پارچه و دستبافهفرش و دستبافه

نقاشی روی پارچه

هنر نقاشی روی پارچه در ایران از قدمت بالایی برخوردار است، ﭘﺲ از ﺣﻤﻠﻪ ﻣﻐﻮل ﺑﻪ اﻳﺮان، ﺑﻪ خاطر ارﺗﺒﺎط زیاد اﻳﺮان و ﭼین و ورود ﻛﺎﻻﻫﺎی چینی روش ﻧﻘﺶ اﻧﺪازی روی ﭘﺎرﭼﻪ و چهل تیکه دوزی ﺑﻪ ﺳﺮﻋﺖ در اﻳﺮان راﻳﺞ شد. در این مقاله قصد داریم شما را با هنر نقاشی روی پارچه آشنا کنیم. پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

آموزش نقاشی روی پارچه

یادگیری نقاشی روی پارچه کمک می کند خیلی راحت طرح و نقشی را که دوست دارید روی پارچه های ساده بیندازید و همین طور اگر لباسی دارید که دلتان را زده با استفاده از نقاشی روی پارچه آن را تغییر بدهید و یک کار جدید و دوست داشتنی داشته باشید. شما حتی می‌توانید با خطاطی روی پارچه یک لباس ساده را به لباس خاص و گیرا تبدیل کنید.

برای نقاشی روی پارچه در ابتدا لازم است که نکات مقدماتی و مواد لازم برای شروع آموزش نقاشی روی پارچه و لباس را فرا بگیرید. پارچه را می شود با رنگ های مخصوص پارچه و یا رنگ های آکریلیک نقاشی کرد. رنگ های مخصوص پارچه نیاز به مکمل ندارند و آماده استفاده هستند. اما به دلیل کمی گرونتر بودنشان برای شروع کار بهتر است از رنگ های آکریلیک استفاده کنید. برای استفاده از رنگ های آکریلیک باید به اندازه یک سوم رنگ چسب بیندر اضافه کنید و اگر رنگتان سنگین و غلیظ است قلم مویتان را کمی خیس کنید. (هرگز به رنگ تان آب اضافه نکنید)

اگر نقاشی شما خوب نیست می توانید برای نقاشی روی لباس می توانید از شابلون استفاده کنید، اگر نقاشی شما خوب است و نمی خواهید از شابلون استفاده کنید به سایزهای مختلفی قلم مو احتیاج دارید. اسفنج های دسته دار برای کار کردن بسیار راحت تر است. ابیندر، چسبdm5 و اورینت بیندر برای تثبیت رنگ روی پارچه مورد استفاده قرار می گیرند و باید با رنگ مخلوط شوند. چسب dm5 چسبی است که بعد از خشک شدن بی رنگ می شود و برای برجسته کردن کار استفاده می شود.

اورینت خمیری است که برای برجسته کردن کار استفاده می شود و جایگزین آن مواد پفکی است. اتو بدون بخار و یک لایه مخافظ نخی یا کاغذ برای اتو زدن نیاز دارید. بهتر است قبل از شروع کار مواد لازم برای نقاشی روی پارچه را آماده کنید که راحت کار را انجام بدهید. قبل از اینکه نقاشی کنید یک تکه مقوا بین لایه های لباس تان قرار بدهید که رنگ ها به لایه ی پشتی لباس تان رنگ ندهد. سپس آن ها با گیره به مقوا محکم کنید.

برای نقاشی روی لباس می توانید طرح مورد نظر را با دست کشیده یا از طریق کامپیوتر از عکس مورد نظر پرینت گرفته، سپس آن را روی پارچه منتقل کنید.

آموزش نقاشی روی پارچه

نکات مهم کشیدن نقاشی روی لباس:

  • پارچه هایی که در شستشوی آنها از محافظ پارچه و مایع ضد چروک استفاده شده رنگ پارچه را به خود نمی‌پذیرند.
  • پارچه ای که با دست رنگ آمیزی می کنید نباید از جنسی باشد که نیاز دارد به وسیله خشک شویی شسته شود، باید از جنس پارچه های قابل شستشو باشد.
  • پارچه ای را انتخاب کنید که با رنگتان سازگار باشد (یا برعکس، رنگی سازگار با پارچه انتخاب کنید).
  • اگر می خواهید نقاشی روی لباس صاف و محکم و واضح دیده شود، بهتر است که از پارچه هایی با بافت محکم استفاده کنید. برای افراد مبتدی نقاشی روی پارچه هایی با بافت شل زیاد واضح و دقیق نقش نمی بندد، چون بخشی از رنگ از پارچه بیرون می زند و خوب جذب پارچه نمی شود.
  • رنگ های اکریلیک معمولاً برای هر نوع پارچه ای مناسب هستند، اما بهترین نوع پارچه برای کار با رنگ اکریلیک پارچه های سنگین مانند پنبه ای، پلی استر و جین است.

