انواع بازاریابیتبلیغات و بازاریابی

بازاریابی رسانه های اجتماعی

در دنیای دیجیتجال کنونی، بازاریابی رسانه های اجتماعی، یکی از راه های قدرتمند برای مشاغل در دستیابی به مشتریان و اهداف خود می باشد. یک بازاریابی درست و اصولی در رسانه های اجتماعی می تواند موفقیت چشمگیری را برای تجارت شما به ارمغان آورد.

امروزه که رسانه های اجتماعی تبدیل به بخشی جدانشدنی از زندگی افراد شده اند، نمی توان منکر نقش مهم آنها در توسعه و پیشرفت کسب و کار های مختلف شد.از این رو صاحبان مشاغل کوچک و بزرک باید برای موفقیت کسب و کار خود و تحقق اهداف تجاریشان به بازاریابی رسانه های اجتماعی توجه ویژه نمایند. بنابراین از آنجا که امروزه رسانه های اجتماعی یکی از روش های موثر در بازاریابی و همچنین برند سازی می باشند، ما در این مقاله قصد داریم شما را به صورت کامل با مقوله بازاریابی رسانه های اجتماعی آشنا کنیم.

در ادامه لازم است قبل از تعریف بازاریابی رسانه های اجتماعی، تفاوت رسانه های اجتماعی با شبکه های اجتماعی را توضیح دهیم.

تفاوت رسانه های اجتماعی با شبکه های اجتماعی

بسیاری از افراد به صورت اشتباه این دو تعریف یعنی رسانه های اجتماعی و شبکه های اجتماعی (Social Media Social Network) را به جای هم استفاده می کنند اما باید بدانید که شبکه اجتماعی کاملا با رسانه های اجتماعی فرق دارد.

تفاوت رسانه های اجتماعی با شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی چیست؟

شبکه اجتماعی یا Social Network، شبکه ای است برای تعامل افراد که امروزه توسط سرویس های آنلاینی هدایت می شود. شبکه اجتماعی سابقه طولانی در تاریخ داشته اما منظور ما در این مقاله شکل جدید و امروزه آن است. تعریف جدید و ارائه تازه این بستر توسط فیس بوک معرفی شد و پس از آن سرویس های دیگری با خدمات مشابه وارد بازار آنلاین شدند. شبکه های اجتماعی، امروزه محلی برای ابراز نظر، تعامل و به اشتراک گذاشتن محتوا هستند.

در واقع شبکه اجتماعی امروزه به معنای هر ابزار و پلتفرمی برای ارتباط است. به این معنی که پیام رسان هایی مانند واتس اپ، گوگل الو، فیس بوک مسنجر و (که خاصیت ایجاد گروه و تعامل بین بیش از ۲ نفر را دارند) هم در کنار فیس بوک، گوگل پلاس و توییتر، یک شبکه اجتماعی (Social Network) نامیده می شوند.

رسانه های اجتماعی چیست؟

اما رسانه های اجتماعی، پلتفرم هایی هستند که به منظور اطلاع رسانی شکل گرفته اند. از آنجایی که کلمه Media در زبان انگلیسی اسم جمع است، باید Social Media را به معنای رسانه های اجتماعی معنی کنیم. شبکه های اجتماعی فیس بوک، توییتر، گوگل پلاس، اینستاگرام، لینکدین، ردیت، پینترنست، تامبلر و جمعا رسانه های اجتماعی (Social Media) نامیده می شوند.

رسانه های اجتماعی چیست؟

بازاریابی شبکه های اجتماعی

بازاریابی رسانه های اجتماعی یا SMM نوعی بازاریابی اینترنتی است که شامل ایجاد و به اشتراک گذاری محتوا در رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، توییتر، اینستاگرام، پینترست و … برای رسیدن به اهداف بازاریابی و برندسازی مشاغل می باشد. بازاریابی رسانه های اجتماعی شامل فعالیت هایی مانند ارسال و به روزرسانی متن، تصویر، فیلم ها و سایر محتواهایی است که باعث جذب مخاطب و همچنین تبلیغات رسانه ای پولی می شود.

برنامه ریزی بازاریابی رسانه های اجتماعی

در بازاریابی رسانه های اجتماعی شما قبل از انجام هر کار یا پیاده سازی هر استراتژی باید برنامه ریزی کنید و با یک برنامه کار خود را شروع کنید.

