ظروف مسیهنرهای فلزی

ظروف مسی

ظروف مسی

مس یکی از پر کاربرد ترین فلزات است و ازآن، ظروف مسی مختلفی را تولید می کنند. ظروف مسی یکی از قدیمی ترین وسایل برای پخت و پز و پذیرایی بحساب می آیند. از جمله ظروف مسی که تولید می شود و در صنایع دستی مورد استفاده قرار می گیرد می توان به ظروف مسی خام میناکاری، زیر ساخت ظروف فیروزه کوبی، زیر ساخت ظروف خاتم کاری روی مس، زیر ساخت ظروف الماس تراش و زیر ساخت ظروف مس (میناکاری روی مس) و از همه مهم تر زیر ساخت صنایع دستی قلم زنی روی مس اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم تا درباره ظروف مسی با شما عزیزان صحبت کنیم.

تاریخچه ظروف مسی در ایران

تاریخچه استفاده از ظروف مسی به گذشته های دور برمیگردد. انسان ها پس از استفاده از سنگ، به فلزات مختلف نیازمند شدند. یکی از فلزاتی که به صورت خالص در طبیعت وجود داشت و جزو اولین فلزاتی بود که کشف شد، مس بود. از آن پس مس به دلیل درخشندگی و خواصی که داشت به مرور زمان بیشتر از قبل در زندگی انسان ها وارد شد.

ابتدایی ترین تمدن هایی که هنگام ساختن ابزار آلات مختلف از فلز مس استفاده کرد، ایران زمین بود. شواهد مختلفی وجود دارد که نشان می دهد ایرانیان در این زمینه پیشرو سایر تمدن ها بودند. آثار مسی مختلف در هزاران سال قبل از میلاد در تپه سیلک، تل ابلیس و تپه زاغه مشاهده شده است.

باید بگوییم که به احتمال زیاد اولین آثار مس کشف شده در تپه زاغه، که مکانی واقع شده در قزوین است، از سالهای بسیار طولانی قبل از میلاد مسیح وجود داشته است. از دیگر تمدن هایی که می توان گفت مس را در هزاران سال قبل از میلاد مورد استفاده قرار می دادند، مصریان بودند.

باستان شناسان، سامانه لوله کشی مسی را در یکی از اهرام ثلاثه یافته اند که می توان با وجود آن نتیجه گرفت که قدمت استفاده از مس در مصر هم بسیار طولانی است. علاوه بر این، باید بگوییم که در آن زمان، مصریان با اضافه کردن قلع به فلز مس، آلیاژ های برنزی می ساختند و سپس با توجه به قالب گیری آسان تر آن، توانستند وسایل بیشتری را با کمک مس بسازند. در سال های بعد، پس اینکه ذوب مس و استفاده از آن بین انسان ها رواج پیدا کرد، ریخته گری به عنوان شغل ثابت و فعالیتی پر طرفدار تبدیل شد .

اگر علاقه به خواندن مطالب بیشتر در زمینه تاریخچه ظروف مسی دارید میتوانید با کلیک بر روی لینک وارد سایت شوید و اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.

تاریخچه ظروف مسی در ایران

مهم ترین مراکز مسگر در ایران کجاست؟

  1. اصفهان

بازار مس گرهای اصفهان، بازاری با معماری ایرانی در دیوارها و سقف و هنر دست هنرمندان ایرانی در مغازه ها است، این بازار که در شمال کاخ عالی قاپو واقع شده یادگاری از دوران شاه عباس صفوی است.

صدای دلنوازی که از برخورد چکش مسگران بر ورقه های کوچک و بزرگ مسی ایجاد می شود سبب شهرت این بازار شده که هر فردی را به خود جذب می کند، اگرچه بیشتر مغازه داران به فروش ظروف و وسایل از پیش ساخته مشغول هستند اما هنوز هم آثار شکل سنتی بازار قابل مشاهده بوده و این بازار 400 ساله همچنان در طول سال هایی که گذشت جذابیت خود را حفظ کرده است.

ظروف مسی در اصفهان

شما خوانندگان عزیز اگر علاقه دارید تا اطلاعات بیشتری در خصوص بازار مسگرهای اصفهان کسب کنید وار سایت کارناوال شوید.