نقاشی روی پارچه و لباس به روش ساده

  • پارچه را بشویید تا هر گونه پرز و لایه های چربی و کثیف از روی پارچه شسته شود. برای شستشو از مایع نرم کننده استفاده نکنید. پس از شستشو پارچه را فشرده کرده و سپس تمام چین و چروک های پارچه را باز کنید.
  • طرح مورد نظر را روی کاغذ کشیده یا از آن با استفاده از کامپیوتر و پرینتر، پرینت تهیه کنید.
  • با استفاده از کاربن خیاطی طرح را روی کاغذ پارچه انتقال دهید.
  • یک لایه محافظتی (کاغذ سفید برای لباس های روشن و روزنامه برای لباس های تیره) بر روی سطح میز کار قرار دهید. یک لباس کهنه به عنوان لباس کار بپوشید چون احتمالاً مقداری رنگ روی لباستان خواهید ریخت و پاک کردن آن دشوار خواهد بود.
  • از یک لایه طلق یا شیشه در لایه وسطی لباس استفاده کنید تا رنگ طرف دیگر لباس را علامت نیندازد. پایین پارچه را صاف کرده و با استفاده از چسب نواری به میز کار آن را بچسبانید تا ثابت مانده و حرکت نکند.
  • با استفاده از قلموی نازک و رنگ اکریلیک روی طرحی که به وسیله ی کاربن روی پارچه ایجاد کرده اید را رنگ آمیزی کنید. رنگ آمیزی را دو بار تکرار کرده تا رنگ کاملاً به خورد پارچه رود . پس از رنگ آمیزی می توانید با رنگ مشکی دور نقاشی را دور گیری کرده و کار زیباتر و چشم نوازتری ارائه دهید.
  • لباسی که روی آن نقاشی انجام می شود باید به مدت بیست و چهار ساعت به صورت صاف و افقی بر روی سطحی صاف باقی بماند تا به طور کامل خشک شود. برخی از رنگ ها مدت زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارند ، پس از خشک شدن نقاشی روی لباس اطمینان حاصل کنید.
  • پس از خشک شدن نقاشی روی لباس باید روی نقاشی را اتو بکشید. لباس را پشت و رو کنید و محدوده نقاشی را اتو کنید ، سپس لباس را برگردانده، پارچه سفیدی روی نقاشی قرار داده و یک دور هم به این روش روی نقاشی را اتو بکشید. هر طرف را حدود 20 ثانیه اتو بزنید. برای جلوگیری از سوختن پارچه و نقاشی اتو رو به طور مداوم حرکت داده و جا به جا کنید.

نقاشی روی پارچه و لباس به روش ساده

نکته: برای زیباتر شدن نقاشی می توانید زمانی که رنگ هنوز خیس است روی آن مقداری اکلیل بریزید تا به رنگ چسبیده و خشک شود. همچنین می توانید بر روی نقاشی چسب پارچه زده و روی آن را با نگین های کوچک و رنگی تزئین نمایید. حتماً توجه داشته باشید که از چسب پارچه برای این منظور استفاده کنید ، چون رنگ به اندازه کافی قدرت نگه داشتن نگین ها یا چیزی سنگین تر از ذرات سبک اکلیل را ندارد.

نقاشی روی پارچه و لباس با شابلون

این سبک از طراحی روی لباس و پارچه که به تکنیک استنسیل نیز معروف است با استفاده از شابلون انجام می گیرد. برای شروع کار تکه پارچه مورد نظر یا لباس ساده ایی را انتخاب نمایید. برای شروع کار و در ابتدای آموزش نقاشی روی پارچه باید به شما بگوییم بهتر است پارچه را بشویید تا پرز ها و لایه های چربی آن پاک شود، برای این کار از نرم کننده ها استفاده نکنید. بعد از شستشو بهتر است پارچه را فشرده کنید و بعد از آن تمام چین چروک های به وجود آمده را باز کنید. می توانید از یک لباس قدیمی و ساده و یا پارچه استفاده کنید تا کار نقاشی را روی آن انجام بدهید.

سپس یک تکه طلق و یا مقوا بردارید و طرح مورد نظرتان را روی آن پیاده کنید. بعد از کپی و یا کشیدن طرح با هویه، کاتر و یا قیچی طرح را خالی کنید. به جای اینکار می توانید از شابلون های موجود در بازار هم استفاده کنید که اینطوری کار شما خیلی راحت تر و سریع تر پیش می رود. سپس تکه ی مقوا را بین دو لایه ی لباس قرار بدهید و آن را با گیره محکم کنید.

در این مرحله از نقاشی روی پارچه از رنگ های اکریلیک استفاده کنید و فقط توجه داشته باشید که از رنگی استفاده کنید که با پارچه شما همخوانی داشته باشد تا نقاشی شما زیباتر شود. مقدار رنگ مورد نظرتان را داخل پالت و یا یک ظرف کوچک بریزید و هر مقدار رنگ که خواستید یک سوم آن را چسب DM5 بریزید. اینکار به دوام و ثبات رنگ کمک می کند.

