نقاشی و مجسمه سازیهنرهای تجسمی

سبک های نقاشی

نقاشان در طول تاریخ به شیوه های گوناگونی احساسات و تصورات درونی خود را به تصویر کشیده‌اند. تفاوتی نمی‌کند که شما به عنوان یک هنرمند حرفه ای باشید و یا تنها به عنوان یک فرد عادی به هنر علاقه داشته باشید، درک صحیح از انواع سبک های نقاشی و تفاوت های موجود در بین آنها، دانشی است که دیدی گسترده و وسیع را در مورد انواع نقاشی، در اختیار ما می گذارد. ما در این مقاله درباره ده سبک مهم در نقاشی قرار است صحبت کنیم.

10 سبک مهم در نقاشی مدرن

از نظر سبک، نقاشی می تواند در دسته بندی های متعددی قرار گیرد، تعدادی از این دسته بندی ها عبارتند از:

10 سبک مهم در نقاشی

1. رئالیسم (واقع گرایی)

رئالیسم به معنای واقعیت گرایی، تفکری است مبنی بر این اعتقاد که وجود و هستی اشیاء و پدیده ها مستقل از ادراک و حواس بشر است یعنی شیوه ای است که در آن هنرمند باید در نمایش طبیعت( طبیعت بدونِ انسان و با انسان) از هرگونه احساساتی گری خودداری کند.

این سبک را می توان بر اساس انتخاب و نحوه برخورد با سوژه تعریف کرد که تلاشی برای نمایش بصری سوژه به همراه تمامی ویژگی های معمول آن است. رئالیسم در حقیقت، دور شدن از هر رویکردی است که سبب شود یک نقاشی، مصنوعی به نظر برسد. این هنر از پرسپکتیو جهت خلق فضا و عمق به گونه ای استفاده می کند که سوژه به شکلی واقعی نمایان شود. به این ترتیب، سوژه ها در نقاشی های رئالیسم، افرادی معمولی را تشکیل می دهند که مشغول فعالیت روزانه خود در محیطی غیر دراماتیک هستند. این سبک نقاشی را می توان در آثار هنرمندان زیر مشاهده کرد.

 رئالیسم (واقع گرایی)

نقاشان معروف سبک رئالیسم

1. گوستاو کوربه

2. ژان فرانسوا میله

3. انوره دومیه

4. ادوارد مانه

5. ایوان شیشکین

6. ایلیار پین

7. کرامسکوی

2. امپرسیونیسم (برداشت گرایی):

امپرسیونیسم را می توان اولین جنبش مدرن متفاوت در عرصه نقاشی دانست. این جنبش در دهه ۱۸۶۰ در پاریس شکوفا و تاثیر آن در تمام اروپا و سپس در آمریکا نمایان شد. پیشگامان آن هنرمندانی بودند که نمایشگاه های رسمی و دولتی را تحریم کرده بودند و از موسسه های آکادمیک هنری دوری می کردند.

هدف اصلی جنیش امپرسیونیسم ثبت تاثیر گذرا و احساسی یک منظره بود تاثیری که سوژه بر چشم در یک لحظه زودگذر می گذاشت. این عنوان از تابلو نقاشی امپرسیون طلوع آفتاب که بازی نور را در روی آب نشان می داد، اقتباس شده بود.

هدف اصلی امپرسیونیسم دست یافتن به یک طبیعت گرائی تازه بر اساس تجزیه و تحلیل دقیق رنگ ها و والورهای سایه روشن بود. امپرسیونیست ها می خواستند بازی نور برروی اشیاء را نشان دهند، البته در این کار بر نتایج تحقیقات علمی دانشمندانی چون (شورول) تکیه می کردند.

هنرمندان امپرسیونیست برای اولین بار رنگ های تاریک نظیر سیاه را از روی پالت های رنگ خود برداشتند و سایه ها را از ترکیب رنگ شی با رنگ مکمل آن به دست آوردند ( مثلاً وقتی رنگ یک شی زرد بود، آنها سایه آنرا از ترکیب بنفش با زرد درست می کردند).

همچنین برای آنکه بتوانند بازی های نور را نشان دهند مجبور بودند با سرعت بیشتری کار کنند، به همین جهت معمولا سطح تابلوهای آنان بافتی خشن و لکه لکه پیدا می کرد. بعدها شیوه امپرسیونیسم تقریبا بصورت علمی در آمد.

امپرسیونیسم (برداشت گرایی)

نقاشان معروف به سبک امپرسیونیسم:

1. پیر آگوست رنوار

2. کامی پیسارو

3. آلفرد سیسلی

3. اکسپرسیونیسم:

سبک اکسپرسیونیسم یا هیجان نمایی به سبکی شناخته شده است که در آن، ابراز احساسات نمایان می شود. اکسپرسیونیسم و فوویسم تا حدی شبیه به یکدیگر هستند با این تفاوت که بر خلاف فوویسم، اکسپرسیونیسم بر روی رنگ ها تمرکز ندارد. از مشخصه های مورد تمایز در اکسپرسیونیسم می توان به نمایش شکلی ابر گونه و منحنی وار از احساسات انسانی، نمایش ساختمان ها، اشیا و افراد به شکل مواج و اغراق آمیز اشاره کرد.