  1. کاشان

صنعت مسگری در کاشان دارای رونقی خاص بوده تا جایی که یک بازار به نام بازار مسگرها در این شهر وجود داشته است.
آوازه مسگری کاشان نه تنها در کشور که در دنیا پیچیده بود.

  1. کرمان

استان کرمان با وجود معادن فراوانی که دارد حرف اول را در صنعت مس می زند و ظروف مسی یکی از بارز ترین سوغاتی های این استان می باشد. قلم زنی بر روی ظروف مسی نیز یکی از آن هنرهای خاص استان کرمان است که اساتید این رشته به ظرافت با قلم زنی، تصاویر بسیار زیبایی را بر روی ظروف مسی خلق می نمایند.

در بازار مسگرهای کرمان که از عهد صفویه به یادگار مانده است دیگر صدای چکش هایی که بر روی مس ها کوبیده می شدند به گوش نمی رسد.

  1. یزد

بازار پنجه علی که به بازارچه مسگران یزد رونق دارد قدمتی 600 ساله دارد و رزق و روزی صدها نفر با نواختن ضربه های چکش به مس و خلق ظروف مسی تامین می شد اما این روزها تفلون و چدن و… جایگزین این ظروف ارزشمند شده اند و بازار مسگران دیگر رونق و حال و هوای گذشته را ندارد.

به شما خوانندگان عزیز پیشنهاد میکنم اگر به یزد سفر کردید حتما سری به بازار پنجه علی بزنید و اگر دوست دارید آدرس این بازار کهن را بدانید بر روی لینک کلیک کنید.

  1. شیراز

مسگری شیراز که از دیرباز با این شهر مانوس بوده هنوز هم از ابتدا تا انتهای کار را هنر دست در بر می گیرد و به دلیل نوع کار متفاوت و ضخامت و کیفیت از کار سایر شهرها گران تر است. بازار مسگری شیراز مشابه بازار وکیل با ابعاد کوچکتر می باشد. سقف بازار مسگرها مانند بازار وکیل طاق تویزه دارد و در بالای عرقچین آن حورنورهایی قرار دارد. در این بازار برخلاف بازار وکیل مغازه های بازار عموما هم سطح زمین و یا پایین تر از سطح زمین ساخته شده اند.

اگر دوست دارید ظروف مسی بخرید وارد سایت دیجیکالا شوید.

دو روش ساخت ظروف مسی

  1. روش ماشینی

در این روش به وسیله دستگاه های پرس و خم کاری ظروف شکل می گیرند، بر روی این دسته از ظروف خط های نازک و موازی قرار دارد.

  1. روش چکش کاری

مس در کوره قرار گرفته و برای شکل دهی به ظروف یک استاد کار با استفاده از چکش ظروف را تولید می کنند. در این روش بر روی ظروف جای چکش دیده می شود. معمولا ظروفی که دست ساز هستند از ضخامت بیشتر مس بهره مند می‌باشند، این ظروف عمر بیشتری دارند و غذا در آنها دیر تر ته می گیرد. همچنین قیمت ظروف چکش کاری شده بیشتر از ظروف ماشینی است.

چرا باید از ظروف مسی استفاده کنیم؟

این روزها مس و ظروف مسی طرفداران زیادی را به خود جلب کرده اند. چرا که به لحاظ ارزش و فوائد زیادی که ظروف مسی در طب سنتی داشته و دارند. این فرهنگ سازی های اخیر در رابطه با استفاده از ظروف مسی به عنوان جایگزین دیگر ظروف در بازار و همچنین ارزش مادی و نیز هنری که این فلز دارد باعث شده تا این روزها علاقه مندان بیشتری به سمت آن کشش پیدا کنند.

علاوه بر آن مس یک فلز انعطاف پذیر بوده و قابلیت نقش گیری در هر سطح و شکلی که هنرمند به آن علاقه مند هست را دارد، مس یک فلز با قابلیت ضد میکروبی، ضد التهابی و نیز تنظیم کننده عملکرد غده تیروئید است، علاوه بر این مس می تواند در تسکین درد مفاصل، تنظیم ریتم قلب و بسیاری موارد دیگر تاثیر گذار باشد.