اکنون الگوی طرح را با سنجاق ته گرد و یا چسب کاغذ به لباستون متصل کنید و با قلمو مخصوص نقاشی یا تکه ای اسفنج آغشته به رنگ داخل طرح و قسمت های خالی شده را رنگ بزنید.فقط در صورتی که طرح کاغذ را روی پارچه منتقل کردید، ممکن است تکه های کاغذ به دلیل نازک بودن جدا شوند و به پارچه بچسبند، آن تکه ها را به آرامی به وسیله موچین از روی پارچه بردارید.

در مرحله آخر، کار را به وسیله سشوار خشک کنید تا نقاشی شما خراب نشود و بعد خیلی راحت از آن استفاده کنید.

نقاشی روی پارچه و لباس با شابلون

(آموزش گام به گام نقاشی روی پارچه با استفاده از شابلون(کلیک کنید))

نقاشی روی پارچه و لباس به روش گره چینی

وسایل مورد نیاز در روش گره چینی عبارت از پارچه روشن، رنگ های ستاکالر شفاف، نخ، قلم موی سر پهن می باشند. برای اجرای این تکنیک پارچه روشن نخی (ترجیحا سفید) بهترین نتیجه را خواهد داشت.ابتدا پارچه را کمی نمدار کنید تا رنگ ها راحت تر به داخل یکدیگر بروند.برای اجرا تکنیک گره چینی می باید از رنگ هایی که نسبتا رقیق هستند استفاده کنید.

اجرای این تکنیک به دو روش امکان پذیر است:

روش اول: پارچه ی خود را به حالت زیگزاک تا بزنید و با آن یک گره بزرگ درست کنید و سپس به وسیله رنگ های دلخواهتان و قلم موی پهن پارچه خود را رنگ کنید.

روش دوم: قسمت هایی از پارچه خود را جمع کنید و با نخ ببندید.این کار را در چند قسمت از پارچه تکرار کنید تا روی پارچه چین و چروک ایجاد شود.

سپس به وسیله رنگ های دلخواهتان و قلم موی پهن قسمت های مختلف پارچه را رنگ کنید.ویژگی برجسته تکنیک گره چینی این است که پس از باز کردن گره پارچه و یا نخ قسمت های جمع شده یا چروک خورده ی پارچه، که در تماس با رنگ نیستند به رنگ اصلی پارچه باقی می مانند.

نکته 1: در هر یک از دو روش ذکر شده در بالا، بهتر است از چند رنگ متنوع جهت قسمت های مختلف استفاده کنید تا جلوه ای زیباتر و رنگین تر داشته باشید.

نکته 2: جهت رقیق تر کردن رنگ های خود می توانید از مقدار کمی آب و جهت روشن تر کردن آن ها از مدیوم روشن کننده (lightener)در گروه محصولات جانبی این رنگ ها استفاده کنید.

سخن آخر

اگر لباس ساده‌ای دارید و می‌خواهید با پوشیدن آن خاص تر باشید به راحتی می‌توانید با استفاده از روش‌هایی که در این مقاله گفتیم به راحتی پارچه لباس خود تزئین و چشم نواز کنید. در این مقاله قصد داشتیم شما را با روش‌های برای نقاشی روی پارچه آشنا کینم. ممنون از اینکه تا پایان مقاله همراه ما بودید.

 

 

 

مقالات مرتبط

17 Comments

  1. obviously like your web site but you have to check the spelling on several of your posts. Several of them are rife with spelling problems and I find it very troublesome to tell the reality nevertheless I?¦ll surely come back again.

  2. Write more, thats all I have to say. Literally, it seems as though you relied on the video to make your point. You obviously know what youre talking about, why throw away your intelligence on just posting videos to your site when you could be giving us something informative to read?

  3. I know this if off topic but I’m looking into starting my own weblog and was curious what all is required to get setup? I’m assuming having a blog like yours would cost a pretty penny? I’m not very web savvy so I’m not 100 positive. Any recommendations or advice would be greatly appreciated. Thanks

  4. Having read this I thought it was very informative. I appreciate you taking the time and effort to put this article together. I once again find myself spending way to much time both reading and commenting. But so what, it was still worth it!

  5. An fascinating dialogue is worth comment. I believe that it’s best to write more on this topic, it may not be a taboo topic but typically people are not sufficient to talk on such topics. To the next. Cheers

  6. Good day very cool site!! Guy .. Beautiful .. Superb .. I’ll bookmark your website and take the feeds also…I’m glad to search out a lot of useful information here in the publish, we’d like develop more strategies in this regard, thank you for sharing. . . . . .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Check Also
Close
Back to top button