نقاشی و مجسمه سازیهنرهای تجسمی

رنگ شناسی

رنگ پدیده و موهبت شگفت انگیز و شکوهمند هستی است و به زندگی انسان احساس و اشتیاق می بخشد. اینکه ما بتوانیم تمامی رنگ ها را درست تشخیص داده و بشناسیم و بدانیم که هر رنگی در کجا جا داشته و چه کاربردی دارد و یا اینکه از ترکیب رنگ های مختلف چه رنگی به وجود می آید و چه مفاهیمی را می توانیم با رنگ ها القا کنیم و یا در چه جاهایی می توانیم از چه رنگ هایی استفاده کنیم. ما در این مقاله نگاهی جامع به مبحث رنگ شناسی می اندازیم.

رنگ شناسی چیست؟

تمامی رنگ ها زنده هستند و روح دارند. رنگها مثل کلمه ها گویا هستند و سخن می گویند. یوهان ایتن، اولین فردی بود که درباره ی عناصر رنگ ها اظهار نظر کرد. ایتن میگوید کسی که دوست دارد استاد رنگ شناسی شود، باید ابتدا هر رنگ را در ترکیب رنگ دیگر در نظر گرفته و آن را احساس کند و نهایتا آن را تجربه کند. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد چرخه رنگ مطالب جالب و مفیدی برایتان شرح دهیم.

شما میتوانید کتاب هنر رنگ یوهان ایتن را از سایت دیجی کالا تهیه کنید.

فیزیکدانی بنام یونگ رنگ های موجود در نور را با هم ترکیب کرد و به نور سفید رسید. یونگ پی برد با ترکیب سه رنگ : آبی، قرم، سبز نیز می توان به رنگ سفید رسید. از سوی دیگر با ترکیب این سه رنگ به صورت دو به دو سه رنگ دیگر نیز به دست می آید که عبارتند از : قرمز (ماژنتا) آبی (سایان) و زرد.

 

در واقع رنگ همان نور ونور نیز همان رنگ است. تمامی اشیا این خاصیت را دارند که وقتی در برابر نور قرار می گیرند.

رنگ شناسی چیست؟

منابع رنگ

منابع رنگ را به دو قسمت زیر می توان تقسیم بندی كرد:

1. رنگ منبع نور

2. رنگ سوژه (شیء)

3. رنگ منبع نورتوسعه یافته به وسیله یك منبع نوری می باشد. خورشید، چراغ الكتریكی، نور آتش یا روشنائی حاصله از هر منبع خود یك رنگ منبع نور محسوب می شود.

4. رنگ سوژه (شیء) وقتی نور سفید به یك شی می تابد، یا منعكس می شود یا جذب می گردد، و یا از آن عبور می كند. بنابراین نور منعكس شده و تاثیر آن در چشم انسان رنگ سوژه را نمایان می سازد.

رنگ های اصلی کدامند؟

رنگ های اصلی عبارتند از:

1. قرمز

2. آبی

3. زرد

رنگ قرمز به تدریج با روشن تر شده به وسیله ترکیب با زرد و عبور از نارنجی و پرتقالی بالاخره به زرد نزدیک می شود و رنگ زرد نیز به همین ترتیب با پذیرش پله به پله رنگ آبی و ایجاد طیفی از سبز و زنگاری به آبی نزدیک می شود و با همین روش رنگ آبی را قبول رنگ قرمز و ایجاد طیفی از کاربنی و بنفش بار دیگر به قرمز نزدیک می شود.

چرخه رنگ چیست؟

چرخه رنگ ها بر اساس رنگ های رنگین کمان تنظیم شده است: قرمز، نارنجی، زرد، سبز، آبی و بنفش. با قرار دادن این طیف ها در حول یک دایره ترکیب جدید، ولی در چرخه رنگ ها یافت می شود. با استفاده از این چرخه رنگ فهمیدن ارتباط بین رنگ های مختلف آسان تر خواهد شد.

چرخه رنگ چیست؟

 

فیزیک رنگ در چرخه رنگ

در سال 1676، اسحاق نیوتن با استفاده از منشور مثلثی، نور سفید و بیرنگ خورشید را به طیف وسیعی از رنگها تجزیه کرد، این طیف به جز رنگ سرخابی تمامی رنگ ها را شامل می شود. اینکه نیوتن، دانشمند قدیمی، چگونه آزمایشش را انجام داد خیلی برای ما مهم نیست چون وارد بحث فیزیک می شود و ما را از مبحث نقاشی دور می کند. اما به طور مختصر می توانیم بگوییم که نور خورشید بعد از عبور از شکاف باریک، بر منشور می تابد و نور سفید به رنگ های مختلف طیف تجزیه می شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه چرخه رنگ بر روی لینک کلیلک کیند.

