انواع بازاریابیتبلیغات و بازاریابی

بازاریابی اینترنتی

استفاده از اینترنت طی یک دهه گذشته بیش از دو برابر شده است و این تغییر بر نحوه خرید مردم و تعامل با مشاغل نیز تأثیر گسترده ای داشته است. در واقع نحوه خرید مردم تغییر کرده است و بازاریابی آفلاین یا سنتی به اندازه گذشته مؤثر نیست. بازاریابی دیجیتالی یا اینترنتی مانند هر نوع بازاریابی دیگری راهی برای ارتباط با مشتری و مشتریان بالقوه شما می باشد. اما تفاوت اصلی این است که شما به صورت آنلاین به آن مشتریان متصل بوده و تأثیر می پذیرید.

بنابراین با توجه به گسترش فضای وب و استفاده مردم از دنیای اینترنت، کسب وکارها و تجارت های مختلف لازم است تا از انواع بازاریابی دیجیتال یا اینترنتی جهت گسترش برند خود استفاده کنند تا از این طریق کاربران بسیاری را با محصول و خدمت خود آشنا نمایند، و در نتیجه با جذب و حفظ مشتریان وفادار به خود فروش خود را افزایش داده و به سودآوری هر چه بیشتر دست یابند.

از این رو با همراه باشید تا در این مقاله اطلاعاتی درباره بازاریابی دیجیتال، استراتژی های آن و نحوه شروع و انجام این نوع از بازاریابی را در اختیارتان قرار دهیم.

بازاریابی دیجیتال یا اینترنتی چیست؟

اصولا بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال به هرگونه تلاش یا دارایی در بازاریابی آنلاین اشاره دارد. بازاریابی ایمیلی، تبلیغات با هر کلیک یا تبلیغات کلیکی، بازاریابی در رسانه های اجتماعی و حتی وبلاگ نویسی همگی نمونه های عالی از بازاریابی دیجیتال هستند. این بازاریابی به معرفی افراد به شرکت شما کمک می کنند و آنها را ترغیب به خرید از شما می نمایند.

به عبارت دیگر بازاریابی آنلاین، استفاده از کانال های مبتنی بر وب است تا بتوانید یک پیام در مورد برند، محصولات و یا خدمات خود به مشتریان بالقوه برسانید. هدف این است که وقتی کاربر در حال مطالعه، خرید، جستجو کردن، گپ وگفت در شبکه های اجتماعی و در فضای اینترنت است، با کمک بازاریابی آنلاین توجه او را به خود جلب کنید و بازدیدکننده ی وب سایت خود را به مشتری تبدیل کنید.

بازاریابی دیجیتال یا اینترنتی چیست؟

تفاوت بازاریابی آنلاین و سنتی

بازاریابی آنلاین با بازاریابی سنتی تفاوت های اساسی دارد. در واقع بازاریابی سنتی در بیشتر مواقع از بازاریابی برونگرا استفاده می کند؛ در صورتی که بازاریابی آنلاین در اکثریت مواقع زیر مجموعه ی بازاریابی درونگرا قرار می گیرد. پیش از اینکه تا این میزان استفاده از بازاریابی آنلاین همه گیر شود، بسیاری از کسب وکارها از بازاریابی سنتی از قبیل چاپ بروشور، تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، بیلبورد و استفاده می کردند. جالب است که با این همه گسترش تکنولوژی، همچنان کسب وکارهای زیادی از این نوع شیوه های بازاریابی استفاده و بسیاری از بودجه ی خود را صرف تبلیغات سنتی می کنند.

برای آشنایی با انواع بازاریابی بر روی لینک کلیک کنید.

مزایا و معایب بازاریابی آنلاین

مزایا:

  • کم ریسک بودن
  • کم بودن هزینه ها
  • امکان نتیجه گرفتن سریع از کار؛ هم برای بازاریاب و هم کاربر
  • امکان اندازه گیری و جمع آوری داده ها
  • فراهم بودن شرایط تعامل
  • امکان شخصی سازی
  • به راحتی در معرض دید بودن
  • دسترسی بی حد و مرز جهانی

معایب:

  • وابستگی به تکنولوژی
  • مشکلات مربوط به امنیت و حریم خصوصی
  • هزینه های نگهداری به دلیل تحول مداوم ابزار کار
  • لزوم شفافیت در قیمت گذاری و افزایش رقابت در خصوص قیمت ها
  • وجود رقابت جهانی

استراتژی های بازاریابی دیجیتال

استراتژی های بازاریابی دیجیتال به طور مداوم در حال تحول هستند، اما در ادامه برخی از استراتژی هایی را که اکثر مشاغل از آنها استفاده می کنند،ذکر می کنیم:

