ایده های مدمد و طراحی لباس

طراحی لباس مدرن

طراحی لباس یک شیوه هنری است که مختص به طراحی پوشاک می باشد. با رشد صنعت طراحی مد و لباس طی چند دهه ی گذشته، تقاضا برای پوشاک و همچنین لباسهای مدرن به طور روزافزون در حال افزایش بوده است.

امروز، طراحی مد و لباس به حرفه ای تخصصی تبدیل شده است که برای فعالیت در آن نیاز به دانش زیادی در زمینه های مختلف از سبک زندگی،تاریخ هنر و مد، تجارت و… وجود دارد. همچنین افرادی که به این حرفه می پردازند، باید از خلاقیت بالایی برخوردار باشند.

طراحی لباس مدرن چیست؟

طراحی لباس یک شیوه هنری است که مختص به طراحی پوشاک می باشد. طراحی لباس مدرن به دو دسته اساسی تقسیم شده است: لباس های مجلسی و آماده. طراحی لباس های مجلسی به مشتریان خاص همچون سلبریتی اختصاص دارد و طراحی لباس های مجلسی، دقیقا متناسب با سایز این افراد طراحی می شود. مجموعه لباس های آماده، در اندازه های استاندارد عرضه می شوند و سفارشی نیستند، بنابراین برای تولیدات انبوه مناسب هستند.

در ادامه لازم است قبل از بیان انواع سبک های طراحی مد و لباس مدرن اشاره ایی کوتاه به تاریخچه طراحی مد و لباس در جهان و ایران نمائیم.

برای آشنایی با مبانی و اصول طراحی لباس بر روی لینک کلیک کنید.

تاریخچه طراحی لباس

در قرن نوزدهم میلادی، چارلز فردریک ورث (Charles Frederick Worthبا دوختن برچسب نام خود به لباس هایی که طراحی می کرد زمینه ساز شروع طراحی مد به طور کلی شد.

درست پیش از آنکه بزازها، مزون های لباس (خانه های مد) خود را در پاریس برپا کنند و انبوه خیاط های شناخته نشده دست به خلاقیت بزنند و مدهای عالی که در دادگاه های سلطنتی پوشیده می شدند برچیده شوند. موفقیت ورث به طوری بود که او به جای اینکه مانند خیاط های دیگر که در گذشته تنها از دستور مشتری پیروی می کردند رفتار کند، می توانست به مشتریانش دیکته کند چه بپوشند. واژه ی طراح مد در حقیقت اولین بار برای توصیف او ساخته شد.

در حالیکه مقوله ی پوشاک در هر دوره ی زمانی توسط دانشگاهیان مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است، تنها خلق پوشاک از سال ۱۸۵۸ به بعد را مییتوان به طور مؤثر طراحی لباس در نظر گرفت. در همان دوره بود که بسیاری از مزون های لباس (خانه های مد) شروع به استخدام هنرمندان و نقاش ها کردند تا طرح لباس ها را بکشند.

تصاویر نقاشی شده به مشتری ها نشان داده می شدند که بسیار ارزان تر از نمونه واقعی لباس تولید شده در کارگاه بودند، در صورتی که مشتری ها یکی از طراحی های آنان را می پسندیدند آن لباس را سفارش می دادند و خانه ی مد از این طریق صاحب درآمد می شد. به این ترتیب، سنت طراحی لباس به جای ارائه ی لباس های تکمیل شده به عنوان یک کار اقتصادی شروع شد.

انواع سبک های طراحی لباس [در ایران]

  • طراحی لباس در دوره ی قاجار

مدگرایی و مد در ایران از زمان قاجار و با سفر ایرانیان به غرب آغاز شد. در آن زمان درباریان به دنبال توسعه ی روابط دیپلماتیک با قدرت های اروپایی طی سفر به اروپا برای نخستین بار با پوشش های غربی آشنا شدند، همچنین دانشجویانی که برای ادامه ی تحصیل به اروپا رفته بودند نیز زمینه ی تغییر دیدگاه نسبت به سبک پوشش را فراهم آوردند.

