انواع رودوزیفرش و دستبافه

آجیده دوزی

در مقاله گذشته شما را با سوزن دوزی آشنا کردیم و اما در این بخش می‌خواهیم درباره‌ی آجیده دوزی که از رودوزی‌های با سابقه ایرانی است صحبت کنیم که در آن لایه ای از پنبه بین دو لایه پارچه قرار می گیرد و سپس با دوخت، روی پارچه، نقوش و طرح های ظریف و برجسته ایجاد می کنند. به این هنر پنبه دوزی یا لایه دوزی نیز می گویند. در این مقاله قصد داریم شما را با هنر آجیده دوزی آشنا کنیم. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

آجیده دوزی یا پنبه دوزی چیست؟

در فرهنگ عمید، آجیده به معنای بخیه زدن، سوزن زدن، خلائیدن سوزن یا درفش یا نشتر در چیزی است و در واقع آجیده دوزی یعنی دوخت ریز و ظریف بر روی پارچه ای دولایه با لایه ی نازكی از پنبه در وسط آن. این نوع دوخت اغلب برای تزیین رو بالشی، لحاف، رو تختی، البسه، کلاه های درویشی، بقچه سوزنی( نوعی زیراندازاست که در زمان های گذشته وقتی به حمام می رفتند با خود حمل می کردند و می برند و بعد از حمام برای پوشیدن لباس ها آن را زیر پای خود می انداختند تا آب چکه نکند و سر نخورند)، سجاده، روانداز و …از دیگر کاربرد های آجیده دوزی است. همچنین نقوش مختلفی توسط این دوخت روی پارچه ایجاد می شود.

آجیده دوزی چیست؟

با روی کار امدن در حال حاضر پارچه هایی از جنس بارانی که در داخل آن پشم شیشه گذاشته شده و با چرخ های کامپیوتری گلدوزی شده، در بازار آماده به فروش می رسد که می توان از آن استفاده کرد. ولی در بعضی نقاط و کشورها مثل تاجیکستان هنوز هم برای تهیه لباس زمستانی، پالتوهایی بلند که داخل آن با دست پنبه دوزی شده است، استفاده می شود که این پالتوهای بلند بسیار گرم و زیباست و بیشتر طرفداران آن میانسالان و پیر مردها هستند که در فصول سرد مانند زمستان از آن استفاده می کنند.

تاریخچه و پیشینه آجیده دوزی

آجیده دوزی یا پنبه دوزی نوعی از رودوزی های سنتی ایران است و ریشه ی عمیق تری در هنرهای سنتی ایران دارد. درباره ی سابقه ی آن اطلاعات دقیقی در دست نیست اما قدیمی ترین مدرک، مربوط به زمان هخامنشیان است به این علّت كه قسمت زیرتسمه های زیر تیردان های عصر هخامنشی با یک لایه پارچه پنبه دوزی شده آستر داده می شود تا سنگینی وزن آن باعث آزار شانه ی حمل كننده نشود.

از آن دوران به بعد نمونه های متعددی در حجاری های دوران اشكانی و ساسانی به چشم خورده و همچنین در دوره ی اسلامی تا زمان صفوی این دوخت از رواج نسبی برخوردار بوده كه در این دوران و همچنین در زمان حکومت های افشاریه، زندیه و قاجاریه، هنرمندان آجیده دوز برای رویه ی پارچه قلمكار نقشی ریز انتخاب می كردند و آن را آجیده دوزی می كردند.

پیتر دلاواله در سفر نامه خود در دوره صفویه در تشریح لباس ایرانیان نوشته جلیقه ای که ایرانیان در زمستان می‌پوشیده‌اند، غالباً از نوع پنبه ای بوده و حالتی رنگین پر نقش داشته و داخل آن را پنبه دوزی می کرده اند. در ماهان کرمان و بعضی نقاط دیگر کشور برای تزئین کلاه درویشی از این نوع دوخت استفاده می شود که علاوه بر زیبایی ظاهری باعث استحکام و دوام نیز می گردد.

شاردن در سفر نامه خود نوشته: جنس پارچه لباس ایرانیان عصر صفوی ابریشم یا کتان بوده و به آن آستری ضخیم می‌دوختند و میان رویه و آستر لباس، یک لایه پنبه می گذاشتند تا به این روش به گرمای لباس اضافه شود.

