است که به واسطه آن فروشنده از مهارت و توانایی های خود در تلاش برای فروش استفاده می کند. و فروشنده سعی دارد ویژگی های مختلف محصول را برجسته کند تا مشتری را متقاعد به خرید کند.

با این حال، به دست آوردن مشتری برای خرید یک محصول، تنها انگیزه فروش شخصی نیست. اغلب شرکت ها سعی می کنند از این رویکرد در رابطه با مشتریان خود پیروی کنند تا آنها را از محصول جدید آگاه کنند.

مشتری یابی

مشتری یابی را می توان یکی از گلوگاه های اصلی فرآیند فروش دانست. مشتری یابی، یعنی تبدیل سرنخ ها به فرصت. سرنخ ها ممکن است در کسب و کارهای کوچک تر، توسط خود فروشندگان یافته شوند. اما معمولاً در کسب و کارهای بزرگ و سازمان یافته، بخشی از بار مسئولیت تولید سرنخ، بر عهده ی واحدهای بازاریابی و تبلیغات است و فروشندگان، بیشتر بر تبدیل سرنخ به فرصت متمرکز هستند.

به زبان ساده تربه فرآیند جستجوی مشتریان جدید برای یک کسب و کار، مشتری یابی می گویند. مشتری یابی وظیفه معمول یک کارشناس فروش است. این امر با هدف افزایش مشتریان شرکت و ایجاد جریان درآمدی جدید انجام می پذیرد.

مشتری یابی در بازاریابی

چگونه مشتری یابی کنیم؟

با پیروی از روش های زیر می توان با متقاعد کردن مخاطبان محصولات خود آنها را به خرید از محصولاتمان تشویق و جذب نمائیم:

  • برنامه ریزی کنید
  • از چشم اندازهای کسب وکار در شبکه های اجتماعی استفاده کنید
  • به سراغ روزنامه های کاغذی بروید
  • فضای وب سایت و شبکه های اجتماعی خود را برای بازدید مردم، ساده کنید
  • اسپانسر رویدادها شوید
  • پس از جلسات باز هم خود را نشان دهید
  • اندک بکارید و کلان برداشت کنید
  • در دایره ی دوستان تان به دنبال مشتری باشید
  • رقبای موفق خود را تحت نظر داشته باشید
  • به جای یک آگهی بزرگ، از چند آگهی کوچک استفاده کنید
  • تبلیغات کیلیکی و سایر تبلیغات آنلاین را امتحان کنید
  • در بیزنس گوگل (Google Business)جایی پیدا کنید
  • وقتی مشتریان بالقوه خرید نکردند، از آنها بازخورد بگیرید
  • بدانید راه های بی شماری برای رسیدن به موفقیت هست

استراتژی قیف فروش

قیف فروش یا قیف درآمد یا فرآیند فروش ، به فرآیند خریدی اشاره دارد که شرکت ها مشتریان را در مسیر خرید محصول قرار می دهند. این تعریف همچنین اشاره به فرآیندی دارد که شرکت مشتریان واجد شرایطی را برای محصول خود را پیدا می کند تا آن را به فروش برساند.

در واقع قیف فروش شبیه به یک هرم وارونه است که در ابتدا با تعداد زیادی از مشتریان بالقوه شما در راس هرم شروع می شود و در ادامه باتوجه به اعتمادسازی و افزایش تعامل با مشتریان ، فقط واجد شرایط ترین مشتریان با چشم اندازهای کسب و کار شما به مرحله بعدی و در نهایت به سمت پایین هرم حرکت می کنند. بنابراین، در انتهای قیف فروش متعهدترین مشتریان شما قرار میگرند.