استراتژی های بازاریابی دیجیتال

انواع استراتژی بازاریابی دیجیتال

1- تبلیغات با هر کلیک یا تبلیغات کلیکی

تبلیغات پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) در واقع یک اصطلاح گسترده است که شامل هر نوع بازاریابی دیجیتال می شود. که در آن باید به ازای هر کاربری که روی یک تبلیغ شما کلیک می کند، هزینه ای بپردازید. به عنوان مثال، Google AdWords نوعی تبلیغات PPC به نام تبلیغات جستجوی پولی است. یا تبلیغات فیس بوک شکل دیگری از تبلیغات PPC است به نام تبلیغات رسانه ای اجتماعی پرداخت شده .

بازاریابی پرداخت به ازای هر کلیک با دو گونهٔ مختلف از تبلیغات به کار گرفته می شود: تبلیغات وابسته به جستجو و تبلیغات نمایشی یا تبلیغات همسان .

در تبلیغات وابسته به جستجو این امکان را خواهید داشت تا تبلیغات در گوگل داشته باشید تا متن های تبلیغاتی خود را در معرض دید کاربرانی بگذارید که با استفاده از کلمات کلیدی مورد انتخاب شما اقدام به جستجو می کنند. برای نمونه اگر کاربران به دنبال خرید بلیط هواپیما باشند و شرکت شما کمپین تبلیغاتی ای به منظور فروش بلیط راه انداخته باشد، پس از وارد کردن عبارت جستجو، بسته به قیمت کلیکی که انتخاب کرده اید، نخستین وب سایت به نمایش در آمده برای آن ها متعلق به تبلیغ شما خواهد بود.

سایر پلتفرم های تبلیغاتی همگی مربوط به تبلیغات نمایشی یا همسان هستند: مثل بسیاری از شبکه های اجتماعی یا پلتفرم هایی که تبلیغات نمایشی را در سایت های پربازدید قرار می دهند. با استفاده از تبلیغات نمایشی می توانید تبلیغات خود را در معرض دید کاربرانی بگذارید که در اینترنت در حال گشت زنی هستند. این نوع از تبلیغات در جاهای مختلفی به نمایش درمی آیند.

2- بازاریابی موتور جست وجو یا بهینه سازی موتور جستجو (SEO)

اگر نمی خواهید برای نمایش وب سایت خود در جست و جو یا همان سرچ ها هزینه پرداخت کنید، می توانید از صفحات یا پست های وبلاگ در سایت خود به صورت ارگانیک نیز استفاده کنید و از بهینه سازی موتور جستجو (SEO) استفاده کنید. در اینجا لازم نیست که برای هر کلیک مستقیم هزینه ای پرداخت کنید، اما گرفتن یک صفحه برای رتبه بندی معمولا زمان و تلاش زیادی را می طلبد.

در واقع بازاریابی موتور جستجو به هر فعالیت مرتبط با بازاریابی اطلاق می شود که به منظور دسترسی بیشتر و راحت تر کاربران به وب سایت کسب وکاری بخصوص به هنگام جستجو در پلتفرم هایی چون گوگل انجام می گیرند. بهینه سازی موتور جستجو (یا همان سئو) و پلتفرم های جستجوی هزینه بری چون گوگل ادوردز هر دو به عنوان بخش هایی بسیار مهم و اساسی (و البته مجزا از هم) از بازاریابی موتور جستجو شناخته می شوند. امروزه دیدن آموزش بهینه سازی سایت برای هر وبمستری بسیار حیاتی است.

شما با به کارگیری سئو، وب سایتی درست می کنید که به منظور داشتن رتبه ای خوب در میان سایر سایت ها در موتورهای جستجو طراحی شده باشد. سئو که استفاده از آن رایگان است (ولی پیاده سازی آن رایگان نیست)، به شما کمک می کند تا بدون نیاز پرداخت هزینه به موتورهای جستجو، کاربران آن ها وب سایت شما را در جستجوهای شان ببینند.

3- بازاریابی شبکه های اجتماعی

اکثر سیستم عامل های رسانه های اجتماعی مانند فیس بوک، اینستاگرام، توییتر، لینکدین، پینترست و اسنپ چت به شما امکان می دهند تبلیغات خود را در سایت آنها اجرا کنید. تبلیغات در رسانه های اجتماعی پرداخت شده برای ایجاد آگاهی با مخاطبان بسیار مناسب است که ممکن است از وجود تجارت، محصول یا خدمات شما آگاه باشند.