از معروف ترین آثار اکسپرسیونیسم می توان به تابلو جیغ اثر ادوارد مونک اشاره کرد. هدف این تابلو بیان ترس و وحشت در زندگی روزمره بود که با شکلی خاصی از ضربات قلم مو به تصویر کشیده شده بود.

سبک نقاشی اکسپرسیونیسم

4. کوبیسم:

کوبیسم، این منشا تمام هنرهای آبستره را به سادگی نمی توان تعریف کرد، زیرا کوبیسم نه ازفلسفه خاصی الهام گرفته بود و نه بر نظریه جمال شناختی معینی تکیه می کرد. این شیوه بر اساس این اعتقاد بوجود آمده بود که روش ها و قراردادهای مرسوم هنری و بخصوص ( نقاشی) نادرست و کهنه شده اند، ولذا نسل هنرمندان جوان می باید وسیله بیان تصویری تازه ای کشف یا ابداع کند.

کوبیسم جنبش هنری بود که از جمله پیشگامان آن در سال ۱۹۰۷ باید به پابلو پیکاسو و ژرژ براک اشاره کرد. اثر پل سزان بیشترین تاثیر را بر کوبیسم داشت. هنرمندان کوبیسم، اشیا را از یکدیگر جدا و آنالیز و بار دیگر در شکل هایی انتزاعی آن ها را سرهم بندی می کردند.

در این سبک نقاشی، به جای آن که اشیا در یک پرسپکتیو به تصویر کشیده شوند، برای نمایش اشیا در زمینه های بزرگتر، صفحات هندسی، اشیا را در زوایای گوناگون نمایش می دهند و از این طریق، نمایش معمول اشیا به چالش کشیده می شود. هنرمندان کوبیسم بار دیگر سوژه هایی همچون طبیعت را با ترکیب بندی دو بعدی در آثار خود معرفی کردند.

کوبیسم

برای کسب اطلاعات بیشتر از سبک کوبیسم بر روی لینک کلیک کنید.

5. فوویسم:

فوویسم جمله سبک های نقاشی به شمار می آید که توسط گروهی از نقاشان مدرن در اوایل قرن بیستم بکار گرفته شد. در آثار این نقاشان، تاکید بیشتر بر روی کیفیات سبک نقاشانه (پینترلی) بیش از ارزش های رئال امپرسیونیست بود. در سبک فوویسم اعتقاد بر این بود که رنگ ها و واقعیات فیزیکی باید از یکدیگر جدا شوند. بر این اساس، رنگ ها باید بیانگر احساس نقاش باشند و بنابراین، از رنگ هایی شدید بویژه قرمز استفاده می شد.

باوجود این که فوویسم در سال های ۱۹۰۴ شروع شد اما این جنبش تنها چند سال دوام داشت.

سبک نقاشی فوویسم

از جمله هنرمندان این سبک می توان به این هنرمندان اشاره کرد:

1. آنری ماتیس

2. آندره دورن

6. فرا واقع گرایی یا سوررئالیسم

سورئالیسم سبکی نقاشی مدرن است که تصاویر متنوع را کنار یکدیگر می گذارد تا تاثیر شگفت انگیزی ایجاد کند. تصاویر در این نقاشی اغلب غیر منطقی هستند و خصوصیاتی مانند رویا دارند. نقاشی های سورئالیست به ناخودآگاه اهمیت می دهند.

فرا واقع گرایی یا سوررئالیسم

از نقاش این سبک می توان به این هنرمندان اشاره کرد:

1. سالوادر دالی

2. مکس اِرنست

3. ولنتینو هوگو

4. ژوان میرو

5. تاین

7. مینیمالیسم

مینیمالیسم جنبشی هنری است، همانطور که از اسمش انتظار می رود، مشخصه ی آن سادگی آن است. نقاشی های مینیمالیسم موضوعات نقاشی را تا به اندازه ماهیت آن موضوع ساده می کند. بجای بیان هیجانات زیادی که نشانه ی سبک هیجان نمایی انتزاعی است، هنر مینیمالیسم، تنها چیزی که هنرمند عقیده دارد لازم است را نقاشی می کند.

سبک نقاشی مینیمالیسم

از هنرمندان معروف این سبک می توان یاد کرد از:

1. به برنت نیومن

2. کازیمیر مالویچ

3. پییت ماندرین

4. فرانک استلاس

اگر دوست دارید درباره مینیمالیسم بیشتر بدانید بر روی لینک کلیک کنید.