تاریخچه و پیشینه آجیده دوزی

از این دوخت برای تزئین رو لباس، لباس شب، کلاه، بقچه، سوزنی و وسایل آشپزخانه و غیره استفاده می شود. از نقوش رایج می توان به نقوش هندسی، گل و مرغ، گل و بته، بازو بندی، نقش های دایره و بیضی و لوزی و گلدانی اشاره نمود.

در سال های اخیر به جای پنبه به تدریج از ابر یا اسفنج و مخصوصاً در لباس های زمستانی مثل بارانی و غیره از پشم شیشه استفاده می شود.

این نوع دوخت ییشتر برای تزیین رو بالشی، لحاف، رو تختی، البسه، كلاه های درویشی ،بقچه سوزنی ( نوعی زیراندازاست كه در زمان های گذشته وقتی یه حمام می رفتند همراه خود می بردند و بعد ازاستحمام برای پوشیدن لباسها آن را زیر پای خود پهن می كردند)، سجاده، روانداز و … استفاده می شده و نقروش مختلفی توسط این دوخت روی پارچه ایجاد می شود.

طرح های آجیده دوزی یا پنبه دوزی

  • یکی از طرح های رایج در آجیده دوزی، طرح های چهارتکه با برش مورب است: با استفاده از برش مورب، مثلث ها در چهار قطعه مربع شکل طراحی شده اند که در داخل این چهار قطعه، مثلث ها مجددا در چهار قطعه لوزی دیگر فرم گرفته اند.
  • از طرح های متداول دیگر آجیده دوزی نوع سه قطعه ای است: که قطعات به صورت نه قطعه مربع شکل ساده و یک اندازه تقسیم شده اند.

دراین مدل تنوع طرح ها در انتخاب مربع ها به رنگ های تیره و روشن است. در این نوع دوخت نخست رویه را مطابق میل، تکه دوزی نموده سپس رویه را روی لایه قرار داده بخیه می زنیم و عمل دوخت را پس از طراحی و نقش پردازی انجام می‌دهیم.

  • طرح های دیگر مورد استفاده، پنبه دوزی لایه دار با چهار تکه دوزی شده است .(برای آشنایی با چهل تکه‌دوزی بر روی لینک کلیک کنید)

تکنیک های آجیده دوزی

  • روش ساده بدون لایه وسط

ابتدا طرح را که از قبل روی کاغذ کشیده با چرخ خیاطی بدون اینکه سوزن آن را نخ کنیم، سوراخ سوراخ می کنیم. پارچه رویه را روی سطح صافی پهن کرده و پارچه آستری را بر پارچه رویی بخیه می زنیم. کاغذ را بر آستری قرار داده و با پودر زغال یا گچ، نقش را بر آن انتقال می دهیم. سپس با سوزن و نخ های پنبه ای بی رنگ و کوک های کوتاه، طرح های روی آستری را به آستر و رویه می دوزیم. در این دوخت گاهی به جای نخ پنبه ای، از نخ های ابریشمی الوان استفاده می کنند.

  • آجیده دوزی لایه دار

ابتدا پارچه رویه را روی سطح صافی پهن کرده و لایه پنبه را روی آن قرار می دهیم. آن ها را به هم کوک زده و پارچه آستری را روی لایه ای پنبه ای پهن می کنیم و سه لایه را با سوزن به هم می دوزیم. سپس با فاصله لایه ها را کوک زده، نقش پردازی کرده و شروع به دوخت می کنیم. پنبه دوزی به دو صورت دستی و داخل قاب یا کارگاه انجام می شود.اگر از قاب استفاده کنیم، ابتدا باید بالا و پایین پارچه را به نوارهای قاب دوخته و با کوک زدن پارچه را محکم کنیم تا در حین کار پارچه در اثر کشیدن شل نشود.

در پنبه دوزی دوخت به صورت کوک زدن های کوتاه انجام می شود و به دو طریق می توان این دوخت را انجام داد. یکی به روش دوخت جداگانه است؛ به این صورت که ابتدا سوزن را به پایین فشار می دهیم تا از هر سه لایه عبور کند و سپس سوزن را به طرف بالا برگردانده و کوک هایی به فاصله و اندازه مساوی میزنیم. نکته قابل توجه این است که برای تنظیم فاصله دوخت همیشه یک دست باید زیر پارچه باشد. اما روش دیگر به این صورت است که با سوزن دو یا سه کوک یک اندازه گرفته و سپس از پارچه بیرون آوریم. برای این دوخت، از سوزن های بلند استفاده می شود.