قیف فروش و سفر خریدار دو طرف روند خرید هستند. سفر خریدار به فرآیندی که خریداران قبل از خرید طی می کنند گفته می شود. این سفر از نظر خریدار است نه فروشنده. و به طور معمول مانند قیف فروش به سه مرحله تقسیم می شود:

  • آگاهی (قیف برتر): مردم نمی توانند چیزی را خریداری کنند که حتی نمی دانند وجود دارد بنابراین خریداران به دنبال آگاهی و اطلاع هستند. آنها به دنبال راه حل هستند، محصولات یا خدمات را کشف می کنند و فرصت ها را دنبال می کنند.
  • ملاحظه (قیف وسط): خریدار محصولات مختلفی را برای مقابله با چالش های خود ارزیابی می کند و با فروشندگان درگیر می شود.
  • تصمیم (قیف پایین): خریدار برای رفع نیازهای خود تصمیم می گیرد.

اگر علاقه دارید درباره استراتژی بازاریابی بیشتر بدانید می‌توانید مقاله مربوط به آن را بخوانید.

مزایا و اهمیت قیف فروش در کسب و کارها

همانطور که متوجه شدید قیف فروش از آشنایی یک مشتری شروع شده و تا تبدیل شدن به یک خریدار ادامه می یابد و حتی بعد از خرید نیز تمام نشده و تا زمانی که فرد با آن کسب و کار در ارتباط است ادامه دارد. مزایا و اهمیت قیف فروش در کسب و کارها عبارت است از: شناسایی مشتری واقعی، پیش بینی بازار، شناسایی موانع، بازاریابی موثر و شناسایی ذائقه مشتری.

چگونه بازار هدف را انتخاب کنیم؟

یکی از بزگترین اشتباهات بازاریابی این است که بازار هدف خود را بسیار گسترده انتخاب کنید. تلاش در جذب هر نوع مخاطبی موجب گم شدن پیام سایت شما می گردد. صاحبین کسب و کارها می بایست به تعریف بازار هدف خود پرداخته تا استراتژی بازاریابی خود را تقویت کنند. این مسئله موجب می گردد که مخاطبان خاصی را برای کسب و کار خود در نظر بگیرید و بر روی جذب آنها کار کنید. درک انگیزه ها و خواسته های کاربران به شما کمک می کند تا محصولات و خدمات متناسب را به آنها عرضه کنید. فهم اینکه شما قرار است به چه کسانی سرویس دهید، در موفقیت کسب و کار شما امری حیاتیست.

تکنیک های شناسایی مخاطب هدف عبارت اند از:

  1. به مشتریان حال حاضر خود نگاهی بیندازید
  2. محصولات و خدمات خود را ارزیابی کنید
  3. خود را در جای خریدار قرار دهید
  4. رقبای خود را بررسی کنید
  5. از پرسیدن سوالات نترسید
  6. از قدرت شبکه های اجتماعی استفاده کنید
  7. کلمات کلیدی مناسبی را برای سئو انتخاب کنید
  8. با مشتریان صحبت کنید

تفاوت بازاریابی با برند سازی و تبلیغات

مشاغل به طور معمول از بازاریابی، تبلیغات و برندسازی برای ترغیب مصرف کنندگان و مشتریان برای خرید کالاها و خدمات خود استفاده می کنند. معمولا بسیاری از افراد از معنای این چند اصطلاح سوء برداشت می کنند و به اشتباه آنها را یکی می دانند.

دانستن تفاوت بین این کلمات می تواند به رشد شغلی شما کمک کند زیرا این عناصر با آگاهی از خریدار بالقوه به افزایش شهرت محصول یا شرکت شما کمک می کنند. از این رو ما در ادامه تلاش کرده ایم با بیان معنای هر یک تفاوت آنها را مشخص کنیم.

همانطور که می دانید بازاریابی عبارتست از آن طور که شما خودتان را در بازار کسب و کار می بیند؛ یعنی دید شما از خودتان در کسب و کارتان. در واقع در دنیای کسب و کار، بازاریابی عبارتست از: یک فرآیند کامل که شامل: تحقیق، تولید، ارتقا، فروش، پخش محصولات و ارائه خدمات می شود.