مس ماده ای نیست که به طور طبیعی در بدن وجود داشته و یا آن را تولید کند و منبع تامین آن بایست منبعی در خارج از بدن باشد، از این رو استفاده از ظروف مسی می تواند جایگزین خوبی در این شرایط باشد.

ظروف مسی یکی از بهترین هدیه و مناسب ترین کادواست. علت ان است که ظروف مسی در کنار زیبایی و جنبه تزیینی که دارد می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. به عنوان مثال سینی های قلمزنی شده روی مس هم به عنوان تزئین به دیوار منزل یا محل کار شما نصب می شود و هم می توان از ان به عنوان سینی بسیار شیک و با کلاس استفاده کرد. یا بشقاب میناکاری نیز هدیه ای بسیار مناسب است و در کنار زیبایی قیمت مناسبی نیز دارد. به همین دلیل انتخاب ظروف مسی برای کادو دادن بسیار مناسب است .

چرا باید از ظروف مسی استفاده کنیم؟

چگونه ظروف مسی را تمیز کنیم؟

سه روش تمیز کردن قسمت خارجی ظروف مسی :

  1. یک فنجان آبلیمو را داخل یک ظرف بریزید و با مقدار کمی پودر رخت شویی مخلوط کرده و آن را با یک پارچه نرم یا اسفنج روی بدنه ظرفتان بکشید. به این ترتیب لکه های سیاه روی ظرف از بین می رود.
  2. در این روش فقط کافی است، سس گوجه فرنگی را روی بدنه ظرف مسی بمالید و چند دقیقه به آن فرصت دهید تا روی ظرف باقی بماند. بعد سس را با نیروی بیشتر از روی ظرف پاک کنید. به صورتی که لکه ای روی آن باقی نماند. در آخر ظرفتان را بشویید و معجزه سس گوجه را روی ظرفتان ببینید.
  3. شما به یک جلاسنج نیاز دارید. به این ترتیب که سطح بیرونی ظرفتان را با یک لایه از جلاسنج بپوشانید و بعد از گذشت ۵ تا ۱۰ دقیقه با یک پارچه نرم آن را از روی ظرفتان پاک کنید. بعد با استفاده از یک پارچه زبر ظرفتان را تمیز کنید تا مثل روز اول نو شود.

تمیز کردن قسمت داخلی ظروف مسی:

اگر پس از طبخ غذاهای ترش یا غذاهایی که آب آشامیدنی کلردار دارند در داخل ظرفتان لکه های سیاه دیدید، نگران نباشید. این لکه های سیاه سلامتی شما و اعضای خانواده تان را تهدید نمی کند. برای برای تمیز کردن این لکه ها از مخلوط خاکستر با پودر ظرف شویی استفاده کنید. حالا فقط یک اسفنج برای تمیز کردن ظرفتان کافی است. هرگز برای این کار از سیم ظرفشویی استفاده نکنید. اگر قرمزی مس در داخل ظرفتان نمایان شد، حتما آن را قلع اندود کنید. البته باید بدانید که پخت شیرینی و برنج در چنین وضعیتی مانعی ندارد. اما غذای ترش یا غذایی که با آب کلردار درست می شود، نباید در چنین ظرفی پخت شود.

چگونه ظروف مسی اصل را از غیر اصل تشخیص دهیم؟

ساده ترین و ابتدایی ترین راه برای این کار سوال پرسیدن از افراد کاربلد در این زمینه است. برای مثال مسگران قدیمی که مهارت بالایی در شناسایی این ظروف دارند، می توانند به شما کمک کنند. اما گاهی اوقات شاید خودتان بخواهید ظروف مسی اصل از غیراصل را بشناسید.

  1. تشخیص از روی رنگ ظروف مسی

اولین راه برای تشخیص ظروف مسی تقلبی این است که رنگ بدنه ی آن ها را بررسی کنید، ظروف مسی اصل به رنگ سرخ و درخشان هستند که این موضوع به ما باکیفیت بودن و خلوص مس به کاررفته در این ظروف را نشان می دهد. در مقابل ظروف مسی تقلبی چون معمولاً از آلیاژ مس و برنج به نسبت یک به دو ساخته می شوند رنگ بدنه آن ها زرد است و درخششی هم ندارند.

