تبلیغات و بازاریابیفروش

طراحی بسته بندی صنایع دستی

هنردوستان در حوزه صنایع دستی، به اولین چیزی که در محصولات صنایع دستی نگاه می کند و توجه آنها را به خود جلب می کند، ظاهر شکیل یک اثر هنری است. از این رو اگر طرحی دقیق، زیبا و درخور صنایع دستی و هنری ایران به هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی ارائه شود، تا حدود زیادی حق صنایع دستی ادا می شود؛ ضمن اینکه هنر بسته بندی خود تبدیل به صنعتی بزرگ می شود که اشتغال زایی فراوانی را دربر خواهد داشت. بنابراین توجه به بسته بندی صنایع دستی و طراحی آن از ملزومات مهم در توسعه و برندسازی صنایع دستی است که هم تولیدکنندگان صنایع دستی و هم سازمان ها و نهاد های دولتی زی ربط باید به آن توجه نمایند.

 بسته بندی در صنایع دستی

امروزه قدرت تبلیغات تلویزیونی به عنـوان وسـیله ی ارتبـاطی اولیـه بـا مصرف كنندگان به طور چشمگیری با افزایش گزینـه هـای رسـانه ای و توانایی مصرف كنندگان برای تشـخیص آگهـی هـای بازرگـانی بسـیار كاهش یافته است. فروشندگانی كه بـه دنبـال راه هـای تـازه ای بـرای رساندن پیام به مشتریان خودهستند دریافته اند كه بسته بندی می‌توانـد كلید ارتباط نام تجاری آنهـا بـا مصـرف كننـدگان باشـد.

مـادامی كـه طراحی بسته بندی كلید ایجاد یـك نـام تجـاری موفـق اسـت، پـس طراحی بسته بندی برخلاف آن چیزی كه به نظر می آید چیزی فراتر از طراحی لوگو و طراحی گرافیك است. یك طراحی بسـته‌بنـدی موفـق نیازمند مطالعه بر روی مصرف كننده، آگـاهی از رونـد حـال و آینـده و دركی از مجموعه ی قفسه ی بـازار رقـابتی اسـت. بـه عـلاوه طراحـی بسته بندی نیازمند آن است كـه مسـئولیت نـام تجـاری كـه رابطـه ی احساسی با مشتری را هنگامی كه تصمیم به خریـد جلـوی قفسـه دارد بیان می کند.

طراحی بسته بندی یك كسب وكار خلاق است كه به ایجاد یـك محصول مناسب برای بازاریـابی متصـل فـرم، سـاختار، مـواد، رنـگ، تصاویر، حروف چینی و عناصر طراحی فرعی بـا اطلاعـات مربـوط بـه محصول منتهی شود. طراحی بسته بندی شامل محافظت، حمل ونقل، توزیع، انبـار، شناسـایی، تشـخیص محصـول در بـازار اسـت وهمـین طـور درنهایـت طراحـی بسته بندی باعث حل اهداف بازاریابی محصول توسط مشخص كـردن و برقراری ریموند ارتباط یك شخصیت مصرف كننده و یا عملكـرد آن می شود. از طریق روشهای طراحـی جـامع، طراحـی بسـته بنـدی بـا استفاده از ابزارهای بسیاری برای حل مشكلات بازاریابی است.

اهمیت طراحی بسته بندی صنایع دستی

برای آشنایی با چگونگی بسته بندی صنایع دستی بر روی لینک کلیک کنید.

بهترین بسته بندی برای صنایع دستی

قدم اول:

شما باید بدانید که چه نوع بسته بندی باید طراحی شود. قبل از اولین قدم، باید شخصیت برند و محصول را تعریف کنید و بدانید که چه تصویری قرار است در ذهن مخاطب شکل گیرد. جوان و امروزی است و یا شخصیت سنتی و اصیل دارد. سپس طرح خود را بیافرینید. برای این کار می توانید به بازارهای دیگر و به رویکردهای کشورهای غربی و شرقی توجه کنید، شاید بتوانند الهام بخش شما برای یافتن نقطه تمایز خاصی باشند. اما توجه به این نکته ضروری است که نباید تقلید کنیم بلکه تنها با درس گرفتن از آنها خود به خلق و طرحی جدید و تازه دست یابیم.

در این جا است که برند سازی و طراحی لوگو در حوزه صنایع دستی از اهمیت برخوردار می شود. در واقع پس از دیده شدن کلیت بسته در یک نگاه کلی و سریع اولین چیزی که ذهن مخاطب را درگیر می کند لوگوی محصول و نام آن است.

