انیمیشنهنرهای دیجیتال

طراحی انیمیشن

امروزه حرفه انیمیشن، طراحی و ساخت آن تبدیل به یکی از مهمترین ابزار پیاده سازی و اجرای خلاقیت و ابتکار برای ذهن های خلاق شده است و همچنین با توجه با کاربردهای فراوان این حرفه در دنیای دیجیتال و مدرن امروزی توانسته طرفدارن زیادی برای خود دست و پا کند.

ما در این مقاله سعی کرده ایم تا تمام اطلاعات لازم برای طراحی و ساخت انیمیشن را در اختیار شما قرار دهیم. قبل از بیان مهمترین اصول طراحی و ساخت انیمیشن لازم است مطالبی درباره اینکه طراحی انیمیشن چیست و چه کاربردهایی دارد بیان کنیم.

طراحی انیمیشن چیست؟

طراحی انیمیشن هنر ایجاد جلوه های ویژه و سایر نقوش برای انواع مختلف رسانه ها از جمله بازی های ویدئویی، فیلم ها و حتی پست های رسانه های اجتماعی است. بیشتر کارهای طراح انیمیشن با نرم افزار تخصصی رایانه انجام می شود و برخی حتی کد مخصوص به خود را می نویسند. طراحی انیمیشن قطعاً به دانش فنی خاصی احتیاج دارد. با این حال برخی از انیماتورها ابتدا طرح های خود را قبل از انتقال به قالب دیجیتال، ترسیم یا رنگ می کنند، در حالی که برخی دیگر از مدل ها برای تجسم حرکت یک انیمیشن خاص استفاده می کنند.

طراحی انیمیشن چیست؟

طراحان انیمیشن چه کاری انجام می دهند؟

طراحان انیمیشن بسته به محل کار و تخصص طراحی آنها می توانند مسئولیت طیف گسترده ای از کارها را بر عهده بگیرند. مانند:

  1. ایجاد تابلوهای داستانی که جریان انیمیشن را نشان می دهند.
  2. استفاده کردن از مدل ها برای شبیه سازی رفتار شخصیت های متحرک.
  3. کشیدن تصاویر برای اسکن در برنامه های رایانه ای مختلف .
  4. شرکت در طراحی کمپین های رسانه ای .
  5. ایجاد تصاویر2Dو 3Dبا استفاده از انیمیشن رایانه.

البته این موارد فقط برخی از وظایف شغلی است که ممکن است به عنوان یک طراح انیمیشن با آنها روبرو شوید، در واقع یک طراح انیمیشن وظایف گسترده ای دارد. نکته مهم در شغل طراحی انیمیشن، کار تیمی است و به واسطه اهمیت آن تمامی کسانی که در حرفه طراحی انیمیشن فعالیت می کنند یا قصد ورود به این حرفه را دارند باید از روحیه کار گروهی و تیمی برخوردار باشند.

چگونه یک طراح انیمیشن می شوید؟

برای ورود به این شغل، داشتن علاقه، ذوق هنری، خلاقیت و پشتکار زیاد لازم و ضروری است. داشتن تحصیلات مرتبط نیز بسیار کمک کننده است. فارغ التحصیلان کارشناسی تلویزیون و هنرهای دیجیتال، ارتباط تصویری و کارشناسی ارشد ارتباط تصویری، تصویر متحرک (انیمیشن) و تصویر سازی می توانند وارد این شغل شوند.

البته برخی از انیماتورها تحصیلات دانشگاهی نداشته و از طریق آموزشگاه های موجود، انیمیشن سازی را یاد گرفته اند. ولی عموما کسب علم این حوزه از طریق دانشگاه، در پیشرفت و موفقیت یک انیماتور تاثیر زیادی دارد.

چگونه یک طراح انیمیشن می شوید؟

چگونه انیمیشن بسازیم؟(ادامه مطلب)

اصول مهم طراحی و ساخت انیمیشن

اصول دوازده گانه انیمیشن سازی نخستین بار توسط دو تن از اعضای کمپانی دیزنی، اُلی جانستون (Ollie Johnston) و فرانک توماس (Frank Thomas) به طور رسمی در سال 1981 ارائه گردید. امروزه دیدگاه و طرز فکرِ انیماتورهای دیزنی، اصطلاحا به قواعد ۱۲ گانه انیمیشن سازی درآمده و تبدیل به جزئی جدانشدنی از قواعد ساخت انیمیشن شده است. به عبارت دیگر اصول انیمیشن سازی دیزنی پایه ی همه ی کارهای انیمیشنی را می سازد و با زمینه های مختلف دیگر هم ارتباط دارد. اصول 12 گانه عبارت اند از :

ساخت انیمیشن از مبتدی تا پیشرفته(کلیک کنید)

اصول مهم طراحی و ساخت انیمیشن

1. اصل فشردگی و کشیدگی (Squash and Stretch)

