انواع بازاریابیتبلیغات و بازاریابی

بازاریابی محتوا

امروزه یکی از زیرمجموعه های مهم دیجیتال مارگتینگ، #بازاریابی-محتوا است که لازمه ی توسعه و پیشرفت تمامی کسب و کارها اعم از کوچک و بزرگ می باشد، از این رو باید تمامی فعالان در عرصه فروش و تبلیغات به آن توجه نموده و اصول آن را به کار گیرند.

اکثر شما وقتی نام بازاریابی محتوا را می شنوید؛ بلاگ ها، توییتر، فیس بوک، یوتیوب و دیگر رسانه های اجتماعی در ذهنتان تداعی می شود. اما بازاریابی محتوا چیزی فراتر ازاینترنت و شبکه های اجتماعی است.

از آنجا که در #بازاریابی-محتوایی همه چیز مربوط به داستان پردازی است و انسان ها تا زمانی که می توانند صحبت کنند، توانایی بیان داستان را نیز دارند، توجه شما همیشه به سراغ کسانی خواهد رفت که داستان های خوبی را بیان می کنند. از این رو تلاش ما در این مقاله این است که به شما بگوئیم بازاریابی محتوا چیست و چرا برای پیشرفت در کسب و کار، فروش و تبلیغات خود بایستی آن را به کار ببندید.

بازاریابی محتوا چیست؟

موسسه بازاریابی محتوا که یک منبع آنلاین اطلاعات مربوط به بازاریابی محتوا است و جو پولیززی در سال 2010 آن را تاسیس کرده، این نوع از بازاریابی را به این شرح تعریف می کند:

بازاریابی محتوا یک رویکرد استراتژیک بازاریابی می باشد که بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و مداوم جهت جذب و حفظ مخاطب و در نهایت هدایت اقدامات سودآور مشتری متمرکز شده است. به بیان ساده بازاریابی محتوا یک استراتژی بلند مدت است که با ایجاد محتوای باکیفیت و مرتبط با نیازهای مشتری و مخاطب، به ایجاد رابطه قوی با آن ها می پردازد و آنان را به سمت هدف شما که سودآوری از فروش محصولاتتان است سوق می دهد.

بازاریابی محتوا یک روش اثبات شده برای رشد نام تجاری یا تجارت شما است. جای تعجب نیست که بسیاری از مردم علاقه مند به یادگیری این مهارت هستند. اما چه تعداد از ما در حال ساختن یک استراتژی بازاریابی محتوا هستیم که به کمک آن بتوانیم به اهداف کسب و کار و تجارت خود دست یابیم.

از این رو برای موفقیت در بازاریابی محتوا باید یک نقشه راهنما که همان استراتژی بازاریابی محتوا است داشته باشیم. اما لازم است قبل از بیان استراتژی در این نواع از بازاریابی کمی با پیشینه آن اشنا شویم و سپس استراتژی آن را کاملا توضیح دهیم.

بازاریابی محتوا چیست؟

تاریخچه بازاریابی محتوا

اکثر شما تصور می کنید که بازاریابی محتوا از انواع جدید و جوان بازاریابی و با پیشینه ایی نه چندان قدیمی و بلند مدت است، اما نظر کارشناسان مختلف درباره آغاز بازاریابی محتوا متفاوت و قابل توجه می باشد. برخی از آنان ادعا می کنند که بازاریابی محتوا با نقاشی های غار آغاز شده است. برخی دیگر می گویند اولین پیشرفت واقعی با اختراع دستگاه چاپ گوتنبرگ صورت گرفت که باعث ایجاد ویرایش جزوه ها و سایر مواد بازاریابی گسترده شد.اما آنچه امروزه تحت عنوان بازاریابی محتوا می شناسیم از اواخر قرن نوزدهم میلادی آغاز شد، یعنی زمانی که برخی از صاحبان کسب و کارها شروع به تبلیغ برند خود از طریق بازاریابی محتوا نمودند.

شیوه های بازاریابی محتوا توسط مارک و برندها از اواخر قرن نوزدهم شروع به رشد کرد، زیرا پیشرفت های تکنولوژیکی در حمل و نقل و ارتباطات به شرکت ها اجازه می داد تا ارتباطات قوی تری با مشتریان خود برقرار کنند.

سرانجام برندها این فرصت را پیدا کردند که با مصرف کنندگان ارتباط برقرار کنند و روابط قبلی را توسعه دهند. بازاریابان اولیه مبتکر از این فرصت استفاده کردند. پیشگامان بازاریابی محتوا ایده جدیدی را مطرح کردند: نه تنها می توانید راحت تر به مشتریان تبلیغ کنید، بلکه می توانید با کمک به آنها در جستجوی اطلاعات، ارتباط خود را با آنها تقویت کنید. از این رو برندها به جای فشار آوردن به خرید محصولات، روی نیازها و علایق مشتریان خود متمرکز شده اند و با شناخت آن نیاز و علایق برای جذب مخاطبان مدنظر خود به تولید محتوای با کیفیت اقدام کردند.