  • آجیده دوزی لایه دار با رویه تکه دوزی یا چهل تکه دوزی

نقوش در این نوع آجیده دوزی به مرور زمان پیشرف کرده است. در اوایل قطعات به طور درهم و بدون فرم خاصی طراحی می شدند اما بعدها استادان این هنر، با برش قطعات به صورت یک فرم و منظم طراحی خاصی را در این زمینه ایجاد کردند. به مرور زمان مشخص شد که در تمام طرح های زیبای مدل موزاییک از مدل شش گوش استفاده شده است. در طرح های بعدی از برش هایی به اشکال مختلف، در رنگ های متضاد تیره و روشن استفاده شد که به این ترتیب جلوه زیباتری به آن بخشید. پیشرفت دیگری که در طراحی آن حاصل شد، طرح های دو تکه ای بود که در آن برش ها به صورت مورب، مربع و مستطیل می باشد.

  • آجیده دوزی به شیوه برجسته

در این نوع پنبه دوزی از دو لایه پارچه استفاده می شود ولی لایه داخلی ندارد. این نوع پنبه دوزی به دو شیوه دوخته می‌شود؛ یک روش به این ترتیب است که در آن خطوط طرح را دوخته و بعد داخل آن را با پنبه پر می کنند تا برجسته شود. روش دیگر به این شیوه است که خطوط طرح را در دو خط دوخته و پس از آن، از داخل کانال ها، نخ پرک و یا نخ کلفت پشمی رد می کنند تا خطوط برجسته شود. ابتدا باید پارچه آستری را با پارچه رویه بهم کوک زده، نقش مورد نظر را بر روی آستری کشیده و سپس خطوط طرح را با هر دو پارچه می دوزیم. وقتی تمام طرح کاملا دوخته شد، داخل آن را با پنبه پر می کنیم.

برای پر کردن کار باید سوراخ ورودی کوچکی در آستری باز کرد و به آرامی پنبه را به کمک سوزن در داخل نقش فرو برد. باید دقت شود که عمل پر کردن نقش یکنواخت و مرتب انجام شود. برای پنبه دوزی برجسته بهتر است از طرح هایی استفاده شود که از نقش های کوچک تشکیل شده اند، زیرا بعد از اتمام کار زیبایی بیشتری نسبت به نقوش بزرگ دارند.

تکنیک‌های آجیده دوزی

اگر به آجیده دوزی علاقه دارید می‌توانید آموزش آجیده دوزی را دنبال کنید.

مناطق تولید آجیده و آجیده دوزی

این هنر در گذشته در استان های کرمان و خراسان رواج داشت ؛ امروزه بیشتر در کرمان به ویژه شهرستان ماهان و همچنین بعضی نقاط کشور از این نوع دوخت استفاده می شود.

سخن آخر

در این مقاله، به تحلیل آجیده دوزی پرداختیم وفهمیدیم که آجیده دوزی از جمله رودوزی های سنتی و پرپیشینه ی ایرانی است که درآن مقداری پنبه بین دو لایه ی پارچه قرار می گیرد و سپس با دوخت روی پارچه ،نگاره ها ونقوش ظریف و برجسته ایجاد می کنند. پس از آن به تکات ریزتر مثل انواع آجیده دوزی، مناطق تولبد آن و… پرداختیم. امیدواریم که مفید واقع شده باشد.

مقالات مرتبط

78 Comments

  1. I’m really impressed with your writing skills as well as with the layout on your blog.
    Is this a paid theme or did you customize it yourself? Either way keep
    up the excellent quality writing, it’s rare to see a great
    blog like this one today.

  2. That is very attention-grabbing, You’re an overly professional blogger.
    I’ve joined your rss feed and look forward to searching for more of
    your great post. Additionally, I have shared your site in my social networks

  3. Great items from you, man. I have take into account your
    stuff previous to and you’re simply too wonderful. I really
    like what you have got here, certainly like what you’re stating and
    the way in which during which you assert it. You
    make it enjoyable and you continue to care for to keep it smart.
    I can’t wait to read far more from you. This is actually
    a tremendous web site.