رنگ های گرم کدام اند؟

رنگ گرم، طیفی از رنگ ها است که انسان با نگاه کردن به این رنگ ها احساس گرما می کند و به نوعی نشان دهنده تابستان و گرمای روزهای تابستانی است. این دسته از رنگ ها به راحتی قابل مشاهده هستند و موجب جلب توجه می شوند. رنگهای گرم قرمز، صورتی، زرد، طلایی و نارنجی که نشان دهنده احساسات مختلف از خوش بینی محض گرفته تا خشونت شدید هستند این رنگها می توانند حالات روحی مختلفی همچون هیجان یا خشم به انسان ببخشند.

1. رنگ قرمز

قرمز رنگ پرشوری است. رنگ قلب و رنگ زبانه های آتش. قرمز نگاه را به خود می کشاند و به گردش خون سرعت می بخشد. اگر قرمز را با سفید ترکیب کنیم رنگ صورتی خواهیم داشت که رنگ احساس و نگ شعر است و اگر به میزان معینی با مشکی مخلوط کنیم، رنگ خرمایی اشرافی ویژه ای خواهیم داشت.

2. رنگ بنفش

بنفش در درون خود جوهر اندوه و خودگرایی دارد. در چین کهن، بنفش رنگ لباس عزاداران بوده است. بنفش رنگ ناباوری، تردید و نفاق است. ظاهری زیبا و گیرا دارد و درونی غمناک و عقده ای. بنفش و قهوه ای هر دو رنگ های پاییزی هستند. طعم بنفش طعم گس دارد.

3. رنگ نارنجی

نارنجی رنگ جوانی و شادابی است. آمیخته با کمی سفید، رنگ بلوغ زنانه و آمیخته با اندکی سیاه بلوغ مردانه را می نمایاند. رنگ سنین 9 تا 16 سال است. هیجان نارنجی از زرد کمتر است و اعتدال آن بیشتر نارنجی مکمل متضاد بنفش است.

4. رنگ زرد

زرد رنگ اخطار ، توجه و نیز شادمانی است. رنگ آفتاب و گل نرگس است. اما درخشندگی بیش از حد آن موجب خستگی می شود. اگر دیوار آپارتمانی را با زرد پر رنگ بپوشانید، فضایی بسیار سنگین به وجود می آید. اما اگر آن را تا 50% روشن کنید، لیمویی جذابی به دست می آورید که روح بخش و صبح گونه است.

 

اگر میخواهید یادبگیرید که چگونه خانه خود را با رنگ های گرم مزین کنید بر روی لینک کلیک کنید.

برای آشنایی با رنگ بندی در تابستان به ادامه مطلب مراجعه کنید.

 

رنگ های سرد کدام اند؟

رنگهای سرد خاصیت آرامش بخشی دارند. این رنگها ضربان قلب را کم کرده، ماهیچه ها را آرام و درجه حرارت بدن را کاهش می دهند و حس سردی را در فرد به وجود می آورند. در طیف رنگهای سرد انواع آبی وجود دارد.

رنگ هایی، احساس آرامش، تازگی، طراوات، امنیت و سکون را به همراه دارند. به طور کلی رنگ های سرد به رنگ هایی گفته می شود که به نوعی نشان دهنده زمستان و سرما هستند، و همچین حسی را درون انسان ایجاد می کنند. این رنگ ها باعث آرامش در خانه می شوند، همچنین این نوع رنگ سبب ایجاد تمرکز شده و عمق و فاصله را نشان می دهند. رنگهای آبی، سبز، فیروزه ای، نقره ای، مشکی و سفید جزو رنگ های سرد محسوب می شود.

1. رنگ آبی

رنگی آرام و درون گرا است. رنگ آبی در هنر کهن به منزله رنگ فضایی و الهی تعبیر و به کار رفته است. متمرکز شدن در آبی سبب تمرکز فکر و اندیشه می گردد بویژه اگر آبی شکل دایره ای داشته باشد، سبب ذخیره نیروها در مرکز خود می گردد. آبی مکمل متضاد زرد است. آبی رنگی است مطیع و سازشگر. آبی تیره در یک مستطیل کشیده به آبی روشن می گراید در یک مستطیل عمودی به سبز گرایش پیدا می کند.

2. رنگ سبز

این رنگ تعادل، تفکر، آرامش و میانه است. سبز رنگ صبر است و شکیبایی، رنگ پایداری است. سبز روشن بهار و باروری را تداعی می کند و سبز پررنگ زنگار گرفتگی ، مالیخولیا واز هوش رفتگی را منتقل می کند. سبز سیر و نزدیک به یشمی سکوت عمیق یک جنگل انبوه کاج را به یاد می آورد. سبز تیره فام و رگه های زرین، ترکیبی آرمانی برای زیبایی آرامنده و آساینده است.

