پارچه و دستبافهفرش و دستبافه

آموزش قلاب بافی

قلاب بافی یا قلاب دوزی با استفاده از قلاب انجام می شود که یکی از محبوب ترین صنایع دستی رودوزی است. قلاب بافی قدمت زیادی دارد و دانشمندان معتقد هستند قدمت قلاب بافی به 1500 قبل از میلاد مسیح است. امروزه هنر قلاب بافی و بافتنی به عنوان یک سرگرمی و حتی یک حرفه برای کسب درآمد، جایگاه ویژه ای را در بین زنان و دختران هنرمند ایرانی کسب کرده است. در این مقاله ما قصد داریم آموزش صفر تا صد قلاب بافی را آموزش دهیم.با ما تا آخر مقاله همراه باشید.

قبل از انجام قلاب بافی در ابتدا ما باید با وسایل مورد نیاز قلاب بافی آشنا شویم.

وسایل مورد نیاز قلاب بافی

  • قلاب
  • نخ
  • سوزن
  • متر
  • قیچی
  • نشان گذار

 قلاب

قلاب ها در اشکال و اندازه ها و جنس های مختلف وجود دارد که هرکدام کارایی منحصر به فرد خود را دارد و بسته به ضخامت نخ و نوع بافت مورد استفاده قرار می گیرند.

  • میل آلومینیومی
  • میل فلزی
  • میل چوبی

انواع سایز قلاب ها

قلاب ها بر اساس جنس، نوع بافت، کشور سازنده قلاب و برند قلاب دارای سایز های متفاوتی است. در این بیشتر قلاب ها بر اساس میلی متر است که هرچقدر این عدد بزرگتر باشد سایز قلاب نیز بزرگ تر خواهد بود.

نخ قلاب بافی

برای قلاب بافی می توان ازانواع نخ های مختلفی استفاده کرد که بسته به نوع بافت، جنس و ضخامتش آن متفاوت است و ما باید آن را به درستی انتخاب کنیم. مناسب است برای شروع کار از کاموا استفاده کنیم چون نسبت به نخ های دیگر نرم تر و کار با آن راحت تر است همچنین ضخامت های مختلفی از آن در دسترس می باشد.

نخ قلاب بافی

جنس نخ های قلاب بافی که شرح زیر است:

1) الیاف طبیعی

از الیاف طبیعی میتوان به پشم حیوانات و بافت گیاهانی مانند کتان، بامبو،الیاف،پنبه ،ابریشم و …. اشاره کرد. الیاف حیوانی گرم و سبک بوده و مناسب ترین گزینه برای لباس های زمستانی است. الیاف گیاهی محکم، بادوام و جاذب رطوبت بوده و برای لباس های بهار و تابستان مناسب است. نکته مهم این است بعضی از الباف هایی مانند پنبه و ابریشم خاصیت کشسانی کمی دارند و برای بافت لباس مناسب نیستند و استفاده از آنها در به عنوان رومیزی و دستگیره مناسب تر است.

2) الیاف مصنوعی

از الیاف مصنوعی میتوانیم به اکریلیک، نایلون و…. اشاره کرد. نخ آکرلیک از مشتقات نفت می باشد که با پیشرفت تکنولوژی به صورتهای مختلف تولید و به بازار عرضه می شود شما میتوانید این نخ را در رنگ های متنوع خریداری کنید.نخ های نایلونی که به تور ماهیگیری هم شهرت دارند در کلافهای ۱۰۰گرمی موجود هستند و از تنوع رنگی زیادی برخوردارند این نوع نخ مناسب برخی از مدلهای پوشاک و رومیزی می باشد.

علاوه بر جنس کاموا ضخامت کاموا نیز در بافت مهم است. شما میتوانید در جدول پایین جدولی از انواع ضخامت کاموا مشاهده کنید.

بر روی هر کاموا و نخ شما میتوانید یک لیبل مشاهده کنید که اطلاعاتی درباره نوع نخ، میل مورد نیاز و قلاب مورد نظر مشاهده کنید.

شما میتوانید در این پیچ انواع مختلف کاموا را مشاهده کنید.

سوزن قلاب بافی

ما برای اتصال دو بافت به همدیگر در قلاب بافی نیاز به سوزن مخصوص دارد. برای این کار بیشتر سوزن ملیله دوزی با کوبلن دوزی استفاده می کنند. این سوزن ها در دو نوع پلاستیکی وفلزی و دو مدل نوک صاف و کج موجود است.