انواع سبک های طراحی لباس در ایران

طراحی لباس در زمان زمان فتحعلی شاه

نقطه ی شروع مدگرایی زمانی بود که بانوی ارشد فتحعلی شاه طی یک مهمانی دربار با الیزابت مک نیل همسر جان مک نیل آشنا شد.

طراحی مد در زمان ناصرالدین شاه

در زمان سلطنت ناصرالدین شاه و به واسطه ی نفوذ دخترش تاج السلطنه که تحصیل کرده ی اروپا بود و از آزادی زنان ایران پشتیبانی می کرد باعث ورود مد روز در سبک اروپایی به ایران شد.

  • طراحی مد و لباس در دوره ی پهلوی زمان رضا شاه

با آغاز دوره ی پهلوی الگو سازی از مظاهر پیشرفت به اوج خود رسید، پس از ورود ملکه ثریا (ملکه افغانستان) بدون حجاب به ایران و سفر رضا شاه به ترکیه و دیدار با آتاتورک و دیدن زنانی که بی حجاب بودند و مانند مردان کار می کردند و دیگر مظاهر غرب، تصمیم به ایجاد یک مدرنیزاسیون اجباری گرفت.

طراحی مد و لباس در دوره ی پهلوی زمان رضا شاه

  • طراحی لباس در زمان محمدرضا شاه

در زمان سلطنت محمدرضا شاه از سال 1320 تا 1357 ه. ش به دلیل افزایش ارتباطات با کشورهای غربی و آمریکایی سیر تحول لباس و همگون شدن آن با البسه خارجی بیشتر شد.

برای آشنایی با تاریخچه طراحی لباس در ایران می‌توانید مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

اولین طراح مد ایرانی

زینت جهانشاه دختر یکی از سرهنگ های وزارت جنگ آن دوره در آموزشگاه بین المللی لته فراین آلمان تحصیل کرد و پس از ازدواج با یکی از افسران نظام به سوئیس رفت و در آنجا حدود یکسال هنر خیاطی و روش برش روی مانکن را فرا گرفت، سپس به پاریس که یکی از مراکز اصلی صدور مد دنیا بوده و هست رفت و در آنجا در خیاطی تخصص پیدا کرد و همچنین تحت تعلیم پیر بالمن یکی از طراحان معروف آن زمان رموز خیاطی مدرن و بوتیک داری را یادگرفت.

او در بدو ورود به ایران، اقدام به افتتاح یک لباس فروشی و خیاط خانه در خیابان امیریه شهر تهران کرد و در مدت سه ماه موفق شد نود دست لباس زنانه برای هنگام صبح، عصر و شب، تولید کند و با پوشاندن به تن مانکن ها و دخترها، آنها را در معرض مشاهده پانزده تن از زنان از فرنگ برگشته قرار دهد که با مد روز اروپا آشنا بودند.

مهمترین سبک های طراحی لباس مدرن

دانستن سبک شناسی در طراحی لباس جذاب و سرگرم کننده است وهیچ وقت از بین نمی رود. مدهای زمان گذشته هنوز توسط ساکنین همان کشور پوشیده می شوند و مدهای جدید هرروز توسط طراحان مد طراحی می شوند. سبک های مد زیادی وجود دارد.

سبک اداری

طبق استانداردهای موجود در دوره های آموزش طراحی لباس، در لباس سبک اداری باید لباس پوشیده، ساده و رسمی باشد . لباس هایی که روی آن ها متن و عکس چاپی دارد برای این محیط مناسب نمی باشند. در محل کار باید آراسته و مرتب به نظر برسیم پس لباس هایی مانند کت وشلوار مانتو و شلوار، کت و دامن و بلوز و شلوار مناسب این محیط می باشند.