قدم دوم:

از آخر شروع کنید. کالا تولیدی ما به کدام بازار می رود؟ چه کسانی محصول ما را میخرند؟ ارزش محصول چقدر است؟ اولین گام در شروع یک پروژه طراحی بسته بندی، شناخت محدوده ی توزیع است. به تمام مراحل بسته بندی از لحظه خروج از کارخانه تا رسیدن به دست مصرف کننده فکر کنید. پیش بینی کنید که چه کسی به این کالا علاقمند است. چگونه باید آن را ارائه کنیم. متفاوت باشید و اطمینان حاصل کنید که بسته بندی محصولتان سرقفلی خودش را ایجاد کرده و شخصیت و ویژگی اش قدرتمند است.

مهمترین نکات در طراحی یک بسته : امنیت محصول در توزیع، شکستن یا فاسد شدن،مناسب ترین ماده اولیه،استفاده هوشمند، ماده اولیه کمتر و قابل بازیافت است.

قدم سوم:

اولویت ها را مشخص کنید. بسته بندی باید در کمترین زمان ممکن خریدار را به انتخاب ترغیب کند.به او بگوید که من کیستم، حاوی چه چیزی هستم و چه پیامی دارم.

قدم چهارم:

مخاطبت را بشناس: او کیست، نیاز و آرزویش ممکن است چه باشد. یک بسته بندی موفق استراتژی (نیم کره چپ) را با تصویر (نیم کره راست) یکپارچه می کند. اطلاعات کافی، جذاب و خوشایند در نهایت، مخاطب را به خرید ترغیب می کند. بهترین راه برای کنترل یک بسته خوب این است که وقتی طراحی خود را تمام کردید، از خودتان سوال کنید که آیا این بسته در فروشگاه نظر من را جلب خواهد کرد، احساس تو درباره این بسته چست و چرا من این بسته را باید از قفسه بردارم.

قدم پنجم:

ایده بزرگ: مهمترین مرحله در طراحی و خلق یک بسته زمانی است که محصول به بازار می رسد. هنگام طراحی بسته ها حداقل دو نمونه طراحی داشته باشید که هر کدام زوایای مختلفی از هویت محصول را نشان داده باشند. ارائه سلیقه های گوناگون در نمونه های طراحی ضروری است. گاهی اوقات یک بسته به خاطر داشتن طرح خوب موفق است و گاهی اوقات مواد اولیه مناسب آن را چشمگیر می کند و این هنر تیم خلاقیت است که به مسیر جهت بدهند.

چگونگی بازاریابی در صنایع دستی(کلیک کنید)

قدم ششم:

سینرژی ایجاد کن: سینرژی مساوی است با انسجام الگوی بسته بندی، انطباق کامل با روحیه محصول و سازگاری طراحی برای محصولاتی که در یک رده محصولی قرار دارند.

قدم هفتم:

به آزمون بگذار: در نظر داشته باشید که قبل از تایید نهایی از قابل قبول بودن طرح بسته بندی مطمئن شوید. برای این کار، از گروه مخاطب محصول خود پیش از ورود به بازار نمونه گیری و نظرسنجی انجام دهید. زمانی که بسته بندی شما به محل فروش رفت آن را چک کنید، عکس بگیرید، از فروشنده و مخاطبین بازخورد بگیرید ومطمئن شوید که نتیجه ای که می خواستید را بدست می آورید.

هفت قدم برای طراحی بسته بندی صنایع دستی

برای آشنایی با ایده‌های بسته بندی صنایع دستی می‌توانید مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید.

هنرمند شهرت رو در دیپیا پیدا کن

اولین سایت کاریابی هنرمندان

اینجا پروژه بگیر یا خودت رو معرفی کن

سخن آخر

در مجموع می توان گفت که بسته بندی، ارتباط بلند مدت با مشتریان است. از این رو بسیار حائز اهمیت است و در طراحی بسته بندی باید به برخی از نکات توجه ویژه و خاص شود که عبارت اند از: تصویر و شخصیت برند خود را تعریف کنید در واقع بسته بندی باید دارای هویت برند باشد شما باید در بازار پیشرو باشید نه دنباله رو و بدانید که برند های موفق بازار را هدایت می کنند، آنرا دنبال نمی کنند، ساختار و مواد اولیه را همیشه در نظر بگیرید و به هزینه توجه کنید، همیشه یک تیم خلاق با ایده های بزرگ کنار خود داشته باشید، استفاده از رنگ های سازمانی همیشه ضروری است، مسیر سلسله ای طراحی را باید طی کنید و به اِلمان های طراحی توجه کنید و همیشه بسته را از دید مخاطب ببینید.

در این مقاله قصد داشتیم شما را با اهمیت طراحی بسته بندی محصولات آشنا کنیم. ممنون از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید.

مقالات مرتبط

6 Comments

    1. بله لطفا در کانال تلگرام دیپیا عضو بشید و به ادمین پیام بدید ما همه سعی مون رو برای کمک به شما می کنیم.
      کانال تلگرام ما @dipia_channel

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button