بنابراین با توسعه تکنولوژی دیجیتال و افزایش دسترسی به دستاوردهای فناوری اطلاعات، بازاریابی محتوا به عنوان یک ابزار قدرتمند و یک رشته ی تخصصی مطرح شد و توانست جایگاه ویژه ای را در میان فعالان حوزه ی دیجیتال به خود اختصاص دهد.

تاریخچه بازاریابی محتوا

استراتژی بازاریابی محتوا چیست؟

اگر استراتژی را برنامه و روش دستیابی برای رسیدن به یک هدف یا نتیجه خاص تعریف کنیم ، بنابراین می توان گفت که هدف یا نتیجه خاص برای بازاریابی محتوا تولید محتوای باکیفیت برای جذب مخاطب می باشد.

در واقع یک استراتژی بازاریابی محتوا، طرحی برای ایجاد مخاطب با انتشار، حفظ و پخش مطالب مکرر و مداوم است که آموزش، سرگرمی و یا الهام بخش برای تبدیل غریبه ها به طرفداران و طرفداران به مشتری می باشد.

برای ایجاد استراتژی بازاریابی محتوا باید ابتدا با مباحث دیجیتال مارکتینگ و رعایت اصول سئو وب سایت آشنا بود تا بتوان به نتیجه مورد نظر رسید.

گام اول در تدوین استراتژی بازاریابی محتوا طرح و پاسخ به سوالات زیر می باشد:

  • مخاطبان یا کاربران هدف شما چه کسانی هستند؟
  • رقبای شما چه کسانی هستند؟
  • هدف از مطالب و محتوای تولید شده شما چیست؟ اهداف می تواند شامل این موارد باشد: بهبود درآمد، فروش بیشتر، موفقیت سئو وب سایتان که خود به افزایش ترافیک و در نهایت تحقق هدف سودآوری از کسب و کارتان کمک می کند و … .

گام دوم شناخت مخاطب هدف می باشد. مشتری شما کانون استراتژی بازاریابی محتوای شما است. بنابراین شما نیاز به یک درک اساسی، عمیق و جامع از اینکه او کیست، دارید. وقتی این کار را کردید، استراتژی خودش را خواهد نوشت. لازم نیست حدس بزنید یا تعجب کنید. اما یک درک نادرست، شل و ول یا مسطح از اینکه مشتری شما کیست، استراتژی شما را در هر زمان غرق می کند.

گام سوم در استراتژی بازاریابی محتوا این است که شما بتوانید اهداف خود را مشخص، قابل سنجش و اندازه گیری کنید. مثلا: در یک ماه یا یک سال از یک میزان درآمد بالا برخوردار باشید یا تعداد معینی مشترک ایمیل داشته باشید و یا ترافیک سایتتان افزایش داشته باشد. در واقع اهداف شما باید به اعداد و ارقام مشخصی برسند که برای شما قابلیت سنجش و ارزیابی داشته باشند.

در گام چهارم استراتژی محتوا شما باید جایگاه فعلی خود را ارزیابی کنید. با این کار شما می توانید بفهمید که آیا محتوای تولید شده به شما برای برآورده کردن اهدافتان کمک کرده است یا نه؟. در واقع این گام به شما در تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف کمک می کند.

گام پنجم این است که شما بهترین مجراهای توزیع و انتشار محتوا را تعیین کنید. یعنی باید بدانید که مخاطبین شما کجاها هستند و در کجا حضور آنلاین شما موفقیت آمیز خواهد بود. در واقع باید بدانید کدام شبکه ی اجتماعی که محتوای شما در آن به اشتراک گذاشته شده است، بیشترین مخاطب را برای شما جذب کرده و سپس در آینده بیش از هر مجرا برای انتشار و توزیع محتوای تولید شده خود، روی آن تمرکز کنید.

گام ششم در استراتژی بازاریابی محتوا، تعیین نوع محتوای تولید شده است. نوع محتوا می تواند شامل مقالات، محتوای ویدیویی، وبینارها، کتاب های الکترونیکی، چک لیست ها و حتی محتوای صوتی یا همان پاکدست باشد. این شما هستید که متناسب با اهداف و برنامه هایتان نوع محتوای تولید شده را تعیین می نمائید.

