هنرهای چوب و حصیرهنرهای چوبی

نازک کاری چوب

در این مقاله قصد داریم شما هنر دوستان را با نازک کاری چوب آشنا کنیم .اگر شما به این حوزه علاقه مند هستید به شما پیشنهاد می دهیم تا آخر این مقاله با دیپیا همراه باشید.

نازک کاری چوب چیست؟

نازک کاری و ریزه کاری چوب یکی از انواع قدیمی صنایع دستی است. شیوه کار در این صنعت بدین صورت است که قطعات چوب را به اشکال دلخواه برش زده و بر روی قطعه اصلی چوبی مورد نظر می چسبانند. نازک کاری چوب، روشی از ساخت آثار چوبی می باشد و ساخت آثار چوبی را می توان ساخت وسایل کاربردی و خوش نقش و رنگ دانست.

در این هنر، چوب را براساس طرح و نقش مورد نظر با استفاده از تکنیک های متنوع و مربوط به هنرهای چوبی روکش می‌کنند و با این شیوه محصولات ظریف و نازک چوبی در نهایت دقت و زیبایی تولید می شود. به طور حتم اکثر افرادی که به هنر های دستی و به خصوص صنایع دستی چوبی علاقه دارند از دیدن محصولات بی نظیر، خاص و چشم نواز نازک کاری لذت می برند به طوری که این هنر در حال حاضر جنبه بازاری پیدا كرده و اكثر صنعتگران به ساختن تخت نرد مشغولند و چون صنعتگران منبع درآمدی بجز اینكار ندارند و نیز مواد و مصالح مصرفی نیز بسیار گران و نایاب است، به همین دلیل وقت ساختن دیگر محصولات را ندارند و كسی به ساختن سایر محصولات هنری نمی پردازد كه از لحاظ مالی تامین باشد.

نازک کاری چوب چیست؟

اگر شما به انجام کار هنری روی چوب علاقه دارید به شما پیشنهاد می‌دهیم مقاله پتینه کاری روی چوب را مطالعه کنید.

تاریخچه هنر نازک کاری چوب

هنر نازک کاری که برای ساخت محصولات، چوب به وسیله اره به قطعات کوچک برش خورده، لایه های قرنیه بریده شده، روکش سنجد یا گردو یا گلابی استفاده می شود. در معرفی این رشته باید ذکر کرد که قدمت این هنر زیبا بسیار طولانی است و همان طور که از اثار به جای مانده از دوران های گذشته میتوان مشاهده کرد این هنر یکی از هنر های اصلی در ساخت بنا ها و درب و پنجره ها به شکل کنده کاری و منبت کاری بوده است.

آن طور که به نظر می رسد ابتدا از این هنر در ساخت مکان های خاص و با ارزش استفاده می شده است همان طور که در اثار باستانی به جای مانده از دوران هخامنشیان نیز میتوان نشانه هایی از بکارگیری هنرهای چوبی را مشاهده کرد.

برای آشنایی با مشبک کاری و انواع آن بر روی لینک کلیک کنید.

نازک کاری چوب در سنندج

استان کردستان از نظر منابع چوب و به ویژه پوشش جنگلی دومین منطقه ی کشور پس از منطقه ی شمال است. پیشینه ی آثار چوبی سنندج (سنه) را به دوران صفویه نسبت می دهند. اگرچه آثاری از نازک کاری دوره ی صفویه باقی نمانده است ولی احتمالاً در کنار اُرسی سازی، نازک کاری هم در سنندج مورد توجه بوده است.

این هنر در سنندج ابتدا با وسایل ساده و ابتدایی ودر عین حال زیبا انجام شده است و حتی در آن زمان هنرمندان میز كار نداشته اند و روی زمین می نشسته و كار انجام می داده اند تا اینكه در سال 1342 اولین میز كار توسط استاد عبدالحمید نعمتیان نوه استاد مرحوم نعمت الله به شهر سنندج آورده شده است و از آن زمان به بعد كم كم ابزارها و امكانات بیشتر شده و از مشكلات كاری آنها كم كم كاسته شده است.

محصولات تهیه شده توسط نازك كاران سنندجی اشیایی چون: تخته نرد، عصا، كیف زنانه، رحل قرآن، میز شطرنج،قلمدان،قاب عكس،جعبه جواهرات،جا سیگاری،جعبه توالت، رویه میز، وسایل زینتی مثل گردنبندهای ظریف، انگشتر وغیره… لازم به توضیح است كه تخت نرد های تولید شده در سنندج از كیفیت بالا و بسیار متنوعی برخوردار است و در حال حاضر بیشترین میزان تولید كارگاهی را به خود اختصاص داده است.

