انواع بازاریابیتبلیغات و بازاریابی

انواع بازاریابی

شاید تا به اکنون با پیشرفت تکنولوژی متوجه اهمیت بازاریابی در کسب و کار ها شده باشید .دیپیا در این مقاله قصد دارد شما کاربران عزیز را انواع بازاریابی آشنا کند پس تا انتها مقاله با ما همراه باشید .

بازاریابی یکی از مهمترین کارهایی است که یک تجارت یا کسب و کار می تواند انجام دهد. بازاریابی نه تنها باعث ایجاد آگاهی از برند می شود بلکه می تواند باعث افزایش فروش، رشد مشاغل و جذب مشتری شود. بسیاری از کارکردهای اصلی تجارت وجود دارد که ناشی از یک برنامه بازاریابی خوب است.

آنچه در اینجا به عنوان انواع بازاریابی می بینید یک تقسیم بندی علمی و آکادمیک نیست. حتی بسیاری از موارد مطرح شده با یکدیگر همپوشانی دارند.همچنین موارد مطرح شده از لحاظ سطح اهمیت و وسعت، با هم یکسان نیستند و برخی از آنها را می توان به عنوان زیرمجموعه دیگری در نظر گرفت.

بنابراین فهرستی که در اینجا به عنوان انواع بازاریابی تنظیم شده، بیشتر اشاره ای به ترمینولوژی (terminology)رایج در مدیریت بازاریابی دارد و نه بیشتر.

معرفی 29 مدل رایج بازاریابی

  1. بازاریابی آفلاین (Offline Marketing)
  2. بازاریابی رسانه های اجتماعی (Social Media Marketing)
  3. بازاریابی رویداد محور (Event Marketing)
  4. بازاریابی ریفرال (Referral Marketing)
  5. بازاریابی شبکه های اجتماعی (Social Networks Marketing)
  6. بازاریابی مستقیم (Direct Marketing)
  7. بازاریابی محتوایی (Content Marketing)
  8. بازاریابی مقاله محور (Article Marketing)
  9. بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing)
  10. بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing)
  11. بازاریابی نمایشگاهی (Exhibition Marketing)
  12. بازاریابی ویروسی (Viral Marketing)
  13. بازاریابی همکاری محور (Affiliate Marketing)
  14. بازاریابی دیجیتال یا دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing)
  15. بازاریابی انبوه (Mass Marketing)
  16. بازاریابی ایمیلی یا ایمیل مارکتینگ (Email Marketing)
  17. بازاریابی اینترنتی (Internet Marketing#)
  18. بازاریابی برونگرا (Outbound Marketing)
  19. بازاریابی برندمحور (Brand Marketing)
  20. بازاریابی بین دو کسب و کار (B2B Marketing)
  21. بازاریابی ترویجی (Promotional Marketing)
  22. بازاریابی ترویج فرهنگ (Cult-tural Marketing)
  23. بازاریابی تلفنی (Telemarketing)
  24. بازاریابی خبرنامه ای (Newsletter Marketing)
  25. بازاریابی جامعه مشتریان (Community Marketing)
  26. بازاریابی چریکی (Guerrilla Marketing#)
  27. بازاریابی درونگرا (Inbound Marketing)
  28. بازاریابی دهان به دهان (Word of Mouth Marketing)
  29. بازاریابی دیتابیس محور (Database Marketing)

انواع بازاریابی

انواع زیادی از بازاریابی وجود دارد. مانند: بازاریابی اینترنتی،بازاریابی رویداد محور، بازاریابی ریفرال، بازاریابی شبکه های اجتماعی، بازاریابی شخصی شده، بازاریابی فاصله نزدیک، بازاریابی مستقیم ، بازاریابی مقاله محور، بازاریابی موبایلی، بازاریابی موتورهای جستجو، بازاریابی نمایشگاهی و … . اما برخی از انواع بازاریابی نسبت به انواع دیگر از کارآمدی و معروفیت بیشتری برخوردارند که در ادامه آنها را معرفی می کنیم.

1. بازاریابی چریکی

بازاریابی پارتیزانی یا چریکی ، یک استراتژی تبلیغاتی نامتعارف است که سعی می کند با حداقل هزینه مالی، بیشترین بازخورد را داشته باشد. هدف اصلی این بازاریابی کسب و کارهای کوچکی هستند که به دنبال روش های ساده و کم خرج برای جذب مخاطب هستند. با این حال تاکنون بسیاری از برندهای تجاری بزرگ نیز با موفقیّت از آن استفاده کرده اند.