قبل از شروع ایجاد کمپین های بازاریابی در رسانه های اجتماعی، اهداف کسب و کار خود را در نظر بگیرید. شروع یک کمپین بازاریابی در رسانه های اجتماعی بدون داشتن یک استراتژی اجتماعی در ذهن مانند سرگردانی در اطراف یک جنگل بدون نقشه است، ممکن است تفریح داشته باشید، اما احتمالا گم می شوید.

در اینجا سؤالاتی وجود دارد که می توانید هنگام تعیین اهداف بازاریابی در رسانه های اجتماعی از خود بپرسید. مانند:

  1. چه چیزی را می خواهید از طریق بازاریابی رسانه های اجتماعی به دست بیاورید؟
  2. مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند؟
  3. مخاطبان هدف شما چگونه می توانند از رسانه های اجتماعی استفاده کنند؟
  4. با بازاریابی رسانه های اجتماعی چه پیامی را می خواهید برای مخاطبان خود ارسال کنید؟

به یاد داشته باشید که نوع کسب و کار شما باید استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی شما را مشخص و هدایت کند.

به عنوان مثال، تجارت الکترونیکی یا تجارت مسافرتی، که بسیار بصری است، می تواند از حضور پررنگ در اینستاگرام یا پینترست، ارزش زیادی کسب کند. اما یک شرکت تجاری یا بازاریابی ممکن است در توییتر یا لینکدین قدرت بیشتری پیدا کند.

برنامه ریزی بازاریابی رسانه های اجتماعی

بنابراین هرچه مخاطبان شما در شبکه ها یا رسانه های اجتماعی بیشتر باشند، دستیابی به دیگر اهداف بازاریابی تان برای شما آسان تر خواهد بود. و بازاریابی رسانه های اجتماعی می تواند به شما در رسیدن به تعدادی از اهدافتان کمک کند، از جمله:

  1. افزایش آگاهی از برند (Awareness)
  2. تولید سرنخ های باکیفیت
  3. بهبود نرخ تبدیل
  4. برقراری روابط عمیق، بلند مدت و دوسویه با مخاطبان
  5. تحلیل رقبا و یادگیری از آنها
  6. افزایش ترافیک ورودی برای سایت
  7. اثرگذاری رو سئو و بهبود رتبه در موتورهای جستجو
  8. دریافت اطلاعات مخاطبان و فالوئرها
  9. افزایش وفاداری مشتریان
  10. ایجاد ارزش افزوده
  11. بهبود اعتبار برند
  12. هزینه و اثربخشی خوب
  13. رهبری بازار و رهبری فکری
  14. تبدیل شدن به منبع محتوا
  15. رفتارشناسی مشتری
  16. راه اندازی امور مشتریان و پشتیبانی
  17. انسانی سازی برند

تکنیک ها و ترفندهای بازاریابی شبکه های اجتماعی

برای اینکه بخواهید در برنامه بازاریابی شبکه های اجتماعی خود موفق عمل کنید، تکنیک ها و ترفندهای زیادی وجود دارد. افراد مختلف با توجه به تجربیات خود موارد متنوعی را مطرح کرده اند. در ادامه به مهمترین نکات اشاره می کنیم:

  1. تدوین استراتژی حضور و محتوا
  2. استفاده از داستان سرایی و ابزارهای مناسب
  3. پرداخت هزینه های لازم برای بازاریابی و تبلیغات
  4. درنظر گرفتن محتوای ویدیویی به عنوان بخشی از استراتژی محتوایی
  5. رعایت موارد اصولی و بنیادی
  6. استفاده از تبلیغات هدفمند
  7. معرفی خودتان به عنوان منبع معتبر و موثق محتوا
  8. استمرار در تولید و انتشار محتوا به ویژه محتوای ویدیویی
  9. تمرکز ویژه روی برقراری ارتباط با فالوئرها
  10. پوشش اخبار حوزه کاری
  11. تبدیل مشتریان به سفیران برند
  12. به کارگیری محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)
  13. خطاب قرار دادن کاربران با اسم
  14. برقراری تعامل دوسویه
  15. شناخت دقیق مخاطبان هدف
  16. همکاری با تیم فروش برای درک بهتر مسیر سفر مشتری
  17. اجتماعی بودن
  18. نمایش جنبه های جذاب کسب و کار
  19. بیان موفقیت ها و شکست ها
  20. پرسیدن سوال از فالوئرها
  21. لحن و سبک سفارشی
  22. خلق شخصیت برای برند
  23. همکاری با اینفلوئنسرها
  24. استفاده از آمار، ارقام و اینفوگرافی
  25. برگزاری مسابقات و برنامه های چالشی