قانون فشردگی و کشیدگی را می توان یکی از مهم ترین قواعد 12 گانه انیمیشن سازی دانست. زیرا، هنگامی که این قاعده در فرآیند انیمیت کردن لحاظ می شود، می توان برای کاراکترهای انیمیشنی شما و اشیاء صحنه حالتی از وزن، اثر جاذبه زمین، جرم و انعطاف را تصور و خیال کرد. به این فکر کنید که یک توپ نرم پلاستیکی وقتی به هوا پرتاب می شود، چگونه رفتار می کند؟ توپ، هنگام بالا رفتن و پائین آمدن کشیده تر می شود و موقعی که محکم به زمین برخورد می کند، فشرده و چلانده خواهد شد. همیشه همین است؟ بستگی به توپـتان دارد!

هنگامی که از این تکنیک استفاده می کنید، خیلی مهم است که حجم شیء را متناسب و یکجور حفظ کنید. به عبارتی دیگر، وقتی شما چیزی را مثل آدامس می کشید، لازم است که نازک تر نشان داده شود؛ بالعکس زمانی که چیزی را می فشارید، باید پهن تر (عریض تر) نمایش داده شود. در یک کلام، Squash and stretch یعنی انعطاف بخشیدن به شکل ها برای مشخص کردن و باور پذیر نمودن ماهیت حرکت.

2. اصل پیش بینی (Anticipation)

فرآیند حرکت شامل سه بخش است: آماده سازی برای انجام حرکت، خود حرکت و پایان انجام آن؛ پیش بینی یعنی مرحله ی اول این فرآیند.

یک نفر را در نظر بگیرید که قصد پرتاب یک توپ بیسبال را دارد. اگر چوب بیسبال را کامل به عقب ببرد، بیننده انتظار دارد که توپ با شدت زیادی پرتاب شود. اگر چوب را فقط کمی به عقب ببرد، پیش بینی بیننده این است که توپ شتاب کمی داشته باشد. پس میزان پیش بینی، تاثیر زیادی روی سرعتِ حرکت توپ خواهد داشت. اگر مخاطب به درستی برای یک حرکت سریع یا آهسته آماده نباشد، صحنه ی موردنظر را از دست می دهد. در نتیجه پیش بینی، نقش اساسی در فرآیند انجام حرکت ایفا می کند.

با استفاده از اصل پیش بینی می توانیم به بیننده اعلام کنیم که حرکت خاصی در حال شکل گرفتن است. برای اجرای این اصل در انیمیشن های دیزنی، انیماتورها دقیقا قبل از حرکت اصلی، روی یک یا دو حرکت کوچک کار می کنند تا به بیننده علامت دهند که قرار است اتفاقی رخ دهد.

3. اصل صحنه پردازی (Staging)

خلاصه گویی در انیمیشن، بسیار شبیه تدوین و ترکیب (composition) در آثار هنری است. منظور از خلاصه گویی این است که شما باید از عنصر حرکت برای هدایت چشمان بیننده استفاده کنید و توجه او را به آن چه در صحنه اهمیت بیشتری دارد، معطوف نمایید. تمرکز را روی مهمترین چیز در صحنه حفظ کنید و حرکات کم اهمیت سایر چیزها را متناسب با آن به حداقل کاهش دهید. در یک کلام، Staging یعنی هیپنوتیزم مخاطب؛ به طوری که اختیار مردمک چشم بیننده با حرکات جهت داده شده در انیمیشن باشد.

4. اصل طراحی پشت سرهم (Straight Staging ahead) و طراحی از حالتی به حالت دیگر (Pose to Pose)

مطابق اصول و قواعد 12 گانه انیمیشن سازی که دیزنی پایه گذاری کرده است، دو راه عمده برای کنترل طراحی های انیمیشن وجود دارد: مستقیم رو به جلو و حالت به حالت. هر کدام از این دو مورد فواید مربوط به خود را دارد و غالبا هر دو با یکدیگر ادغام می شوند. حرکت مستقیم رو به جلو شامل طراحی فریم به فریم از ابتدا تا انتهاست. اگر به دنبال ایجاد حرکات واقعی و روان هستید، حرکت مستقیم رو به جلو بهترین گزینه خواهد بود.

به کمک تکنیک حالت به حالت، شما فریم ابتدایی و پایانی و در برخی موارد چند فریم کلیدی (key frame) میانی را طراحی خواهید کرد. سپس باید بازگردید تا طراحی باقی مانده را کامل کنید. این تکنیک به شما کنترل نسبتا بیشتری در صحنه داده و امکان افزایش بار دراماتیک حرکت را فراهم خواهد ساخت.