بازاریابی چریکی

2. بازاریابی محتوایی

بازاریابی محتوا فرایندی در کسب و کار است که به تولید محتوای گیرا و مجاب کننده و توزیع آن برای جلب توجه، جذب و درگیرکردن یک گروه مشخص هدف از مخاطبان، با هدف برانگیختن اقدام های سودآور در مشتریان می پردازد. کاهش هزینه ی نشر محتوا، افزایش دسترسی به اینترنت و استفاده از کامپیوتر و موبایل، افزایش سهم مشتری در فرایند تصمیم گیری و خرید و افزایش هزینه رسانه های سنتی دلایل رونق گرفتن و افزایش استفاده از بازاریابی محتوا هستند.

بازاریابی محتوایی

3. بازاریابی رسانه های اجتماعی

بازاریابی رسانه های اجتماعی یک نوع بازاریابی اینترنتی است که شامل تولید و به اشتراک گذاری محتوا در رسانه های اجتماعی می باشد تا شرکت به اهداف بازاریابی و شرکت خود دستیابد. این بازاریابی شامل فعالیت هایی همچون پست متن، آپلود عکس، ویدیو و محتوایات دیگر است که همراه تبلیغات پرداختی در رسانه های اجتماعی، باعث افزایش مخاطب و مشتری می گردد.

بازاریابی رسانه های اجتماعی

4. بازاریابی آفلاین

با توجه به اینکه قرن 21 عصر تکنولوژی نام گرفته و با توجه به افزایش چشمگیر محبوبیت اینترنت، بازاریابان امروزی ترجیح می دهند، از طریق راه هایی که به شبکه ی جهانی وب یا همان اینترنت وصل نمی شوند بازاریابی کنند. به این نوع بازاریابی که بدون اینترنت صورت می گیرد، بازاریابی آفلاین می گویند. آن ها معمولاً آگهی و تبلیغاتی برای محصولات و خدمات شرکت های مختلف ساخت و تولید می کنند. این تبلیغ ها شامل تبلیغات رادیویی و چاپی ( از جمله تابلو های تبلیغاتی، علائم و جزوات، تبلیغات تلویزیونی و غیره).

تقریبا می توان گفت که تمام کسب و کارها در روند بازاریابی و برند سازی از بازاریابی آفلاین استفاده می کنند. کسب و کارهای کوچک برای تبلیغات خود می توانند از روزنامه های و تبلیغات کاغذی استفاده کنند.کسب و کارهای متوسط می توانند از بیلبوردها و تبلیغات تلوزیونی استفاده می کنند. شرکت های بزرگ هزینه ی بسیار زیادی را برای برای تبلیغات خود صرف می کنند، زیرا ممکن تبلیغات خود را خارج از منطقه ی جغرافیایی خود انجام دهند.

بازاریابی آفلاین

5. بازاریابی مستقیم

بازاریابی مستقیم (غالبا بخاطر تاکتیک های تهاجمی اش شناخته میشود، که تلاش می کند به مشتریان جدید دست پیدا کند، البته آن هم با استفاده از ابزارهای ارتباطات مستقیم ناخواسته) اغلب مورد استفاده قرار می گیرد تا بازاریابان به مشتریان موجود و یا قبلی دسترسی پیدا کنند. عامل کلیدی برای موفقیت هر کمپین بازاریابی مستقیم آن چیزی است که خبرگان صنعت از آن به عنوان Call to Action یاد می کنند. آنچه مشخص است این است که، کمپین های بازاریابی مستقیم باید یک پیام مشوق یا تحریک کننده ارائه دهند تا بتوانند پاسخی از مصرف کننده دریافت کنند (به این معنا که اقدامی از طرف مصرف کننده صورت گیرد). به عبارت دیگر، به عنوان یک بازاریاب مستقیم، شما باید به افراد یک منفعت را پیشنهاد دهید، حتی اگر شامل تخفیف پولی در خرید بعدی، کوپن هزینه دارای محدودیت زمانی یا حتی برای نهادهای غیر انتفاعی، دعوت به یک رویداد یا کاهش هزینه عضویت باشد.