تکنیک ها و ترفندهای بازاریابی رسانه های اجتماعی

چند گام برای شروع و راه اندازی بازاریابی رسانه های اجتماعی

  • در رابطه با کلمات کلیدی تحقیق کنید.از این طریق می توانید به ایده هایی جذاب برای تولید محتوا مناسب با مخاطبان هدف خود دست یابید. همچنین باید درباره رقیبان خود تحقیق کنید و بفهمید مشاغل دیگر در صنعت شما برای ایجاد تعامل در رسانه های اجتماعی چه کاری انجام می دهند؟ رقبا همیشه می توانند داده های ارزشمندی را برای تحقیقات کلمات کلیدی و سایر بینش های بازاریابی رسانه های اجتماعی به شما ارائه دهند.
  • در بازاریابی رسانه های اجتماعی محتوای عالی و مناسب حرف اول را می زند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که محتوا یا اطلاعاتی را مرتبا پست می کنید، ارزشمند و مفید هستند. محتواهایی که در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک می گذارید می تواند شامل عکس، فیلم، اینفوگرافیک، نحوه راهنمایی و موارد دیگر باشد.
  • بازاریابی رسانه های اجتماعی کانال مناسبی برای به اشتراک گذاشتن بهترین مطالب سایت و وبلاگ شما با خوانندگان است. پس از جذب مخاطبان وفادار در رسانه های اجتماعی خود، می توانید تمام مطالب جدید خود را ارسال کنید و مطمئن شوید که خوانندگان شما می توانند بلافاصله مطالب مفید و جدیدی پیدا کنند. به علاوه، مطالب عالی وبلاگ به شما در ایجاد دنبال کننده های بیشتر کمک می کند. این یک روش تعجب آور است که بازاریابی محتوا و بازاریابی رسانه های اجتماعی از یکدیگر سود می برند.
  • در حالی که استفاده از رسانه های اجتماعی برای بازاریابی راهی عالی برای بهره گیری مخطابانتان از محتوای منحصر به فرد و اصلی شما است، همچنین فرصتی برای پیوند دادن به مطالب خارج نیز می باشد. اگر وب سایت یا وبلاگ های دیگری اطلاعات عالی و ارزشمندی را ارائه می دهند که شما فکر می کنید مخاطب هدف شما نیز از آن لذت می برد، از پیوند یا لینک دادن به آنها نترسید. مدیریت و پیوند با منابع خارجی اعتماد و اطمینان را بهبود می بخشد، و حتی ممکن است در عوض برخی از لینک ها را بدست آورید.
  • شما باید استراتژی و برنامه های بازاریابی رسانه های اجتماعی خود را تجزیه و تحلیل کنید. Google Analytics می تواند به عنوان ابزاری عالی برای تجزیه و تحلیل استراتژی های بازاریابی رسانه های اجتماعی تان مورد استفاده قرار گیرد. و حتما از اطلاعات تحلیلی موجود در هر بستر اجتماعی برای اطلاعات بیشتر درباره اینکه کدام یک از محتوای اجتماعی شما بهترین عملکرد و ارتباط را با مخاطبان شما دارد استفاده کنید.

کدام یک از پلتفرم های شبکه های اجتماعی برای کسب وکار شما مناسب تر است؟

  • فیسبوک

فیس بوک بزرگ ترین شبکه ی اجتماعی جهان است و کاربران آن همه روزه مطالب مختلف منتشر شده توسط کسب و کارهای فعال در اینترنت را مشاهده می کنند. با انتشار منظم محتوای حاوی اطلاعات درباره ی حوزه ی کاری، اخبار صنایع و تبلیغ محصولات، امکان افزایش فروش و وفاداری به برند وجود خواهد داشت. با این که این به دلیل فیلتر بودن این پلتفرم، در ایران کاربردی کمرنگ دارد، اما همچنان می توان از آن انتظارهایی جزئی داشت و کاربرهایی جذب کرد.