گام هفتم در استراتژی بازاریابی محتوا، شناسایی و تخصیص منابع است. اکنون که شما از انواع محتوایی که ایجاد می کنید آگاهی دارید، می دانید محتوا برای چه کسی است و قرار است کجا آن را به اشتراک بگذارید، مهم است که اطمینان حاصل کنید هرآنچه که باید در استراتژی بازاریابی محتوایتان ارائه دهید کامل است. این شامل پاسخ سوالاتی این چنینی است:

  • چه کسی مسئول تولید و حفظ محتواست؟
  • چه ابزارهای دیجیتالی، فیزیکی، انسانی و منابعی باید استفاده شوند تا محتوا ایجاد شود؟
  • گردش کاری شما از جمله برنامه ریزی محتوا؛ چه چیزی را منتشر می کند؟

در گام هشتم شما باید یک تقویم محتوا ایجاد کنید. عدم برنامه ریزی یک اشتباه کلیدی برای بازاریابی محتوا است، لذا استفاده از تقویم محتوا برای برنامه ریزی تمام محتواهایتان لازم و ضروری می باشد.

ایجاد محتوا گام نهم در استراتژی بازاریابی محتوا است. همانطور که مشاهده کردید پیش از اینکه شما یک محتوا تولید کنید باید کارهایی مقدماتی در استراتژی بازاریابی محتوایتان انجام دهید. در اینجا باید کار اصلی خود که تولید یک محتوا است را آغاز کنید. برای این کار ابتدا شما باید درمورد محتوای خود تحقیق کنید. زمانی که شما آماده نوشتن هستید باید موارد زیر را بررسی کنید:

  • به چه محتواهایی نیاز است؟
  • محتوای جدید شما چگونه به مخاطبین شما ارزشی را اضافه می کنند؟

این بدان معنی است که باید تحقیقات گوگلی انجام دهید، محتواهای برتر در زمینه موضوعتان را بررسی کنید و ببینید چگونه می توانید آن ها را بهبود بخشید. در نهایت شروع به نوشتن با ایجاد محتوای خود کنید.

گام دهم که بخش کلیدی استراتژی محتوا نیز می باشد، بخش توزیع و بازاریابی است. برای مثال، شما می توانید کارهای زیر را برای توزیع و بازاریابی انجام دهید:

  • برای اشتراک گذاری محتوایتان در رسانه های اجتماعی برنامه ای را از طریق یک کمپین قطره ای با ابزاری همچون Missinglettr تنظیم کنید.
  • از بازاریابی ایمیل برای توزیع محتوایتان به مشترکین استفاده کنید.
  • به هر تاثیرگذار ذکر شده در محتوایتان اعلان کنید تا از شما تعریف کنند.

و اما گام اخر یا یازدهم در استراتژی بازاریابی محتوا، سنجش نتایج است. در نهایت اکنون زمان این است که موفقیت استراتژی بازاریابی محتوای خودتان را ارزیابی کنید. به منظور انجام این کار به شاخص های کلیدی عملکردی برگردید که به هنگام شروع برنامه استراتژی محتوایتان تنظیم کردید، و ببینید که آیا آن ها تغییری کرده اند و آیا شما به هدفتان رسیده اید.

این تمرین یعنی سنجش نتایج به شما کمک می کند تا شکاف هایی را که در محتوای خود دارید پر کنید و یا نقاط قوت خور را تقویت نمائید.

استراتژی بازاریابی محتوا چیست؟

همانطور که اشاره کردیم آشنایی با مبحث سئو یکی از راهای موثر در ایجاد و موفقیت استراتژی بازاریابی محتوا است. از این رو لازم است در ادامه مختصرا به بیان رابطه سئو و بازاریابی محتوا اشاره نمائیم.

سئو و بازاریابی محتوا

در دنیای دیجیتال امروزه به دلیل نتایج شگفت انگیزی که با رعایت اصول سئو در بازاریابی و به ویژه بازاریابی محتوا حاصل می شود، مبحث سئو بیش از بیش مورد توجه مدیران وب سایت ها قرار گرفته است.

بازاریابی محتوا و سئو با همدیگر ارتباط تنگاتنگ داشته و به عبارت دیگر تکمیل کننده یکدیگر هستند. در واقع نوشتن محتوای جذاب درباره چیزهایی که مورد نظر مخاطبانتان است باعث علاقمندی و جذب آنها می شود.

یکی از اهداف مهم بازاریابی محتوا، افزایش ترافیک وب سایت می باشد. زیرا با این کار بازیدکنندگان افزایش یافته و تعداد بیشتری از مخاطبان با سایت شما آشنایی پیدا کرده اند، که این خود راهی برای تحقق هدف اصلی شما یعنی فروش و سودآوری بیشتر است.

سئو یکی از ابزارهای اساسی جهت افزایش ترافیک وب سایت است. از این رو برای موفقیت در بازاریابی محتوا بایستی با سئو آشنا باشید و اصول آن را به کار ببنید. برای بهینه سازی وب سایتان باید به منابعی که بیشترین ترافیک را برای شما به وجود آورده اند توجه ویژه داشته باشید. در حالی که بیشترین ترافیک سایت را از جستجو به دست می آورید، دیگر منابع ترافیک، همچون ایمیل و رسانه های اجتماعی نیز باید جزو برنامه شما برای بهینه سازی در نظر گرفته شوند.