  1. تشخیص از روی ظاهر

در ساخت ظروف مسی، بعضی از ورق های مس ایراداتی در خودشان دارند که یکی از مهم ترینشان پوسته بودن ورق مس است. ظروف مسی اصل و باکیفیت نباید پوسته پوسته شده باشند و باید کاملاً صاف، هموار و بدون هیچ گونه فرورفتگی و خوردگی و خراش باشند.
در برخی از ظروف مسی قلم زنی شده ممکن است فشار قلم یا نازک بودن ورقه مس باعث سوراخ شدن ظرف شده باشد پس ظروف مسی را کاملاً نگاه کنید تا روی آن ها هیچگونه سوراخی نباشد.

  1. تشخیص با ضربه زدن بر روی آن

روش دیگر برای تشخیص ظروف مسی تقلبی ضربه زدن به ظروف است. فلز مس چون نرم است وقتی به ظروف مسی اصل و باکیفیت ضربه می زنید صدای ضعیف و بمی از خودش ایجاد می کند ولی وقتی به ظروف مسی تقلبی یا بی کیفیت ضربه بزنید صدای بلند و تیزی تولید می کند.

به شما خوانندگان عزیز پیشنهاد میکنم برای تشخیص ظروف مسی اصل را از غیر اصل ویدیو ای که لینک آن را قرار دادیم مشاهده کنید.

نکاتی که در هنگام خرید ظروف مسی باید به آن توجه کنید

  1. توجه به قیمتهنگام خرید هر کالایی توجه به قیمت مهم ترین نکته خواهد بود. هرچه مس به کار رفته در کار بیشتر باشد، مسلما قیمت هم بالاتر خواهد بود. در بازار انواع ظروف مسی براساس نیاز و سلیقه ی شما وجود دارد، از گران گرفته تا ارزان.
  2. توجه به شفافیت کارهنگام خرید به شفافیت بدنه ی ظرف دقت کنید. هرچه شفافیت کار بیشتر باشد نشانه ی مرغوبیت مس به کار رفته در آن است.
  3. توجه به بدنه ی ظرفهنگام خرید توجه کنید که بدنه ی ظرف بدون فرورفتگی، ترک خوردگی و شکستگی باشد.
  4. دقت در ماشینی یا دست ساز بودن کاردر بازار ۲ نوع ظرف مسی وجود دارد، دست ساز و ماشینی. در ظروف دست ساز جای قلم کاری مشخص خواهد بود و سنگین تر هستند چون نشان دهنده ی این است که مقدار مس بیشتری در آن به کار رفته است. اما در ظروف ماشینی یا کارخانه ای اثری از قلم کاری را مشاهده نخواهید کرد و سطح کار صاف و صیقلی خواهد بود. اگر قصد خرید دارید، سعی کنید ظروف دست ساز را انتخاب نمایید چون علاوه بر کیفیت، به لحاظ زینتی هم بسیار زیباتر هستند.

هنرمند شهرت رو در دیپیا پیدا کن

دیپیا اولین سایت کاریابی هنرمندان

اینجا پروژه بگیر یا خودت رو معرفی کن

سخن آخر

در این مقاله، تمامی اطلاعات مورد نیاز درباره ظروف مسی و اینکه در ایران شهر یزد بهترین ظروف مسی را دارد و همچنین مهم ترین دغدغه تمیز کردن ظروف مسی است که تمامی نکات درباره چگونگی تمیز کردن ظروف مسی و اینکه چگونه یک ظرف مسی مرغوب و اصل تهیه کنیم را برایتان آوردیم امیدواریم که تمامی سوالات شما پاسخ داده باشیم.

مقالات مرتبط

49 Comments

  1. Thank you for sharing superb informations. Your web-site is so cool. I’m impressed by the details that you¦ve on this web site. It reveals how nicely you perceive this subject. Bookmarked this web page, will come back for more articles. You, my friend, ROCK! I found simply the info I already searched all over the place and just could not come across. What an ideal website.

  2. Howdy very cool site!! Guy .. Excellent .. Amazing ..
    I will bookmark your blog and take the feeds additionally?
    I am satisfied to find numerous useful info right here in the submit, we’d like
    work out more techniques on this regard, thanks for sharing.
    . . . . .

