تبلیغات و بازاریابیتبلیغات و رسانه

تبلیغات

نکات برگزیده مطلب
  • دانش قدرت است
  • در آینده ممکن است
  • طرفداران تیم های Hibs و Ross County در فینال
  • Tip of the day: That man again
  • طرفداران تیم های Hibs و Ross County در فینال
  • Spieth در خطر ناپدید شدن

تبلیغات یکی از تاثیرگذارترین استراتژی بازاریابی برای متمایز کردن کسب وکار دانست. انواع کسب و کاری وتجارت چه آنلاین و چه آفلاین، نیاز به مشتر دارد و بهترین راه برای جذب مشتری تبلیغات است از این رو می توان گفت تبلیغات یک نقش بسیار مهم و ضروری را در هرتجارت و کسب و کار ایفا می کند در مجموع از آنجا که تبلیغات به شما امکان می دهد مشتری بیشتری جذب کنید برای تجارت وکسب و کارتان بسیار حیاتی است و در نتیجه با جذب، حفظ و افزایش مشتری موجب افزایش سود و بازدهی بیشتر کسب کار خود میگردید.

با توجه به اهمیت روزافزون تبلیغات در دنیای کنونی، ما دراین مقاله تلاش کرده ایم تا مطالبی درباره معنا و تاریخچه تبلیغات، انواع تبلیغات و بهره تبلیغات از شبکه های اجتماعی را در اخیتار شما قرار دهیم.

تبلیغات چیست؟

واژه تبلیغات از واژه لاتین (Advertising) گرفته شده است که (ad) به معنی رو به کسی، نسبت به کسی است و (Vertere) به معنی برگشتن می باشد. در مجموع (Advertere) به معنای به رو به کسی برگشتن ( کسی را مدنظر قرار دادن ) است.

در اصل تبلیغات یک وسیله ارتباطی کاربران یا مصرف کنندگان با یک محصول یا خدمات است. امروزه تبلیغات برای انتقال پیام خود به مخاطبان نیاز به کانال رسانه ای دارد و از همین رو از طریق هر رسانه ای که ممکن است پیام خود را منتقل میکند.

تاریخچه تبلیغات

اگر به پیشینه تبلیغات در طول تاریخ مراجعه کنیم مشاهده میکنیم که تبلیغات همواره وجود داشته است. تبلیغات تاریخچه طولانی دارد و می توان گفت عمر تبلیغات به اندازه تاریخ تمدن است. علامات، سخنوری ها، سمبل ها، آوازها، رنگ آمیزی ها، نقاشی ها و کنده کاری های ابتدایی و علامات برقراری ارتباط به شیوه ی ابتدایی، وسایل تبلیغاتی بوده که پیش از اختراع خط به کار می رفته است. بنابراین تبلیغ مقوله ای نیست که چندان جدید و مربوط به سال های اخیر باشد بلکه ریشه در زندگی اجتماعی انسان ها و ادوار گذشته تاریخی زندگی اش دارد.

شما این موضوع را با مشاهده سنگ نوشته های هزاره های قبل تا روزی که کاغذ از درخت پاپیروس بوجود بیاید ببینید.امروزه تبلیغات را می توان با استفاده از رسانه های مختلف مانند تلویزیون، روزنامه، رادیو، بنرها، جزوه ها، وب سایت ها و … به دست آورد. اما نکته حائز اهمیت این است که در دهه های اخیر استفاده از تبلیغات آنلاین و فضای اینترنت و وب برای تبلیغ افزایش پیدا کرده است و با توجه به اهمیت تبلیغ در هر کسب و کاری امروزه نقش آژانس های تبلیغاتی پرنگ تر و مهم تر از قبل شده است.

در یونان و روم باستان که در برهه ای از زمان، آزادی های فکری قابل توجهی وجود داشته از این رو نوشته ای فلسفی مانند نوشته های استویس و اپیکور، مقالات سیاسی مانند مقالات پلاتو و ارسطو، تاریخ و بیوگرافی مانند نوشته های هرودوت و پلوتارگ و درام، شعر و حماسه سرایی همگی در زمره تبلیغات بودند. زیرا مطالبشان عقاید قابل بحثی بودند که تبلیغ می شدند. بنابراین، آن چه از مطالعات تاریخی به دست می آید تبلیغات در زمینه های اعتقادی، سیاسی و اجتماعی و اقتصادی مورد توجه قرار داشته است.