از جمله وسایلی که تا به امروزه با استفاده از نازک کاری چوب ساخته شده است میتوان به رحل قرآن، جعبه ی جواهر، میز کار، عصای دستی، تخته نرد، قاشق و کاسه و غیره اشاره نمود که بی شک هر کدام از نظر هنری و از نظر اقتصادی ارزش بالایی دارند. هرچند نشانه ها و آثار بسیاری از بکارگیری هنر نازک کاری چوب در اعصار مختلف وجود دارد، اما با استناد به آثار موجود می توان اذعان داشت که اوج و رونق نازک کاری در ایران مربوط به دوره ی قاجار است.

نازک کاری چوب در سنندج

وسایل مورد نیاز نازک کاری چوب

وسایل مورد نیاز این هنر به شرح زیر است:

  • کمان اره
  • روکش
  • زیرکار (نوع بستگی دارد به وسیله ای که مورد نظر است که ساخته شود و کاربرد آن وسیله)
  • مشتی و مواد
  • وسایل عایق کردن چوب
  • سنباده
  • پارافین
  • لاک الکل
  • پارچه کتان

روش انجام کار نازک کاری روی چوب

برای ساخت محصولات چوبی، ابتدا چوب به وسیله اره به قطعات کوچک برش می خورد، سپس لایه های قرینه روکش را روی زیرکار یا بدنه ساخته شده، می چسبانند و با تحت فشار قراردادن، به آن شکل می دهند و پس از آن بتونه کاری کرده و به کمک سنباده پرداخت می کنند و در نهایت با لاک الکل و سایر مواد، آن را جلاکاری و تکمیل می نمایند.

برای خرید لاک الکل کلیک کنید.

آثار و وسایل ساخته شده در نازک کاری چوب معمولا به دو روش ساخته می شوند، در روش اول که شباهت به معرق دارد لایه های مختلف چوب با رنگ های متفاوت ابتدا بریده میشوند و سپس بر روی منطقه ی مورد نظر به شکل دلخواه در کنار یکدیگر قرار داده می شوند و سپس انها را رنگ امیزی میکنند.

وسایل و اثار تولید شده در رشته نازک کاری چوب ممکن است به دو صورت ساخته شوند، ابعاد بزرگ و ابعاد کوچک. تفاوت این دو فرم در این است که برای ساخت زیر ساخت های وسایل بزرگ از چوب هایی استفاده میشود مانند چوب درخت چنار و بید که برای روی کار نمیتوان از انها استفاده نمود و مناسب نیستند و سپس با چوب های زیبا و خوش طرح و مناسب تزیین میشوند. اما وسایل کوچک دیگر نیازی به زیر سازی ندارند و مستقیما انها را از چوب اصلی مناسب نازک کاری میسازند و طراحی ها را بر روی انها انجام میدهند.

اساتید نازک کاری چوب

به گزارش کُردتودی، سنندج از دیرباز همواره مهد هنرهای مختلف از جمله صنایع دستی، نازک کاری، منبت و معرق بوده که زبانزد خاص و عام است و گردشگران و بینندگان بسیاری را از فرسنگ ها دورتر به این شهر توریستی کشانده تا هنر دستان مردمان این دیار را ببینند، به تحسین آن پرداخته و آن را به عنوان سوغاتی نفیس و اصیل به یادگار به شهر و دیار خود ببرند.

سخن از اساتید هنر نازک کاری سنندج نیازمند ماه‌ها نگارش است چرا که چهره‌های سرشناسی همچون استاد بهزادیان و استاد نعمتیان که چندین دهه در خدمت اعتلای این هنر اصیل و بومی بوده‌اند، همچون نگینی بر آسمان هنر نازک‌کاری سنندج و کُردستان می درخشند.

علاوه بر اساتید بزرگ هنر نازک کاری سنندج، بسیاری دیگر از اساتید اما گمنام در عرصه نازک کاری نظیر استاد دینه و استاد ژولیده در شهر سنندج وجود دارند که به دلایل مختلف آنچنان که شایسته آنان است به همگان معرفی نشده‌اند.

هنرمند شهرت رو در دیپیا پیدا کن

میخوای سایت کاریابی هنرمندا رو ببینی؟؟

ایده داری؟؟ اینجا هنرمندا برات می سازن

سخن آخر

در این مقاله قصد داشتیم شما عزیزان را بیش تر با هنر نازک کاری چوب، تاریخچه آن و اساتید معروف در این زمینه آشنا کنیم. امیدواریم از این مقاله لذت برده باشید.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back to top button