6. بازاریابی موبایلی

گستردگی کاربرد موبایل در تمام دنیا سبب شده بسیاری از کارهایی که افراد در گذشته با کامپیوترهای شخصی خود انجام می دادند، همگی با استفاده از موبایل به راحتی انجام پذیر باشند: بازاریابی موبایلی (Mobile Marketing) استراتژی بازاریابی دیجیتالی چندکاناله ای است که هدف آن دستیابی به مخاطبان هدف در تلفن های هوشمند، تبلت ها و سایر دستگاه های همراه آن ها ازطریق وب سایت ها، ایمیل، SMS و MMS، رسانه های اجتماعی و اپلیکیشن ها است.

بازاریابی موبایلی

7. بازاریابی موتور های جست و جو

بازاریابی موتورهای جست و جو یا Search Engine Marketing، به روش هایی می گویند که در آن، با استفاده از دیده شدن در بالاترین نتایج جست و جو، مخاطبانی هدفمند را به سمت وب سایت خود روانه کنیم.

8. بازاریابی انبوه

اساساً بازاریابی انبوه یک نوع استراتژی است که به سمت جلب سهم بزرگی از مخاطبان هدایت شده است. این استراتژی صرف نظر از جایگاه تفاوت های شخصیتی، بالاترین تعداد مشتریان را هدف قرار می دهد. استراتژی بازاریابی انبوه که در این نوع استراتژی های بازاریابی مشارکت دارند، بر حجم بالایی از فروش ها در قیمت های پایین تمرکز می کنند، به گونه ای که بیشترین میزان در معرض دید قرار گرفتن را برای محصول مورد نظر بوجود آورند.

بازاریابی انبوه

9. بازاریابی تلفنی

بازاریابی تلفنی یکی از روش های اولیه و ابتدایی برای معرفی محصولات و خدمات است تا بازاریابان بتوانند سرنخ ها و مشتریان بالقوه را جذب کنند. با توجه به اینکه مدت زمان زیادی از پیدایش بازاریابی تلفنی می گذرد، بسیاری از بازاریابان قدرت آن را دست کم می گیرند و حتی فکر می کنند عمر این نوع بازاریابی به پایان رسیده است در حالی که این طور نیست. بازاریابی تلفنی با توجه به دسترسی راحت به تلفن و مقرون به صرفه بودن تماس تلفنی، همچنان از قدرت و اهمیت زیادی برخوردار است.

10.بازاریابی برونگرا

بازاریابی برونگرا (Outbound Marketing) همان بازاریابی سنتی است که کسب وکارها با روش های مختلف به دنبال مشتریان می روند، به آن ها پیام می دهند یا تلفن می کنند و از آن ها می خواهند که از محصولاتشان خرید کنند.

در بازاریابی برونگرا محصولات یا خدمات هر شرکت بسیار سریع بین دهان ها می چرخند و معروف می شوند. برای مثال تبلیغ تلویزیونی محصولات عالیس را در نظر بگیرید که با استفاده از شعر و جذابیت بصری و داستان سرایی توانسته است به نقل محافل و مجامع مختلف تبدیل شود.

بازاریابی برونگرا

11. بازاریابی درونگرا

بازاریابی درونگرا (inbound marketing) به این مفهوم است که مخاطب در ابتدای سفر مشتری و اشنایی با برند شما، احساس کند که خود به سمت شما آمده، نه اینکه شما به سراغ او رفته باشید و شروع ارتباط بین مخاطب و کسب و کار با تصمیم و توسط مخاطب انجام می شود.در واقع بازاریابی ربایشی یک استراتژی کامل برای جذب و تبدیل به مشتری است. در این استراتژی با در اختیار قرار دادن اطلاعات مرتبط و مفید برای مخاطبین، افراد علاقمند به صنعت شما که می توانند مشتری شما باشند جذب می شوند و در هر مرحله از سفر مشتری ارزشی از محصولات برای مخاطب بیان می شود.

12. بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان در لیست تأثیرگذارترین روش های بازاریابی محسوب می شود، به طوری که دامنه و قدرت تاثیرگذاری بالایی دارد. در بازاریابی دهان به دهان قرار است، تبادل اطلاعات به صورت دهان به دهان باشد! در این روش مشتری ها اطلاعات در مورد یک محصول یا خدمت را به واسطه گفتگو دریافت می کنند و عمل اشتراک گذاری صورت می گیرد. هر رسانه دیگر کلامی یا کلامی نیز در این زمینه قابل اجرا است.