3. رنگ سفید

سفید سمبل پاکی ، پاک دامنی ، بی گناهی و صلح است. همچنین نشانه ای است برای مراکز بهداشتی ، بیمارستانها و زمستان. سفید رنگی است دوگانه: می تواند رنگ یک سرویس بسیار با ارزش چینی باشد و یا رنگ ظرف کاغذی یک بار مصرف . قدرت سفید را به عنوان یک رنگ کمکی دست کم نگیرید.

همانطور که گفته شد رنگ های سرد باعث آرامش بخشی می شود. شما خوانندگان عزیز اگر دوست دارید بدانید چگونه خانه خود رابا رنگ های سرد تزیین کنید بر روی لینک کلیک کنید.

رنگ‌های گرم و سرد

 

کاربرد رنگ ها در طراحی داخلی

روان شناسی رنگ ها می تواند فاکتور مهمی هم در فضای داخلی و هم در فضای خارجی خانه ها به شمار رود. به عنوان مثال اگر قصد فروش خانه خود را دارید یکی از بهترین کارهایی که می توانید برای جذب مشتری بیشتری انجام دهید رنگ کردن است. رنگ سفید یکی از گزینه هایی است که با انتخاب آن می توانید امید بیشتری به سریع تر فروش رفتن خانه خود داشته باشید.

در داخل خانه رنگ های روشن و خنثی اتاق را روشن تر و بزرگ تر جلوه می دهند و مثل همیشه سفید جزء اولین گزینه هاست. مشاهده رنگ های مختلف در خانه و تأثیر آنها بر روی حالات فردی پیش از انتخاب رنگ برای فضای داخلی خانه حتماً به مبحث روان شناسی رنگ ها توجه داشته باشید. با این کار هم حالت های روانی ساکنین خانه تعدیل می گردد و هم هر کس وارد خانه شما می شود احساس صمیمیت بالاتری را از جانب شما دریافت می کند.

بهترین گزینه های رنگ اتاق های خانه

1. قرمز:

مشاهده قرمز فشار خون و ضربان قلب را بالا می برد. در عین حال اشتها را نیز زیاد می کند. اگر دقت کرده باشید می بینید که در بسیاری از رستورانها از این رنگ استفاده می کنند. بنا براین بهترین گزینه برای رنگ کردن اتاق غذاخوری است.مراقب ترکیب رنگی قرمز و سایه روشن های آن باشید. قرمز کمرنگ معمولاً واکنش ها منفی را در افراد ایجاد می کند، و تابلوهای اخطار هم این رنگی هستند. پس سعی کنید تا جایی که می توانید از قرمز پر رنگ استفاده کنید.

2. نارنجی:
خصوصیاتی شبیه قرمز دارد اما در عین حال حس گرما و صمیمت ایجاد می کند. می توانید در اتاق نشیمن و جایی که افراد خانواده دور هم جمع می شوند از آن استفاده کنید.

3. زرد:
آفتابی و روشن و می تواند در اتاق های خانوادگی مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین برای پر نور جلوه دادن فضاهای کم نور مثل راهرو و کوریدور نیز مناسب است.

4. آبی:
رنگ آرامبخش، تسکین دهنده، ریلکس کننده. به همین دلیل پزشکان سعی می کنند در مطب خود از این رنگ بیشتر استفاده کنند. بهتر است در اتاق خواب و سرویس بهداشتی حمام و دستشویی مورد استفاده قرار بگیرد. از آنجایی که جلوی اشتها را می گیرد، برای اتاق غذاخوری مناسب نیست.

5. سبز:
رنگ چند منظوره: هم می تواند گرما و حرارت ایجاد کند هم آرامش و خوشی. سبز همان احساسات آبی را در بر دارد با این تفاوت که قدری گرم تر و انعطاف پذیرتر است. باز هم اگر دقت کرده باشید می بینید که در اتاق عمل از این رنگ استفاده می کنند. سبز کمرنگ برای اتاق خواب و نشیمن مناسب است و ترکیب های پر رنگ تر برای آشپزخانه و غذاخوری خوب است. این رنگ در ارتباط با غذا و سلامتی هم هست.

6. بنفش:
کسانی که طرفدار این رنگ هستند می توانند از آن در اتاق مطالعه و غذا خوری استفاده کنند. والدین می توانند فضای بازی بچه هایی که این رنگ را دوست دارند استفاده کنند.

سخن آخر

ما در این مقاله درباره درباره رنگ، چرخه رنگ، رنگ های گرم و سرد و کاربرد رنگ درطراحی داخلی و خارجی صحبت کرده ایم همچنین شما خوانندگان عزیز می توانید با مراجع به مقاله هنر نقاشی سایت دیپیا اطلاعات خود را در زمینه نقاشی بالا ببرید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Check Also
Close
Back to top button