5. دنباله ها و عمل هم پوشانی (Follow through and overlapping action)

وقتی یک شیِ متحرک ناگهان متوقف می شود، اجزای مختلف آن با سرعت های متفاوتی از حرکت باز می ایستند. به طور مشابه، همه اجزای یک شی نیز با یک سرعت حرکت نمی کنند. این مطلب، پنجمین اصل از قواعد 12 گانه انیمیشن سازی دیزنی را شکل می دهد.

اگر کاراکتر شما در طول صحنه می دود، سرعت جابجایی بازوها و پاهای او باید با سرعت حرکت سر متفاوت باشد. این عمل، هم پوشانی نام دارد. مشابه همین حالت، وقتی کاراکتر پس از دویدن می ایستد، موهای او همچنان تا چند فریم بعدی به حرکت ادامه می دهد تا ساکن شود. این عمل دنباله است. این دو قاعده، از جمله مهم ترین قواعد 12 گانه انیمیشن سازی دیزنی هستند که شما برای اینکه انیمیشن خود را به واقعیت نزدیک کنید، بسیار کاربردی می باشند.

6. افزایش و کاهش سرعت (Slow in and Slow out)

این اصل در میان اصول انیمیشن سازی دیزنی به این دلیل این طراحی شده است که به حرکات شخصیت ها حالت واقعی تری ببخشد. وقتی شخصیت ها در حال انجام کاری هستند، انیماتورها فریم های بیشتری برای شروع حرکت، فریم های کمتر حین انجام حرکت و دوباره فریم های بیشتر در آخر آن حرکت را طراحی می کنند.

7. قوس (Arc)

بعضی از موارد ۱۲ اصل انیمیشن سازی از قوانین فیزیک تبعیت می کنند. بنابراین هنگام کار بر روی انیمیشن بهتر است به قوانین فیزیک پایبند باشید.

این اصل بیان کننده ی این است که تقریبا همه ی حرکات در واقعیت حالتی مدور یا قوسی شکل دارند. مثلا وقتی که سر می چرخد یا دست حرکت می کند، بر محوری مستقیم حرکت نمی کند بلکه حالتی قوسی شکل دارد.

8. انیمیشن سازی ثانویه (Secondary Action)

عمل ثانوی که یکی از نکات مهم در میان این چند اصل بنیادی انیمیشن سازی است، بیانگر عملی افزوده می باشد تا بعد بیشتری به حرکت اصلی بدهد و آن را طبیعی تر نشان دهد. به عنوان مثال شخصیتی را در نظر بگیرید که در یک اتاق در حال قدم زدن است. قدم زدن عمل اصلی این شخص هست حال اگر هنگام قدم زدن دستش را بر روی سر خود بگذارد این عمل به عنوان عمل ثانویه محسوب می شود.

9. زمان بندی (Timing)

این اصل انیمیشن سازی دیزنی، در ایجاد این توهم که حرکت انجام شده از قوانین فیزیک تبعیت می کند، به ما کمک می کند. انیماتور ها با تنظیم زمان بندی صحنه، حرکت را به وسیله ی فریم های بیشتر آرام تر و روان تر و با تعداد فریم کمتر حرکت را سریع تر نشان می دهند.

10. اغراق (Exaggeration)

اغراق یعنی بزرگنمایی حرکات مشخص به طریقی که با برجسته شدن قسمتی از حرکت، باور پذیری صحنه لطمه نبیند.

11. طراحی حرفه ای (Solid drawing)

این اصل در اصول انیمیشن سازی دیزنی جایگاه بالایی دارد و انیماتور ها را تشویق می کند تا درباره ی این واقعیت به درستی تفکر کنند، اگرچه ممکن است فرم ها به شکل دو بعدی نمایش داده شوند ولی می بایست ظاهری سه بعدی داشته باشند. به عبارت دیگر در تصویر باید اصول حجم، وزن، تعادل و آناتومی رعایت شود.

12. جذابیت (Appeal)

بدون شک همه نوع شخصیتی نباید جذاب باشد ولی این اصل بیانگر این است که انیماتورها باید تصویری بسازند که برای بیننده ها جذاب و جالب باشد. برای جذاب شدن انیمیشن کافی است شخصیت ساده و در عین حال گیرا باشد و ویژگی های آن به خوبی نمایش داده شود تا مخاطب بتواند با آن ارتباط برقرار کند.

کلام آخر

هیچ گاه فراموش نکنید که طراحی انیمیشن ترکیبی کامل از مهارت های فنی و خلاقانه است. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید. ما را در مقالات دیگر دنبال کنید.

مقالات مرتبط

13 Comments

  1. Somebody necessarily help to make seriously posts I might state. That is the first time I frequented your web page and so far? I amazed with the analysis you made to create this actual put up amazing. Great job!

  2. Hello, you used to write great, but the last several posts have been kinda boringK I miss your tremendous writings. Past few posts are just a little out of track! come on!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button