استایل اداری

سبک کژوال

یک از انواع سبک های لباس مدرن سبک کژوال است و به لباسی که حالت کلاسیک و رسمی نداشته باشد و با آن احساس سبکی و راحتی کرد گفته می شود. در این سبک زنان و مردان از نظر جنسیتی محدودیتی در استفاده از اکسسوار و پوشاک ندارند. این سبک برای پوشیدن روزمره ایده آل می باشد که درآن ها دوام و تناسب مهم است. مثل بلوزهای سفید با شلوارهای جین ویا یک شلوار سیاه همراه با یک کیف مد روز، کژوال سبکی مدرن، منظم و راحت است و بخش بزرگی از مد را در بر می گیرد.

استایل کزوال

لباس های کژوال ترکیبی از سبک لباس های خیابانی و فشن هستند که بیشتر در خیابان و مهمانی های کوچک مثل تولد پوشیده می شود.

سبک عجیب و غریب

این سبک شامل لباس های عجیب و غریبی است که هیچ کس تا کنون در عمرش ندیده است. و شامل کلکسیونی از لباس هایی با طرح های عجیب ، مرموز، چشم نواز، رنگ های پررنگ و جیغ ، گلدوزی های پیچیده، لباس های چاپی جذاب و فریبنده و جواهرات برجسته و چشمگیرکه از فاصله دور هم دیده می شوند است. به دلیل وجود طرح هایی عجیب ، آموزش طراحی لباس دراین سبک مشکل می باشد.

استایل و طرح‌های عجیب و غریب

سبک بوهمین

 

سبک بوهمین درسال های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ محبوبیت پیدا کرد، لباس هایی با سبک پیراهن، مانتو و شلوارهای بلند طرحدار، گل گلی، گشاد و رنگی رنگی است. از ویژگی های دیگر این سبک که در آموزش طراحی لباس عنوان می شود لایه لایه لباس پوشیدن می باشد.

استایل یوهو

برای داشتن ترکیب درست و زیبا در این سبک می توانید یکی از لباس های اصلی تان را طرحدار انتخاب کنید و بقیه لباس ها ساده باشند.

سبک هنری

سبکی خلاقانه و هنری است و افرادی که این لباس ها را می پوشند، زمینه هنری شان را نشان می دهد آن ها از لباس های معمولی دوری می کنند و لباس هایی را انتخاب می کنند که منحصربه فرد است و به چشم می آیند.

استایل و سبک هنری

معمولا از بدلیجات سنتی و یا ساخت خودشان استفاده می کنند و همچنین طراح لباس های خودشان هستند و ممکن است با طرحی در لباس های ساده خود تغییری ایجاد کنند. در سبک هنری لباس های گشاد می پوشند مثل لباس های بازیگران ، طراحان ، موزیسین ها و

 

سبک پانک

در این سبک معمولا از ژاکت ها و شلوارهای چرم ، تی شرت های چاپی حیوانات وحشی و عنکبوت ، چکمه و شلوارهای جین چسبان و مچ بند استفاده می کنند و همچنین از رنگ های مشکی و قرمز استفاده می کنند.

استایل و سبک پانک

سبک کلاسیک

سبکی ساده است که احساس ثبات و راحتی را بیان می کند. در این سبک دوخت لباس باید بی عیب و نقص، تمیز، متقارن و مرتب باشد. این سبک بسیار روی ظرافت و سادگی تمرکز دارد مثل کت و شلوار ،کت و دامن.

سبک و لباس‌های کلاسیک

سبک خیابانی

این سبک از خیابان تکامل یافته و بیشتر دربین جوانان رواج دارد و مطابق با فرهنگ آنان پیش می رود. دراین سبک به روندهای مد جدید توجه نمی شود. در این سبک همیشه از یک نوع مدل لباس استفاده نمی کند و شامل همه ی استایل ها می باشد.