آنچه که امروزه به معنی تبلیغات در ذهن ما وجود دارد، مربوط می شود به زمان اختراع ماشین چاپ توسط گوتنبرگ. درواقع اختراع ماشین چاپ را می توان تولد عصر نوین تبلیغات دانست. در ادامه با گسترش رسانه ها و به وجود آمدن گزینه های متعدد برای تبلیغات و رقابت بین رسانه ها، آژانس تبلیغاتی ایجاد و آغاز به کار کردند. و امروزه با رایج شدن انواع کانال های تبلیغاتی دیجیتال و آژانس های تبلیغات اینترنتی تبلیغات شکل جدید و حرفه ایی به خود گرفته است.

تاریخچه تبلیغات

انواع تبلیغات

  • تبلیغات چاپی

تبلیغات رسانه ای چاپی نوعی از تبلیغات است که از رسانه های چاپی فیزیکی مانند مجلات و روزنامه ها برای ارتباط با مصرف کنندگان و مشتریان استفاده می کند. روزنامه ها علاوه بر اخبار محلی، ملی یا جهانی، مخاطبان مختلف را با ترکیبی از محتوا، از جمله ورزش، سرگرمی، تجارت، مد و سیاسست هدف قرار می دهند.

  • تبلیغات در محیط

این روش به تبلیغات بیرون از خانه نیز معروف است. اصطلاحی کلی برای توصیف هر نوع تبلیغی است که با مصرف کننده هنگامی که بیرون از خانه است تماس برقرار می کند. شما آن را به عنوان بیلبورد، پوسترهای ایستگاه اتوبوس، و حتی بوردهای دیجیتال بزرگ می شناسید.

انواع تبلیغات محیطی

1. بیلبورد تبلیغاتی

2. تبلیغات محیطی متحرک

3. تبلیغات محیطی دیجیتال

4. تبلیغات محیطی ترانزیستوری

5. تبلیغات محیطی بر روی عرشه پل ها

  • تبلیغات کیلیکی

تبلیغات کلیکی مدلی تبلیغات آنلاین است که در آن تبلیغ کنندگان هر بار که کاربر روی یکی از تبلیغات آنلاین خود کلیک می کند، پرداخت می کنند.انواع مختلفی از تبلیغات کیلیکی وجود دارد، اما یکی از متداول ترین آن آگهی جستجوی پرداخت شده است.

این تبلیغات زمانی ظاهر می شوند که افراد با استفاده از موتور جستجو مانند Google – چیزهایی را که بصورت آنلاین جستجو می کنند، به خصوص هنگامی که جستجوهای تجاری انجام می دهند. از جستجوی تلفن همراه (شخصی که به دنبال پیتزا نزدیک من از طریق تلفن خود) گرفته تا جستجوی خدمات محلی (شخصی که به دنبال دندانپزشک یا لوله کش در منطقه خود است) به کسی که برای هدیه خرید می کند (گل های روز مادر) یا یک مورد بالا مانند نرم افزار شرکت همه این جستجوها باعث ایجاد تبلیغات به ازای هر کلیک می شوند.

 

  • تبلیغات آنلاین یا اینترنتی

انواع مختلفی از تبلیغات آنلاین یا اینترنتی وجود دارد که برخی از مهمترین آنها عبارت اند از:

1. تبلیغات رسانه های اجتماعی

2. بازاریابی محتوا

3. بازاریابی ایمیلی

4. تبلیغات موتور جستجو

5. تبلیغات بنر

6. تبلیغات موبایلی

انواع تبلیغات محیطی

شبکه های اجتماعی و تبلیغات

با توجه به نقش شبکه های اجتماعی در عصر جهانی شدن لازم است که در ادامه دو نمونه از پرکاربردترین و پرطرفدارین شبکه های مجازی دنیا را معرفی و با نحوه تبلیغات در آنها آشنا شویم.

  • اینستاگرام

اینستاگرام یک شبکه اجتماعی موبایلی است که برای به اشتراک گذاری عکس ها و فیلم های کوتاه به کمک گوشی های هوشمند طراحی شده است. این شبکه اجتماعی در 6 اکتبر 2010 راه اندازی شد و نسخه اولیه آن بر روی گوشی آیفون 4 نصب شد. در واقع این شرکت در سال 2010 توسط کوین سیستروم و مایک کریگر، هر دو فارغ التحصیل دانشگاه استنفورد تأسیس شد و هم اکنون حدود 200 میلیون کاربر دارد.

امتیاز این شبکه توسط شرکت فیسبوک خریداری شده است و همانند فیسبوک یا توییتر، هر کسی می تواند در این شبکه اجتماعی یک حساب کاربری داشته باشد و برای خود یک پروفایل ایجاد کند. درواقع این برنامه امکان ایجاد پروفایل های شخصی را فراهم می کند اما می تواند به پروفایل های شبکه های اجتماعی موجود مانند فیس بوک و توییتر متصل شود، به این معنی که کاربران می توانند تصاویر خود را در سیستم عامل ها به اشتراک بگذارند.