  • اینستاگرام

قرار دادن تصاویر محصولات می تواند تأثیر بسزایی بر کارایی تجارت الکترونیک داشته باشد. این مسئله باعث می شود تا اینستاگرام که محوریت اصلی آن بر محتوای بصری است، پلتفرمی مهم و کلیدی برای معرفی بهتر و بیشتر کسب وکارهای اینترنتی به شمار برود. به خصوص آن که چند ده میلیون ایرانی در این شبکه اجتماعی حضور دارند. با به اشتراک گذاری تصاویر محصولات و پست های سبک زندگی مرتبط با فعالیت های برند، می توان به تعداد زیادی از مخاطبان جدید دسترسی پیدا کرد. برای بازاریابی در اینستاگرام مطلب اینستاگرام مارکتینگ به شما کمک می کند.

  • توئیتر

اگر با برنامه ریزی مناسب در این شبکهٔ اجتماعی فعالیت داشته باشید، نتایج به دست آمده می تواند به اندازهٔ نتایج حاصل از فعالیت های اینستاگرام کارآمد باشد. فعالیت در این شبکهٔ اجتماعی و برقراری ارتباط با کاربران آن، همراه استفاده از برنامه ریزی های طرح شدهٔ مرتبط با بازاریابی محتوا که در فیسبوک مورد استفاده قرار می گیرد، می تواند به حضور مؤثرتر شما در دیگر پلتفرم های شبکه های اجتماعی کمک کند و سبب معرفی بهتر و بیشتر برند شود.

  • لینکدین

لینکدین در میان افراد متخصص حوزه های کاری مختلف بیشترین استفاده را دارد و امکان برقراری ارتباط افراد و شرکت هایی را فراهم می کند که دیدگاه یا اهداف مشترکی دارند. محتوای مرتبط با کارپردازان شناخته شده و با تجربه، بهترین نوع محتوایی است که می توان در این پلتفرم استفاده کرد (بخصوص برای برندهای با کیفیت و برندهایی که میانگین ارزش سفارش بالایی داشته باشند). عدهٔ زیادی از مدیران اجرایی کسب وکارهای مختلف فعال در لینکدین، سعی می کنند با انتشار محتوای مرتبط با دانش و تجربهٔ کاری شان، و نیز محتوای مرتبط با مسائل فرهنگی، به شکل غیر مستقیم برای شرکت خود تبلیغ کنند.

هنرمند شهرت رو در دیپیا پیدا کن

دیپیا اولین سایت کاریابی هنرمندان

اینجا پروژه بگیر یا خودت رو معرفی کن

برای آشنایی با انواع بازاریابی می‌توانید بر روی لینک کلیک کنید.

کلام آخر، اینکه با توجه به حضور گسترده و بسیار زیاد کاربران در انواع شبکه های اجتماعی که ساعت ها زمان خود را صرف تماشای محتوای مختلف می کنند، نمی توان از این پلتفرم ها به عنوان ابزار بازاریابی و تبلیغات غافل شد. از این رو بازاریابی رسانه های اجتماعی برای کسب و کارها اهمیت و مزایای زیادی دارد. و اگر به درستی ازآن استفاده شود برای هر کسب و کار و تجارتی چه بزرگ و چه کوچک سود آور است.

مقالات مرتبط

20 Comments

  1. You really make it appear really easy together with your presentation but I in finding this topic to be actually something that I think I’d never understand. It sort of feels too complicated and very extensive for me. I’m taking a look forward for your next put up, I?¦ll try to get the grasp of it!

  2. Greetings from Carolina! I’m bored to tears at work so I decided to browse your website on my iphone during lunch break. I enjoy the info you provide here and can’t wait to take a look when I get home. I’m surprised at how quick your blog loaded on my phone .. I’m not even using WIFI, just 3G .. Anyways, very good blog!

  3. Great blog you have here but I was curious if you knew of any forums that cover the same topics talked about in this article? I’d really love to be a part of community where I can get suggestions from other experienced individuals that share the same interest. If you have any suggestions, please let me know. Thanks a lot!

  4. I have been surfing on-line more than three hours nowadays, but I by no means found any attention-grabbing article like yours. It?¦s beautiful price sufficient for me. Personally, if all web owners and bloggers made excellent content material as you did, the internet can be much more helpful than ever before.

  5. It’s a pity you don’t have a donate button! I’d certainly donate to this outstanding blog! I suppose for now i’ll settle for book-marking and adding your RSS feed to my Google account. I look forward to fresh updates and will talk about this website with my Facebook group. Chat soon!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button