8. آبستره (انتزاعی)

نقاشی های انتزاعی و آبستره سرشار از رنگ، اشکال و طرح هایی هستند که لزوما شبیه به هیچ چیز نیستند و کمتر به شی مشخصی در دنیای واقعی شباهت دارند.. گرچه می توانند نمایانگر شی ای در دنیای واقعی باشند، اما این اشیا به گونه ای تحریف شده و تغییر شکل داده اما تغییر ماهیت نداده اند. هدف اصلی یک نقاشی رنگ روغن آبستره این است که از کیفیت فرمی برای برتری جستن از بازنمایی فرم هنری استفاده کند. در نگاه اول کشیدن نقاشی های آبستره در نظر بسیاری سهل و ممتنع است در حالی که انرژی و وقت زیادی برای آفرینش آن ها صرف شده است.

هنر انتزاعی به نقاشی ها و مجسمه هایی گفته می شود که اشیایی را به تصویر می کشند که در دنیای واقعی یافت نمی شوند. این نوع از هنر شامل هیاکل، رنگ ها و حتی فرایند خلق اثر هنری نیز می شود. تشخیص هنر آبسترۀ مدرن به دلیل چشم نواز و جذاب بودن آسان است و باعث می شود در میان سایر سبک های هنری متمایز باشد.

انواع متنوعی از سبک های هنر انتزاعی که بوجود آمده اند شامل لیست زیر:

1. اکسپرسیونیسم یا هیجان نمایی انتزاعی

2. زمینه رنگ

3. کوبیسم یا حجم گرایی

4. انتزاع تَغَزُلی

9. سبک نقاشی پاپ آرت

معنای واژه پاپ آرت مخفف (popular art) هنر مردمی یا هنر عامه است. این اصطلاح را لورنس الووی منتقد انگلیسی برای توصیف جنبشی هنری که در اواخر دهه ۱۹۵۰ تا اوایل دهه۱۹۷۰ در بریتانیا و امریکا شکل گرفت، ابداع کرد. این جنبش هنری به مفهوم مصرف گرایی و بر فرهنگ عامه مبتنی است. هنر پاپ یکی از جنبشهای اصلی قرن بیستم بود. دستمایهء اصلی هنرمندان این سبک فرهنگ مردمی، تولیدات انبوه، تبلیغات محیطی یا تلویزیونی، بسته بندی ها و درکل هر آنچه مردم بیشتر می دیدند از چیدمان ۱۰۰ قوطی کنسرو سوپ گرفته تا سریوگرافی پرترهء مونالیزا. این سبک را می توان یک سبک روشنفکرانه با نگاهی انتقادی به مصرف گرایی به خصوص در آمریکا دانست. پائولوزی و هامیلتون در انگلستان و ژاسپر جانز و ورشن برگ در آمریکا از بنیانگذاران این شیوه هستند.

10. دادائیسم

از دیگر جنبش های هنری که سبب بوجود آمدن نوعی دیگر از سبک های نقاشی شد می توان به دادائیسم اشاره کرد که در جنگ جهانی اول شکل گرفت. شکل گیری این جنبش، پاسخی منفی به ارزش های اجتماعی سنتی و شیوه های مرسوم هنری آن زمان بود. هنرمندان دادا تلاش می کردند که با شوکه کردن مردم به خودآگاهی، رسوم پذیرفته شده و سرکوبگر دستور و منطق را نمایان کنند.

برای آشنایی با طراحان گرافیک و چیستی آن بر روی لینک کلیک کنید.

از معروف ترین هنرمندان در این سبک:

1. ژان آرپ

2. تریستان تزارا

3. هانا هاچ

4. هوگو بال

5. من ری

6. رائول هوسمان

سبک های دیگر نقاشی

1. پست-امپرسیونیسم

2. نئوامپرسیونیسم

3. اکپرسیونیسم انتزاعی

4. فوتوریسم

5. ورتیسیسم

6. رومانتیسیسم

7. پرسیژنیسم

8. گرافیتی

9. باربیزون

10. فتورئالیسم

11. تونالیسم

12. باروك

13. استاکیسم

14. كنستراكتیویسم

15. روکوکو

16. مینیاتور ایرانی

17. مینیاتور عثمانی

18. مدرنیسم (نوگرایی)

19. هنر ابتدایی

20. پست مدرنیسم (فرا نوین)

21. آوانگارد

22. ساختار گرایی

23. کتاره سخت

24. پوینتولیسم

25. آبستره اکسپرسیونیسم

26. سمبولیسم و آرنوو

27. نئوکلا سی سیسم

28. منریسم

29. کلا سیسیسم

سخن آخر

ما در این مقاله درباره ده سبک مهم در نقاشی(رئالیسم، دادائیسم، پاپ آرت، فوویسم و…) صحبت کردیم. امیدوارم از خواندن این مقاله لذت برده باشید شما خوانندگان عزیز می توانید مقاله تکنیک های نقاشی ما را در مجله دیپیا مطالعه کنید.

مقالات مرتبط

2 Comments

  1. Great blog! Do you have any hints for aspiring writers?
    I’m planning to start my own website soon but I’m a little lost on everything.
    Would you propose starting with a free platform like
    Wordpress or go for a paid option? There are so many choices
    out there that I’m totally confused .. Any suggestions?

    Thanks a lot!

    Review my web-site – vpn coupon code 2024

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Check Also
Close
Back to top button