  3. I’m now not certain the place you’re getting your
    information, but great topic. I must spend a while learning
    much more or figuring out more. Thank you for wonderful information I used to be in search of this info for my mission.

  4. Good day! I know this is somewhat off topic but I was wondering if you knew where I could
    locate a captcha plugin for my comment form? I’m using the same
    blog platform as yours and I’m having difficulty finding one?
    Thanks a lot!

  5. Definitely believe that which you stated. Your favorite justification appeared to be
    on the net the easiest thing to be aware of. I say to you, I certainly
    get irked while people think about worries that they just do not know about.
    You managed to hit the nail upon the top and defined out the whole thing without
    having side effect , people could take a signal.
    Will probably be back to get more. Thanks

  6. Do you have a spam problem on this site; I also am a blogger, and I was wanting to know
    your situation; many of us have created some nice methods and we are looking to trade techniques
    with others, be sure to shoot me an email if interested.

  7. I know this if off topic but I’m looking into starting
    my own blog and was wondering what all is needed to get set up?
    I’m assuming having a blog like yours would cost a
    pretty penny? I’m not very web smart so I’m not 100% positive.
    Any recommendations or advice would be greatly appreciated.
    Thank you

  8. Oh my goodness! Impressive article dude! Many thanks, However I am experiencing troubles with your RSS.

    I don’t understand why I cannot subscribe to it. Is there anyone else having the same RSS problems?
    Anyone who knows the solution will you kindly respond?
    Thanks!!

  9. Hello, I think your site might be having browser compatibility issues.
    When I look at your website in Safari, it looks
    fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping.
    I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, wonderful
    blog!

  10. What’s Happening i am new to this, I stumbled upon this I’ve found It absolutely helpful and it has aided me out loads.

    I hope to give a contribution & help different users
    like its helped me. Good job.

  11. Magnificent beat ! I would like to apprentice while you amend
    your web site, how could i subscribe for a blog site?
    The account helped me a acceptable deal. I had been tiny bit acquainted of this your
    broadcast offered bright clear concept

  12. Usually I don’t read post on blogs, but I would like to say that this write-up very compelled me to take a look at and do it!
    Your writing style has been surprised me. Thanks,
    very great article.

  13. Oh my goodness! Impressive article dude! Thank you, However
    I am encountering difficulties with your RSS. I don’t understand why I cannot subscribe
    to it. Is there anyone else getting similar RSS problems?
    Anyone who knows the solution can you kindly respond?

    Thanks!!

  14. I like the helpful info you provide in your articles.
    I will bookmark your weblog and check again here frequently.

    I am quite certain I will learn lots of new stuff right here!

    Good luck for the next!

  15. Please let me know if you’re looking for a article author for your blog.
    You have some really great articles and I think I would be
    a good asset. If you ever want to take some of the load off, I’d absolutely love to write some material
    for your blog in exchange for a link back to mine.
    Please send me an email if interested. Cheers!

  16. My spouse and I stumbled over here different web page and
    thought I should check things out. I like what I see so now i am following you.
    Look forward to checking out your web page for a second time.

  17. Incredible! This blog looks exactly like my old one!
    It’s on a completely different topic but it has pretty much the same layout
    and design. Outstanding choice of colors!

  18. Hey there, I think your website might be having browser compatibility issues.
    When I look at your blog in Firefox, it looks fine but when opening
    in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick
    heads up! Other then that, awesome blog!

  19. Unquestionably imagine that which you stated. Your favorite reason appeared to be at the net the easiest thing to be aware of. I say to you, I definitely get annoyed even as other folks think about issues that they plainly don’t know about. You controlled to hit the nail upon the highest as well as defined out the entire thing with no need side-effects , folks could take a signal. Will probably be again to get more. Thank you

  20. It’s appropriate time to make a few plans for the longer term and it’s time to be happy. I’ve read this put up and if I could I wish to recommend you some attention-grabbing things or suggestions. Perhaps you could write subsequent articles relating to this article. I wish to learn more issues approximately it!

  21. I have not checked in here for a while because I thought it was getting boring, but the last few posts are great quality so I guess I’ll add you back to my everyday bloglist. You deserve it my friend 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button