و اما برندینگ عبارتست از اینکه شما چطور توسط بازدیدکنندگان دیده می شوید. همچنین می توان گفت که برندینگ یعنی، دید واقعی بازدیدکنندگان نسبت به شما. برندینگ یعنی آنچه شما را از سایرین متمایز می سازد که این بستگی دارد به میزان ارتباط شما با مشتریان خود و میزان اعتماد آن ها به شما.

تبلیغات نیز عبارتست از عملکرد عمومی شما. اگر بازاریابی را تعریف کنیم : دید شما از خودتان، تبلیغات عبارت از فعالیت هائی که شما برای بازاریابی انجام می دهید، است. تبلیغات یعنی روش رساندن پیام خود به دیگران وآنچه مشتریان را وادار می سازد که به محصول و خدمت شما اعتماد کنند.

اما در مجوع می توان گفت که هر سه مؤلفه بالا به عنوان یک واحد منسجم در جهت افزایش فروش و تقویت شهرت شرکت کار می کنند.

تفاوت بازاریابی با برند سازی و تبلیغات

انواع بازاریابی

انواع زیادی از بازاریابی وجود دارد. مانند: بازاریابی آفلاین،بازاریابی رویداد محور، بازاریابی ریفرال، بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی شخصی شده، بازاریابی فاصله نزدیک، بازاریابی مستقیم ، بازاریابی مقاله محور، بازاریابی موبایلی، بازاریابی موتورهای جستجو، بازاریابی نمایشگاهی و … . اما برخی از انواع بازاریابی نسبت به انواع دیگر از کارآمدی و معروفیت بیشتری برخوردارند که در ادامه آنها را معرفی می کنیم.

1- بازاریابی چریکی

بازاریابی پارتیزانی یا چریکی ، یک استراتژی تبلیغاتی نامتعارف است که سعی می کند با حداقل هزینه مالی، بیشترین بازخورد را داشته باشد. هدف اصلی این بازاریابی کسب و کارهای کوچکی هستند که به دنبال روش های ساده و کم خرج برای جذب مخاطب هستند. با این حال تاکنون بسیاری از برندهای تجاری بزرگ نیز با موفقیّت از آن استفاده کرده اند.

2- بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوا فرایندی در کسب و کار است که به تولید محتوای گیرا و مجاب کننده و توزیع آن برای جلب توجه، جذب و درگیرکردن یک گروه مشخص هدف از مخاطبان، با هدف برانگیختن اقدام های سودآور در مشتریان می پردازد. کاهش هزینه ی نشر محتوا، افزایش دسترسی به اینترنت و استفاده از کامپیوتر و موبایل، افزایش سهم مشتری در فرایند تصمیم گیری و خرید و افزایش هزینه رسانه های سنتی دلایل رونق گرفتن و افزایش استفاده از بازاریابی محتوا هستند.

3- بازاریابی رسانه های اجتماعی

بازاریابی رسانه های اجتماعی یک نوع بازاریابی اینترنتی است که شامل تولید و به اشتراک گذاری محتوا در رسانه های اجتماعی می باشد تا شرکت به اهداف بازاریابی و شرکت خود دستیابد. این بازاریابی شامل فعالیت هایی همچون پست متن، آپلود عکس، ویدیو و محتوایات دیگر است که همراه تبلیغات پرداختی در رسانه های اجتماعی، باعث افزایش مخاطب و مشتری می گردد.

برای آشنایی بیشتر با انواع بازاریابی به ادامه مطلب مراجعه کنید.

بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ

بازاریابی اینترنتی نوعی از بازاریابی محصولات یا خدمات است که با استفاده از فناوری های دیجیتال و عمدتاً در اینترنت از جمله تلفن های همراه و دیگر صفحات نمایش مثل کامپیوتر و هر رسانه دیجیتال دیگر انجام می شود. این نوع از بازاریابی تبلیغاتی است که به دلیل ارزانی، ماندگاری زیاد و فراگیر بودن آن همزمان با رشد ابزارهای اطلاع رسانی و روابط عمومی جایگاه خاصی را در بین صاحبان کسب وکارها باز کرده است.