اگر می خواهید از میزان ترافیک سایت خود که از جستجو در موتورهای جست و جو بدست می آید شگفت زده شوید، گوگل آنالیتیکس را باز کنید. در اینجا میزان ترافیکی که از هر کدام از هفت منبع اصلی یعنی جستجوی ارگانیک، ایمیل، جست و جوی مستقیم (افرادی که از طریق تایپ مستقیم آدرس وارد سایت شما می شوند)، رسانه های اجتماعی و دیگر منابع دریافت می کنید را نشان داده می شود. اما با توجه به اهمیت شبکه های اجتماعی در سال های اخیر این شبکه ها تاثیر بیشتری را در نتایج جستجو نسبت به گذشته دارند. در نتیجه، برای بازرایابان محتوا داشتن یک استراتژی قوی در شبکه های اجتماعی در جایی که ملاحظات گوگل را در نظر گرفته اند اهمیت پیدا می کند.

سئو و بازاریابی محتوا

از دیگر اصول مهم سئو که رعایت آن باعث موفقیت بیشتر شما در بازاریابی محتوا می شود توجه به کلمات کلیدی است. مطمئن باشید که با رعایت چنین شرطی تلاش شما برای برندسازی و جذب مشتری نتیجه بخش خواهد بود. بنابراین، مفید است که با کمی تحقیق بر روی کلمات کلیدی و تهیه یک لیست از آن ها، برای تولید محتوا هدف گذاری کنید.

درنهایت سئو شامل برخی اجزاء فنی مهم است، مانند اطمینان از اینکه صفحات محتوای شما به درستی توسط موتورهای جستجو ایندکس شود و اطمینان پیدا کنید که صفحات ریدایرکت ۳۰۱، به طور حتم بازدیدکنندگان را در صفحات محتوای شما مورد هدف قرار می دهند. برای انجام این کار، شما نیاز دارید بدانید که چه محتوایی دارید و در چه جایی قرار داده می شود- که می توانید با حسابگری محتوای خود را تعیین کنید. در نتیجه با رعایت کامل اصول سئو شما می توانید به اهداف تعیین شده خود در #بازاریابی-محتوا-و-سئو دست یافته و در کسب و کار خود موفق باشید.در اینستاگرام هم با استراتژی های خوب میتوانید در #بازاریابی-محتوا-اینستاگرام موفق باشید.

برای آشنایی با بازاریابی رسانه‌های اجتماعی می‌توانید بر روی لینک کلیک کنید.

هنرمند شهرت رو در دیپیا پیدا کن

اولین سایت کاریابی هنرمندان

اینجا پروژه بگیر یا خودت رو معرفی کن

کلام آخر

بازاریابی محتوا اگر بتواند به صورت اصولی پیش رود و محتوای مفید و جذاب تولید کند، سبب جذب و حفظ مخاطبان و کاربران وفادارمی شود. مخاطبانی که نه تنها خود تبدیل به کاربران وفادار به شما شده اند و انتخاب اول و اخرشان شما هستید، سایت شما را به دیگران پیشنهاد می کنند. بنابراین بازاریابی محتوا را دست کم نگیرید؛ بازاریابی محتوا تاثیر شگرفی در کسب و کار شما ایجاد خواهد کرد.

مقالات مرتبط

10 Comments

  1. I was curious if you ever considered changing the page layout of your site? Its very well written; I love what youve got to say. But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better. Youve got an awful lot of text for only having one or 2 images. Maybe you could space it out better?

  2. I would like to thnkx for the efforts you have put in writing this blog. I’m hoping the same high-grade blog post from you in the upcoming as well. Actually your creative writing skills has inspired me to get my own blog now. Really the blogging is spreading its wings fast. Your write up is a great example of it.

  3. Great post. I was checking constantly this blog and I am impressed! Very helpful information particularly the last part 🙂 I care for such info much. I was seeking this particular information for a very long time. Thank you and best of luck.

  4. My wife and i have been really fulfilled John could deal with his reports while using the precious recommendations he discovered from your web pages. It is now and again perplexing just to happen to be offering tricks which usually other people might have been making money from. Therefore we figure out we’ve got the blog owner to give thanks to because of that. The entire illustrations you made, the easy website menu, the friendships you can make it possible to create – it’s most fantastic, and it is letting our son and us do think this subject matter is awesome, which is very essential. Thank you for everything!

  5. When I initially commented I clicked the “Notify me when new comments are added” checkbox and now each time a comment is added I get three e-mails with the same comment. Is there any way you can remove people from that service? Thanks a lot!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button