استایل و سبک خیابونی

سبک زیبا

این سبک شامل لباس های مجلل و پرزرق و برق می باشد. زنی که مطابق این سبک لباس می پوشد تنها زمانی ازخانه بیرون می رود که مطمئن باشد به بهترین شکل ظاهر شده است. لباس های این سبک با توجه به آموزش های طراحی لباس معمولا از پارچه های پرزرق وبرق، سنگی، طلایی و نقره ای و درجه یک است.آن ها عاشق لوازم و جواهرات خیره کننده و الماس می باشند.

سبک هیپ هاپ

هیپ هاپ محبوب ترین ژانر موسیقی در ایالات متحده است و سبک لباس پوشیدنی که توسط هواداران این سبک کپی می شود به سبک هیپ هاپ معروف است مثل پیراهن بیس بال ، ژاکت بمب افکن ، شلوار جین.

استایل و سبک هیپ هاپ

سبک تعطیلات

این سبک در مسافرت و استراحت استفاده می شود مثل شلوارک های کوتاه، پیراهن های گشاد، کلاه تابستانی پهن و صندل های راحتی و که با آنها احساس راحتی می کنید.

سبک و استایل تعطیلات

سبک دخترانه

اگر این سبک را دوست دارید ، بیشتر لباس و لوازم جانبی صورتی بپوشید و از لوازم آرایش زیاد استفاده کنید. دامن و بلوز را با جزییات زیبا مانند کمان یا قلاب ، پارچه و توری بپوشید.

سبک راک

در آموزش طراحی لباس گفته می شود که مهمترین چیز در این سبک استفاده از شلوار چرمی لاغر، شلوار جین، چکمه های مشکی یا پاشنه بلند است، تی شرت بمب افکن ، موتور سیکلت ،کاپشن و رنگ های تیره، لاک ناخن سیاه، گل میخ، جواهرات از جمله دستبندهای کوچک و گردنبندهای سنبله از ویژگی های این سبک است.

سبک شب

به لباس های بلند ،چسبان و تجملاتی با سنگ ها تزیینی که برای مهمانی های شبانه می پوشند لباس شب می گویند.

سبک لولیتا

این سبک مربوط به دختران بزرگی است که مانند یک دختر کوچک لباس می پوشند این سبکی شیک و زیبا است که برای نوجوانان و دختران در اوایل دهه ۲۰ میلادی در نظر گرفته شده است. کمد لباس در این مد شامل ، لباس هایی با آستین های پفی، روسری زیبا، جوراب چاپی، کاپشن های سبک، یقه های ناز، کاف و دستکش است.

سبک کاوایی

کاوایی یکی از سبک های خیابان های ژاپن است که توسط نوجوانان در سراسر جهان پذیرفته شده است. این سبک به شکل لباس های زنانه مانند دامن کوتاه و تی شرت با شخصیت های کارتونی زیبا که روی آنها حک شده است.

سبک پرپی

این سبکی است که با دانش آموزان در شمال شرقی آمریکا ارتباط دارد. امروزه این سبک توسط دیگران در خارج از این کشور نیز پذیرفته شده است. لباس های این سبک شامل پیراهن های چوگان، پیراهن های هنلی با کاپشن های ورزشی، ژاکت های گردن خدمه، دامن های کوتاه طرح دار و چهار خانه از ویژگی های این سبک است.

سبک گاو چران

از ویژگی های این سبک پیراهن دکمه پایین، چکمه، کلاه پهن، دامن جین است که در کشورهای غربی قرن نوزدهم گاوچران ها می پوشیدند.

سخن آخر

باتوجه به اهمیت مد و فشن در ایران در این مقاله قصد داشتیم درباره طراحی لباس مدرن صحبت کنیم و اشاره‌ای به گذشته و پیشینه آن در ایران داشته باشیم و در انتهای مقاله انواع سبک طراحی لباس‌های مدرن را برای شما آوردیم. ممنون از اینکه تاپایان این مقاله همراه ما بودید.

 

 

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button