دیجیتال مارکتینگ و صنایع دستی

با توجه به پتانسیل های فراوانی چون تنوع صنایع دستی کشورمان، وجود نیروی کار فراوان در کشور، عقبه و تاریخچه روشن و مناسب نسبت به حضور صنایع دستی ایران در بازارهای جهانی، وجود معافیت های مالیاتی و تشویقی دولت در بخش تولید و صادرات صنایع دستی و بسیاری عواما دیگر، صنایع دستی در ایران همچون معدنی از طلاست که هنوز هیچ بهره برداری درستی ار آن انجام نشده است.

این موضوع در حالی است که محصولات بسیاری از دیگر کشورها وارد ایران می شوند و با عنوان دست ساخته با برندی هرچند ناشناس فروشی بسیار بالا را از آن خود می کنند. حال سوال این است که چرا و چگونه اجازه داده ایم که به این سادگی این اتفاق ها بیفتند ؟

پاسخ به این سوال نیاز به ریشه یابی عمیقی دارد ولی موارد واضحی وجود دارد که با حل آنها جایگاه صنایع دستی ما در ایران و جهان ارتقاء قابل توجهی پیدا خواهد کرد از آن جمله می توان به معرفی درست صنایع دستی در داخل کشور و به مصرف کننده داخلی و همچنین معرفی و صادارات آنها به بازارهای خارجی اشاره کرد.

صنایع دستی ما امروز نیاز به بازاریابی حرفه ای و علمی دارد تا در میان مصرف کنندگان جایگاه خود را بیابد. نیل به این هدف مراحلی دارد که عبارتست از آگاهی از وجود کالا، ایجاد علاقه در مصرف کننده ، ارزیابی محصول از طرف مشتری ،استفاده از محصول و در نهایت پذیرش محصول از سوی مشتری . این مراحل باید به ترتیب اولویت و با برنامه انجام شود تا صنایع دستی به آرامی جای خود را در بازارهای داخلی و جهانی بیابد.

بنابراین برای نیل به این هدف نیاز به بازاریابی حرفه ای و وجود برند است. فروش کالاها امروزه در دنیا توسط برندها اتفاق می افتد و تبلیغات فراوان و گسترده باعث معرفی و فروش انواع کالاها می شود.

هنرمند شهرت رو در دیپیا پیدا کن

اولین سایت کاریابی هنرمندان

اینجا پروژه بگیر یا خودت رو معرفی کن

و اما کلام آخر آینکه امروزه بازاریابی ابزاری است که برای ایجاد و حفظ تقاضا، ارتباط با مشتریان، شهرت برند، رقابت و … مورد استفاده قرار می گیرد. که بدون آن، تجارت شما به دلیل عدم فروش با مشکلات فراوانی روه به رو می شود و حتی ممکن است تعطیل شود. از این رو لازم است همواره به مقوله مهم بازاریابی و استراتژی های لازم برای افزایش فروش و سودآوری توجه شود تا کسب و کاری موفق ایجاد شود.

مقالات مرتبط

16 Comments

  1. When I initially commented I clicked the “Notify me when new comments are added” checkbox and now each time a comment is added I get several emails with the same comment. Is there any way you can remove people from that service? Appreciate it!

  2. Hiya, I am really glad I have found this info. Nowadays bloggers publish only about gossips and internet and this is actually annoying. A good site with exciting content, that’s what I need. Thanks for keeping this web-site, I’ll be visiting it. Do you do newsletters? Cant find it.

  3. I am not sure where you’re getting your info, but good topic. I needs to spend some time learning more or understanding more. Thanks for excellent information I was looking for this info for my mission.

  4. Hmm it seems like your website ate my first comment (it was super long) so I guess I’ll just sum it up what I had written and say, I’m thoroughly enjoying your blog. I as well am an aspiring blog blogger but I’m still new to everything. Do you have any recommendations for first-time blog writers? I’d really appreciate it.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button