  4. I’ve been browsing online more than 3 hours today,
    yet I never found any interesting article like yours.
    It is pretty worth enough for me. Personally, if all web owners and bloggers
    made good content as you did, the internet will be much more
    useful than ever before.

  5. May I just say what a relief to uncover someone who genuinely understands what they
    are discussing over the internet. You actually realize how to
    bring a problem to light and make it important.
    More and more people have to look at this and understand
    this side of the story. It’s surprising you’re not more popular because you
    definitely have the gift.

  6. When I originally commented I clicked the “Notify me when new comments are added” checkbox and now each time a comment is added
    I get four emails with the same comment. Is there any way you can remove me
    from that service? Thanks!

  7. This design is steller! You most certainly
    know how to keep a reader amused. Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well, almost…HaHa!) Great job.

    I really loved what you had to say, and more than that,
    how you presented it. Too cool!

  8. It’s a shame you don’t have a donate button! I’d most certainly donate
    to this excellent blog! I suppose for now
    i’ll settle for bookmarking and adding your RSS feed to my Google account.
    I look forward to new updates and will talk about this blog with my Facebook group.
    Talk soon!

  9. Wow that was unusual. I just wrote an really long comment but after I clicked submit
    my comment didn’t appear. Grrrr… well I’m not writing all that over again. Anyway, just
    wanted to say great blog!

  10. Hi, I do believe this is a great website. I stumbledupon it 😉
    I may revisit yet again since I saved as a favorite it.
    Money and freedom is the best way to change, may you be rich and continue to
    guide other people.

  11. Today, I went to the beachfront with my kids. I found a sea shell and
    gave it to my 4 year old daughter and said “You can hear the ocean if you put this to your ear.” She placed the shell to
    her ear and screamed. There was a hermit crab inside and it pinched her ear.
    She never wants to go back! LoL I know this is completely off topic
    but I had to tell someone!

  12. Howdy, i read your blog from time to time and i own a similar one and i
    was just wondering if you get a lot of spam feedback?
    If so how do you stop it, any plugin or anything you can advise?
    I get so much lately it’s driving me insane so
    any assistance is very much appreciated.

  13. Just wish to say your article is as surprising. The clearness in your post
    is just cool and i can assume you are an expert on this subject.
    Well with your permission allow me to grab your RSS feed to keep up to date with forthcoming post.

    Thanks a million and please continue the gratifying work.

  14. I’m really enjoying the theme/design of your web site.

    Do you ever run into any browser compatibility issues?
    A couple of my blog visitors have complained about
    my site not operating correctly in Explorer but looks great in Safari.
    Do you have any tips to help fix this issue?

  15. Howdy! Someone in my Facebook group shared this website with us so I came to look it over.
    I’m definitely loving the information. I’m bookmarking and will
    be tweeting this to my followers! Superb blog and great
    design.

  16. I got this website from my buddy who shared with me
    on the topic of this web site and now this time I am visiting
    this website and reading very informative articles or reviews at this time.

  17. Hello, i feel that i noticed you visited my blog thus i came to go back the favor?.I’m trying
    to to find issues to enhance my website!I assume its good
    enough to use some of your ideas!!

  18. Please let me know if you’re looking for a author for your site.
    You have some really good articles and I feel I would be a
    good asset. If you ever want to take some of the load off,
    I’d really like to write some articles for your blog in exchange for
    a link back to mine. Please send me an e-mail if interested.
    Cheers!

  19. I’m not sure exactly why but this site is loading very slow for me.

    Is anyone else having this problem or is it a issue on my end?

    I’ll check back later and see if the problem still exists.

  20. Just want to say your article is as surprising. The clarity on your put up is simply nice and i could assume you’re
    knowledgeable on this subject. Well along with your permission let me to grab
    your RSS feed to stay up to date with coming near near post.
    Thanks a million and please continue the enjoyable work.

  21. Howdy! Someone in my Myspace group shared this website
    with us so I came to take a look. I’m definitely loving the information. I’m book-marking and will
    be tweeting this to my followers! Terrific blog
    and brilliant style and design.

  22. This is very fascinating, You are an overly professional blogger.

    I have joined your rss feed and look ahead to in search of extra of
    your great post. Also, I’ve shared your web site in my social networks

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Check Also
Close
Back to top button