در واقع بازاریابی شبکه های اجتماعی، هم شامل بازاریابی ارگانیک (بدون پرداخت هزینه) می شود و هم شامل تبلیغات هزینه بر که دستهٔ دوم به وسیلهٔ برنامه های تبلیغاتی پرداخت به ازای کلیک همسان پلتفرم مورد نظر صورت می گیرد و اغلب در ایران کاربرد چندانی ندارد هم به دلیل گرانی دلار و هم به دلیل تحریم ها و هم عدم نمایش به مخاطبان ایرانی . اغلب، هدف از راه اندازی کمپین های بازاریابی در شبکه های اجتماعی، معرفی بیشتر و بهتر برند و برقراری روابط مؤثر با مشتری ها است.

4- بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یکی دیگر از اصطلاحات گسترده بازاریابی دیجیتال است. بازاریابی محتوا شامل هرگونه تلاش دیجیتال مارکتینگ است که از دارایی های محتوا (پست های وبلاگ ، اینفوگرافی ، کتاب های الکترونیکی ، فیلم ها و غیره) برای ایجاد آگاهی از مارک یا ایجاد کلیک، هدایت یا فروش استفاده می کند.

در واقع بازاریابی محتوا به فعالیت هایی اشاره دارد که طی آن ها محتوایی به منظور جذب مشتری های راغب و جلب اعتماد کاربران در اینترنت منتشر می شود.

پیش از شروع بازاریابی محتوا باید اهداف مورد نظر خود را مشخص کرده باشید؛ به علاوه محتوای منتشر شده باید در هماهنگی با فعالیت های مرتبط با بهینه سازی موتور جستجو باشد. زمانی که برنامه انتشار محتوا را طرح ریزی می کنید، به خاطر داشته باشید که محتوا باید به طور منظم منتشر شود؛ در غیر این صورت به نتایج مطلوب نخواهید رسید. مطلب بازاریابی محتوایی چیست به شما کمک می کند تا بدانید چه مواقعی سراغ سفارش تولید محتوا بروید و چه زمانی خودتان شروع به مثلاً تولید محتوا فروشگاه اینترنتی کنید.

5- بازاریابی ایمیلی

بازاریابی نامه الکترونیکی یا ایمیلی قدیمی ترین شکل بازاریابی آنلاین است و هنوز هم قوی است. بیشتر بازاریاب های دیجیتال از مارکتینگ الکترونیکی برای تبلیغ معاملات ویژه، برجسته کردن محتوا (اغلب به عنوان بخشی از بازاریابی محتوا) یا تبلیغ یک رویداد استفاده می کنند.

در واقع در بازاریابی ایمیلی سعی بر آن است تا با ارسال ایمیل با مشتری ها ارتباط برقرار شود و به این صورت تعداد مشتری های راغب و میزان فروش را افزایش داد. در بازاریابی ایمیل، همانند شبکه های اجتماعی، هدف، قرار دادن محصولات در معرض دید کاربران است تا به این وسیله شما و کسب وکارتان را فراموش نکنند، اما بر خلاف شبکه های اجتماعی، صاحبان مشاغل به هنگام استفاده از ایمیل، دستشان در استفاده از تکنیک های مرتبط با فروش بازتر است، چراکه در قالب ایمیل می توان پیشنهادهای فروش مختلف، اعلان فروش محصولات، فراخوان برای اقدام و دیگر مسائل این چنینی را لحاظ کرد.

چه به هنگام خرید کردن مشتری ها و چه پیش از انجام فرایند خرید توسط آن ها باید برای ارسال ایمیل به آن ها اقداماتی را در نظر داشت.

همانطور که در بالا مشاهده می کنید، روشه ای مختلف زیادی برای بازاریابی مشاغل به صورت آنلاین وجود دارد، به همین دلیل بسیاری از مشاغل یا آژانس ها را برای مدیریت تلاش های دیجیتال مارکتینگ خود استخدام می کنند یا هزینه تیم بازاریابی درون خانه و نرم افزار اتوماسیون بازاریابی را می پردازند.

چگونه بازاریابی دیجیتالی یا اینترنتی را آغاز کنیم؟

برای شروع فعالیت های مرتبط با بازاریابی اینترنتی، نخستین کاری که باید انجام دهید راه اندازی وب سایتی خوش ساخت و حرفه ای است. به خدمت گرفتن فردی متخصص برای انجام این کار می تواند بسیار سودمند باشد (اگر توان پرداخت هزینه اش را داشته باشید)، چراکه آن ها با استفاده از تجربهٔ خود می توانند وب سایت را به گونه ای طراحی کنند که توجه افراد را جلب کند و نرخ تبدیل بالایی داشته باشد.