  • سوزن پلاستیکی نوک صاف
  • سوزن پلاستیکی نوک کج

آموزش قلاب بافی آسان برای افراد تازه‌کار

 

ما تا به اینجا درباره وسایل مورد نیاز قلاب بافی پرداختیم در ادامه ما قصد داریم آموزش قلاب بافی را شروع کنیم.قلاب بافی به سه صورت قلاب بافی ساده، قلاب بافی برجسته و قلاب بافی معرق انجام می شود. که به شرح زیر است:

  • قلاب بافی ساده
  • قلاب بافی برجسته
  • قلاب بافی معرق

در شکل پایین خلاصه ای از بافت های گفته شده به همراه علامت های اختصاری آنها را می توانید مشاهده کنید

آموزش قلاب بافی برای افراد تازه کار

قلاب بافی برجسته

این مدل قلاب بافی برای درست کردن انواع گل ها استفاده می شود. انواع گره های اصلی از جمله پایه کوتاه، متوسط یا ساده، بلند، دوبل و رو میشه به صورت برجسته بافت. این بافت به دو صورت بافت برجسته از جلو و بافت برجسته از پشت است.

1) بافت برجسته از جلو

  1. به تعداد مورد نیاز زنجیره زده و حداقل یک ردیف پایه بلند ساده می بافیم.
  2. برای شروع ردیف بعد۲ عدد زنجیره چرخشی بافته کار رو برمی گردونیم.
  3. نخ رو با قلاب گرفته و قلاب رواز جلوی کار وارد فضای بین اولین و دومین پایه بلند از ردیف قبل می کنیم.
  4. قلاب رواز پشت پست عبور داده از فضای بین دومین و سومین پایه بلند ردیف قبل بیرون می آوریم.
  5. نخ رو با قلاب می گیریم و در این حالت ۳ حلقه روی قلاب ایجاد میشه.
  6. در این مرحله دقیقا مثل بافت پایه بلند ساده عمل می کنیم. یعنی نخ رو گرفته از دو حلقه عبور میدیم و مجددا نخ رو گرفته از دو حلقه باقی مونده عبور میدیم تا تنها یک حلقه روی قلاب باقی بمونه.

2) بافت برجسته از پشت

  1. نخ رو بوسیله قلاب گرفته واز پشت کار وارد فضای بین اولین و دومین پایه بلند از ردیف قبلی می کنیم.
  2. قلاب رو از روی پست رد کرده وارد فضای بین دومین و سومین پایه بلند ردیف قبل می کنیم.
  3. ادامه مراحل هم مثل حالت قبل بافته میشه.

سخن آخر

ما درمقاله‌ی گذشته درباره سوزن دوزی صحبت کردیم ولی در این بخش تصمیم گرفتیم درباره پایه ای ترین نکات درباره بافتنی (بافت زنجیره ای،پایه کوتاه،پایه بلند و…) بپردازیم.همچنین ما در این مقاله به طور کامل درباره وسایل مورد نیاز بافتنی و ویژگی های آنها پرداختیم. امیدوارم از خواندن این مقاله نهایت لذت را برده باشید.

هنرمند شهرت رو در دیپیا پیدا کن

میخوای چی برات ببافه؟؟

ایده داری؟؟ اینجا هنرمندا برات می سازن

 

با ما همراه باشید تا در مقالات بعدی بافت انواع لباس،کلاه و… را به شما آموزش دهیم.

 

مقالات مرتبط

15 Comments

  1. Admiring the time and energy you put into your blog and detailed information you provide. It’s great to come across a blog every once in a while that isn’t the same outdated rehashed information. Wonderful read! I’ve bookmarked your site and I’m including your RSS feeds to my Google account.

  2. Good ?V I should definitely pronounce, impressed with your site. I had no trouble navigating through all the tabs and related info ended up being truly easy to do to access. I recently found what I hoped for before you know it at all. Quite unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or something, website theme . a tones way for your client to communicate. Nice task..

  3. hey there and thank you for your information – I’ve certainly picked up anything new from right here. I did however expertise several technical issues using this site, since I experienced to reload the website lots of times previous to I could get it to load properly. I had been wondering if your web host is OK? Not that I am complaining, but slow loading instances times will often affect your placement in google and can damage your high-quality score if ads and marketing with Adwords. Anyway I am adding this RSS to my e-mail and can look out for much more of your respective interesting content. Ensure that you update this again very soon..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Check Also
Close
Back to top button