پیج تجاری در اینستاگرام

شیوه های کسب درآمد از طریق این بسترهای نوین نیز به اشکال فروش مستقیم محصولات، تبلیغات، برندسازی یا خرید و فروش صفحات و فالووراست؛ برای ذهنیت یافتن راجع به این ظرفیت تنها کافی است به پیج هایی که تاکنون درباره غذا، توریست، مد، پوشاک، آموزش و… سرزده اید و میزان فالورها و تبلیغات آنها، فکر کنید.

پروفایل تجاری یا به قول معروف بیزینسی اینستاگرام باعث میشه تا فالوور ها شما رو به عنوان یک تجارت یا یک شرکت بشناسند، تا فرد و شخصی که یک پیج را اداره می کند.

چگونه صفحه اینستاگرام خود را به صفحه یا پیج تجاری تبدیل کنیم ؟

اینستاگرام در سال 2016 امکان تبدیل کردن پروفایل خود به پروفایل بیزینس را اضافه کرد تا کسب و کار ها بتوانند بهتر خودشان را به مردم معرفی کنند.

  • ابتدا اپلیکیشن اینستاگرام را به آخرین نسخه موجود به روز رسانی کرده و سپس به حساب کاربری شخصی خود لاگین کنید.
  • پروفایل کاربری تان که در تب پایین وجود دارد کلیک کنید.
  • دکمه سه خطی که در بالای صفحه قرار دارد کلیک کنید و وارد بخش تنظیمات حساب کاربری اینستاگرام خود شوید.
  • از منوی ظاهر شده گزینه Account را انتخاب نمایید.
  • به پایین صفحه بروید و گزینه آبی رنگ Switch to Professional Account را انتخاب کنید.
  • در مرحله بعد برای تبدیل اکانت شخصی تان به اکانت تجاری گزینه Business را انتخاب نمایید.
  • حال با پنجره خوش آمد گویی حساب تجاری اینستاگرام مواجه می شوید و اعلام می کند با افزودن ویژگی هایی نظیر دکمه تماس با ما و ارتباط راحت تری با مخاطبین خود برقرار کنید و با انجام تبلیغات تعداد مشتریان خود را افزایش دهید.
  • در مرحله بعد لیستی ظاهرخواهد شد که در آن دسته بندی موجود است ازبین آن ها گزینه مورد نظر خود را انتخاب کنید.
    • personal Blog : وبلاگ شخصی
    • Product/Service : محصول/خدمات
    • Art : هنر
    • Musician/Band : نوازنده/باند
    • Shopping Retail : خرید و خرده فروشی
    • Health/ Beauty : سلامتی/ زیبایی
    • Grocery/Store : فروشگاه
  • اکنون وارد بخش اطلاعات قابل نمایش برای مخاطبین می شوید. این اطلاعات برای دیگران نمایش داده می شود و مشتریان از طریق اطلاعات تماس می توانند با شما تماس بگیرند. شما می توانید هر زمان که بخواهید این اطلاعات را ویرایش و یا حذف نمایید. این اطلاعات شامل آدرس ایمیل، شماره تماس و موقعیت مکانی شما روی نقشه است.
  • پس از تکمیل اطلاعات این بخش دکمه Next را لمس نمایید.
  • در مرحله بعد می توانید در صورت تمایل اکانت خود را به اکانت فیس بوکتان متصل نمایید.

کسب درآمد از اینستاگرام

برای کسب درآمد از اینستاگرام بایستی پنج قدم زیر را برداشت:

1. حساب کاری در اینستاگرام ایجاد کنید.

2. یک استراتژی درجه یک برای حساب کاری خود تعریف کنید. با تعیین استراتژی در واقع تکلیف شما مشخص می شود که باید چه پست هایی را منتشر کنید، همچنین چگونه به جذب و هدایت کاربران بپردازید و آن ها را به مشتری تبدیل کنید.

3. حساب کاری خود را به بهترین شکل، معرفی کنید. شما باید در بخش پروفایل، مهم ترین و اصلی ترین اطلاعاتی که مخاطب باید در مورد کسب و کار شما بداند را ارائه دهید.

4. محتوایی تولید کنید که به برند شما اعتبار بدهد. مهم ترین گام در معرفی و پیروزی برند و کسب درآمد از اینستاگرام ، تولید و ارائه محتوا محسوب می شود. به همین خاطر باید تلاش کنید بهترین محتوای ممکن را تولید و منتشر کنید.