بهتر است زمانی که وب سایت مراحل ساخت را طی می کند و برنامهٔ اولیهٔ آن نوشته می شود، تحقیقات گسترده ای در زمینهٔ کلمات کلیدی انجام دهید. کلمات کلیدی ای که انتخاب می کنید، در رتبهٔ نهایی شما در موتورهای جستجو تأثیر بسزایی خواهد داشت، بنابراین طرح ریزی برنامه ای کارآمد برای کلمات کلیدی یکی از مهمترین فعالیت هایی است که به هنگام شروع کار بازاریابی اینترنتی باید انجام دهید.

زمانی که بازدید از وب سایت شما آغاز می شود، حتما فرمی در قسمتی از صفحه اصلی وب سایت قرار دهید که امکان دریافت ایمیل بازدیدکنندگان به وسیله آن وجود داشته باشد. به علاوه ایمیل های خوشامدگویی ارسال خودکاری هم از قبل آماده کرده باشید که در اسرع وقت بتوانید با بازدیدکنندگان ارتباط برقرار کنید. پس از آنکه کار طراحی و راه اندازی وب سایت به پایان رسید، برای بیشتر کسب وکارها مرحله بعدی کار، طرح ریزی برنامه ای برای حضور مؤثر در شبکه های اجتماعی خواهد بود. هر کسب وکاری باید دارای صفحه اینستاگرام یا تلگرام یا توئیتری باشد که حاوی اطلاعاتی جامع و مفید درباره حوزه کاریش باشد. بسته به ویژگی های مخاطبان، می توان حساب های کاربری ای هم در دیگر شبکه های اجتماعی مهم از جمله لینکداین، آپارات، فیسبوک و پینترست و درست کرد.

کمی زمان می برد تا نتیجه مطلوب از فعالیت های انجام گرفته در شبکه های اجتماعی حاصل شود و برای این منظور باید مرتباً مطالب قرار گرفته در این شبکه ها را به روز کرد و مورد بررسی قرار داد، اما نتیجه حاصل شده ارزش این تلاش و زحمت را دارد و فعالیت در شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از بهترین روش ها برای تشکیل انجمن اینترنتی مرتبط با هر کسب وکاری شناخته می شود. پس از به پایان رسیدن کار ساخت حساب کاربری در شبکه های اجتماعی مد نظر، می توانید به صلاح دید خود از دیگر انواع فعالیت های مرتبط با بازاریابی اینترنتی استفاده کنید. بازاریابی پرداخت به ازای کلیک (چه در تبلیغات شبکه های اجتماعی باشد، چه در تبلیغات وابسته به جستجو و چه تبلیغات بنری ) به شما کمک می کند تا در کوتاه ترین زمان، به شکلی کارآمد به مخاطبان خود دسترسی پیدا کنید و اگر بخواهید دیگران را از تجربه و تخصص خود آگاه کنید، استفاده از فعالیت های مرتبط با بازاریابی محتوا هم ایده بسیار خوبی است.

انواع استراتژی بازاریابی دیجیتال

اما باید بدانید که برای آغاز بازاریابی دیجیتالی یا اینترنتی علاوه بر اینکه کدام استراتژی بازاریابی دیجیتال را انتخاب می کنید، باید قبل از شروع بازاریابی دیجیتال به چند سوال مهم پاسخ دهید:

  • برای شروع بازاریابی دیجتالی چقدر می خواهید هزینه کنید؟

برای اینکه بفهمید برای بازاریابی دیجیتال خود قصد دارید چه مقدارهزینه کنید، باید ابتدا اهداف خود را روشن کنید. فعالیت های بازاریابی اینترنتی می تواند هزینه زیادی به همراه داشته باشد، اما خوشبختانه امکان سازگار کردن هزینه ها با تمامی بودجه های منظور شده برای بازاریابی وجود دارد. پیش از هر چیز باید بخشی از سرمایه خود را به منظور پرداخت هزینه سالانه هاست و دامین وب سایت کنار بگذارید تا از کارکرد مؤثر مهمترین بخش بازاریابی اینترنتی خود کسب اطمینان کنید.

فعالیت در شبکه های اجتماعی به خودی خود رایگان است و اگر وظیفه تولید و مدیریت محتوای مورد نیاز را به شخص دیگری نسپارید، آن هم هزینه ای نخواهد داشت. تعدادی از پلتفرم های بازاریابی ایمیل موجود، برای صد یا هزار مشترک ابتدایی شما هزینه ای در نظر نمی گیرند و با استفاده از این پلتفرم ها می توان پس از افزایش نسبی درآمد، اقدام به پرداخت هزینه برای این بخش کرد. به علاوه ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی رایگانی چون گوگل پلنر (Google Keyword Planner) هم وجود دارند که با استفاده از آن ها می توانید بدون پرداخت هزینه وب سایت خود را بهینه سازی کنید و می تواند انتخاب ایده آلی برای شروع کار باشد.