در بازاریابی دهان به دهان، از روش&lrmهای طبیعی برای رساندن اطلاعات استفاده می شود و تکیه بر روش های طبیعی می تواند اثربخشی زیادی داشته باشد. یکی از وجه تمایز مهم برای بازاریابی دهان به دهان WOMM ، رایگان بودن آن است، در واقع در این راستا از تبلیغات به شکل رایگان استفاده می شود. مشتری در مسیری طبیعی تحریک می شود و مهمترین تکیه گاه در این روش از بازاریابی در میان گذاشتن اطلاعات با مشتری، به نحوی که مشتری از شنیدن آن لذت ببرند، و آنچه در انتظار وی است، فراهم شود.

بازاریابی دهان به دهان

13. بازاریابی دیتابیس محور

بازاریابی داده محور (Data-Driven marketing) به استراتژی هایی اشاره دارد که بر اساس بینش هایی که از بررسی داده های مربوط به تعامل کاربران با شرکت جمع آوری شده است برنامه ریزی و اجرا می شوند. در بازاریابی داده محور هدف این است که با استفاده از داده های گذشته، رفتار کاربران در آینده پیش بینی شده و تصمیم های بازاریابی بر اساس این پیش بینی ها اخذ شوند.

14. بازاریابی خبرنامه ایی

بازاریابی از طریق خبرنامه یکی از کارهایی است که کمتر برند معتبر در دنیا انجام ندهد. اگر به سایت های بزرگ دنیا مراجعه کنید، معمولا در پایین وبسایت، بخشی برای عضویت در خبرنامه مشاهده می کنید. کسانی که ایمیل خود را در این بخش ثبت می کنند، یعنی به محصولات شما علاقه مند هستند و می توانند در آینده و با اصول مارکتینگ صحیح شما، تبدیل به مشتری شوند.

کمی قبل تر شاید مردم اهمیت زیادی به ایمیل های دریافتی خود نداشتند و تمرکزشان بیشتر بر روی دریافتی ها از طریق شبکه های مجازی بود، ولی اکنون اهمیت به ایمیل ها درحال افزایش است و این می تواند یک نشانه برای صاحبان کسب و کار باشد تا بدینوسیله، آفرها یا اطلاعیه های خودشان را به دست کاربران برسانند.

بازاریابی خبرنامه ایی

15. بازاربابی بین دو کسب و کار

بازاریابی B2B یا همان Business to Business، شامل ارتباط بین دو شرکت برای جابجایی محصول و یا خدمات می باشد. تکنیک های فروش در این نوع بازاریابی مشابه به بازاریابی مصرفی می باشد، با این تفاوت که روش آن ها با یک دیگر متفاوت است.

برای مثال فرض کنید که شما مدیر یک شرکت تولید تلفن همراه می باشید. اما بعضی از قطعات مانند دوربین تلفن همراه را نمی توانید تولید کنید. در اینجا ممکن است با یک شرکت تولید کننده تلفن همراه ارتباط کاری برقرار کنید تا بتوانید دوربین های تلفن همراه خود را از آن شرکت دریافت کنید. این ارتباط بازاریابی B2B یا همان Business to Business می باشد.

سخن آخر

تیم دیپیا در این مقاله قصد داشت شما عزیزان را با اهمیت بازاریابی و انواع بازاریابی آشنا کند .امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید.

مقالات مرتبط

15 Comments

  1. I would like to thnkx for the efforts you have put in writing this blog. I am hoping the same high-grade blog post from you in the upcoming as well. In fact your creative writing abilities has inspired me to get my own blog now. Really the blogging is spreading its wings quickly. Your write up is a good example of it.

  2. Thanx for the effort, keep up the good work Great work, I am going to start a small Blog Engine course work using your site I hope you enjoy blogging with the popular BlogEngine.net.Thethoughts you express are really awesome. Hope you will right some more posts.

  3. I wish to express my affection for your generosity giving support to persons who really need guidance on this one niche. Your very own dedication to getting the message all over had become surprisingly practical and have in every case encouraged associates like me to attain their targets. The warm and friendly recommendations means so much a person like me and a whole lot more to my mates. Thanks a lot; from each one of us.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button