5. شما میتونید با قرار دادن مسابقه و جایزه دادن و همچنین تبلیغ پیج شما توسط پبج هی معروف مخاطب خود را افزای دهید.

6. این نکته به خاطر داشته باشید که تولید محتوا مناسب تاثیر به سزایی در معروف شدن پیج شما دارد پس الویت اول خود را تولید محتوا خوب قرار دهید و در مراحل بعدی مسابقه و جایزه را قرار دهید.

  • تلگرام

تلگرام یک برنامه پیام رسان یا اصطلاحا مسنجر است که امکان رد و بدل پیام های متنی، صوتی، فایل های تصویر، ویدیویی و غیره را به صورت رایگان و از طریق شبکه اینترنت امکانپذیر می کند. این اپلیکیشن همچنین از امکان ساخت گروه و انجام گفتگوهای گروهی و ساخت کانال هم پشتیبانی به عمل می آورد.

تبلیغات در تلگرام

برای افزلیش اعضای کانال تلگرامی خود پنج گام تبلیغاتی وجود دارد. که عبارتند از:

  • برای تبلیغات در تلگرام محتوای با کیفیت تهیه کنید.
  • از عکس و ویدئو استفاده کنید.
  • مخاطب را به انجام کاری دعوت کنید.
  • در پایان محتوای متنی، لینک خرید محصول یا شماره تماس قرار دهید و قبل از آن با جمله ای شبیه به با ما تماس بگیرید مخاطب را به انجام کار دلخواه خود هدایت کنید.
  • در پایان پست آیدی کانال تلگرام خود را به همراه علامت @ قرار دهید.
  • در جزئیات کمپین خود تغییر ایجاد و نتایج را تحلیل کنید.

شما برای تبلیغات در تلگرام روش های وجود دارد که عبارتند از:

  • تبلیغ در کانال های معروف تلگرام
  • تبلیغات بازدیدی در تلگرام
  • پکیج های تبلیغات در تلگرام
  • تبلیغات رایگان در تلگرام.

تبلیغات در تلگرام

نتیجه گیری

از آنجا که تبلیغ و تبلیغات از ارکان مهم و اصلی بازاریابی در هر کسب و کار و تجارتی محسوب می شود، صاحبان کسب و کارهای گوناگون باید برای تحقق اهداف تجاری خود که فروش بیشتر محصولات و خدمات برای کسب و افزایش سود است، به مقوله تبلیغات توجه ویژه نمایند. و با استفاده از انواع تبلیغات مانند تبلیغات بنری، چاپی، اینترنتی و … به دیگران کمک کنند تا با کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات و خدماتشان، افزایش فروش و در نهایت افزایش سود داشته باشند. که در این راه می توانند از آژانس های تبلیغاتی نیز بهره بگیرند.از آنجا که امروزه صنعت تبلیغات به دلیل تعدد زیاد محصولات و خدمات ارائه شده به یک صنعت عظیم تبدیل شده است. در نتیجه، رقابت نیز افزایش یافته است و از این رو صاحبان کسب و کارهای گوناگون و تجارت های مختلف ملزم به تبلیغ محصولات و خدمات خود به بهترین شکل ممکن می باشند و برای موفقیت تجارت و کسب و کارشان نباید از مسله مهم تبلیغات غافل شوند.

مقالات مرتبط

21 Comments

  1. Simply desire to say your article is as astounding. The clarity in your post is just cool and i can assume you are an expert on this subject. Fine with your permission let me to grab your feed to keep updated with forthcoming post. Thanks a million and please keep up the gratifying work.

  2. What i do not understood is if truth be told how you’re now not really much more well-preferred than you may be now. You’re very intelligent. You understand therefore considerably when it comes to this subject, produced me in my opinion consider it from so many varied angles. Its like men and women are not fascinated until it is something to do with Woman gaga! Your personal stuffs nice. At all times handle it up!

  3. Pretty section of content. I just stumbled upon your web site and in accession capital to assert that I get actually enjoyed account your blog posts. Anyway I’ll be subscribing to your augment and even I achievement you access consistently rapidly.

  4. There are some fascinating deadlines in this article but I don’t know if I see all of them center to heart. There may be some validity however I’ll take hold opinion until I look into it further. Good article , thanks and we would like extra! Added to FeedBurner as properly

  5. Thanks for the sensible critique. Me & my neighbor were just preparing to do some research on this. We got a grab a book from our area library but I think I learned more clear from this post. I am very glad to see such fantastic info being shared freely out there.

  6. magnificent submit, very informative. I’m wondering why the other specialists of this sector do not understand this. You should continue your writing. I’m sure, you have a great readers’ base already!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button