از بخش های یاد شده که بگذریم، تعدادی فعالیت دیگر وجود دارد که توصیه می شود از همان ابتدای کار بخشی از سرمایه خود را صرف هزینه های مرتبط با آن ها کنید. این فعالیت ها عبارت اند از:

  • استخدام طراحی حرفه ای برای ساخت وب سایت.
  • استخدام کسی که اصول تبلیغ نویسی را می داند.
  • سرمایه گذاری برای راه اندازی کمپین های پرداخت به ازای کلیک به منظور دست یابی به مخاطبان بیشتر و سرعت بخشیدن به فعالیت های مرتبط با تولید مشتری راغب.

باید به خاطر داشت هر هزینه ای که صرف پیشبرد فعالیت های مرتبط با بازاریابی اینترنتی می شود، نه تنها نوعی سرمایه گذاری درآمدزا حساب می شود، بلکه در شمار دیگر هزینه های لازم برای کسب وکار قرار می گیرد. به هنگام فرا رسیدن زمان پرداخت مالیات است که هزینه های لازم برای کسب وکار به کمک شما می آیند و ارزش سرمایه ای را که در اختیار دارید بیشتر می کنند.

  • مخاطبان بازاریابی شما چه کسانی هستند؟

شما باید بدانید که برای چه کسانی بازاریابی را انجام می دهید. این امر بسیار مهم است زیرا شخصیت های خریداران مختلف به تاکتیک های مختلف بازاریابی نیز احتیاج دارند. بنابراین اگر شخص خریدار خود را درک نکرده اید، نمی توانید یک استراتژی موثر بازاریابی دیجیتال را ایجاد کنید.

داشتن یک تیم فروش قوی می تواند یکی از سریعترین راه ها برای شناخت و انتخاب مشتریان شما باشد. برقراری رابطه و تعامل با مشتریان هدف خود روشی موثر درتهیه یک برنامه موثر بازاریابی دیجیتال است. به عنوان مثال، برای انجام این کار، شما می توانید از طریق تلفن با مشتریان واقعی خود تماس بگیرید. و از آنها بپرسید که چگونه شما را پیدا کرده اند و چه چیزی آنها را متقاعد کرده که از شما خرید نمایند. این اطلاعات به شما بینشی نسبت به روند بازاریابی و فروش می دهد که می توانید از آنها برای بهبود عملکرد تبلیغات استفاده کنید و بودجه بازاریابی خود را انتخاب کنید.

کلام آخر

ممکن است برداشتن قدم های اولیه برای بازاریابی اینترنتی برای تان دشوار باشد و به کمی زمان نیاز است تا خود را با شرایط وفق دهید و اطلاعات بیشتری درباره فعالیت های آن پیدا کنید. اما در مجموع، امروزه بازاریابی دیجیتالی یا اینترنتی جزء انکارناپذیر هر نوع کسب وکار و تجارتی است و حتی کسب وکارهای کوچک، باید آن را مد نظر قرار دهند تا بتوانند به مرور زمان کارشان را گسترش دهند و به مشتری های بیشتری دسترسی پیدا کنند.

خوشبختانه با وجود تعداد نسبتا زیاد پلتفرم ها و ابزارهای رایگانی که به منظور پیشبرد فعالیت های بازاریابی اینترنتی طراحی شده اند، شما این امکان را دارید که با هر بودجه ای، اقدامات عملی در این زمینه را صورت دهید. این مسئله باعث می شود تا تمامی کسب وکارها، اعم از کوچک و بزرگ، بتوانند این فعالیت ها را انجام داده و از سودآوری حاصل از آن ها استفاده کنند.

مقالات مرتبط

16 Comments

  1. Good – I should certainly pronounce, impressed with your website. I had no trouble navigating through all the tabs and related information ended up being truly easy to do to access. I recently found what I hoped for before you know it in the least. Quite unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or something, website theme . a tones way for your customer to communicate. Excellent task.

  2. Nice post. I was checking continuously this blog and I am impressed! Extremely helpful info specifically the last part 🙂 I care for such info a lot. I was looking for this particular information for a long time. Thank you and good luck.

  3. Can I simply say what a relief to search out someone who actually knows what theyre talking about on the internet. You positively know the way to carry an issue to gentle and make it important. More folks need to learn this and understand this side of the story. I cant consider youre not more standard since you undoubtedly have the gift.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button